Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-EMD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PEP1 _W09 Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, w powiązaniu ze studiowaną specjalnością. PEP1_W13 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji związanych z obszarem działalności pedagogicznej wybranej specjalności. PEP1_W15 Ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w wybranych obszarach działalności pedagogicznej związanych ze studiowana specjalnością. PEP1_U03 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin oraz praktyki do diagnozowania, projektowania i realizowania działań pedagogicznych zwi ązanych ze studiowaną specjalnością. PEP1_U05 Potrafi diagnozować i prognozować sytuację życiową jednostek oraz planować i realizować działania praktyczne w wybranym obszarze działalności pedagogicznej. PEP1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
CW
WT LAB
CW
CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Makiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Makiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - opracowanie indywidualnie zadania domowego w formie pisemnej lub ustnej, - kolokwium ustne/pisemne (pytania otwarte/zamknięte), - obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć), - opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranych tematów i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka wykładów: 1. Ciągłość i korelacja treści kształcenia edukacji matematycznej realizowanej w domu, w przedszkolu i w szkole. Mity o matematyce i jej kształceniu. 2. Jak zostać dobrym nauczycielem? Kultura matematyczna ucznia i nauczyciela. 3. Trudności i niepowodzenia w uczeniu się matematyki. Działania naprawcze. 4. Uzdolnienia matematyczne dzieci. Zdolności twórcze dziecka. Od sztuki do matematyki. Wspomaganie rozwoju dzieci uzdolnionych matematycznie. 5. Reprezentacje enaktywne a doświadczenia w edukacji matematycznej dzieci. 6. Intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej (w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „wypełniania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń. 7. Emocjonalne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. 8. Wprowadzenie do rozwiązywania zadań z treścią . Metody rozwiązywania zadań. Algorytmiczna i heurystyczna droga rozwiązywania problemów. Walory naprzemiennego rozwiązywania i układania zadań –możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole. 9. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dziecka. Rola gier i zabaw, konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci. Tematyka ćwiczeń: 1. Rytmy. Znaczenie rytmów w życiu człowieka i w edukacji matematycznej dzieci. 2. Klasyfikacja - wspomaganie dzieci w precyzyjnym klasyfikowaniu w edukacji matematycznej. 3. Pojęcie liczby: aspekt kardynalny, porządkowy, symboliczny, arytmetyczny, miarowy, kodowy. 4. Systemy liczbowe (karbowy, rzymski, pozycyjny). 5. Liczenie. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia. 6. Dodawanie i odejmowanie na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci.Intuicje mnożenia i dzielenia u dzieci przedszkolnych. 7.Strategie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia stosowane przez dzieci w przedszkolu i na początku nauki w szkole oraz zachodzące relacje pomiędzy czterema działaniami arytmetycznymi. 8. Pomiar długości, masy, pojemności (objętości płynów). Liczby mianowane. 9. Pomiar temperatury. Pomiar czasu. 10.Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. 11. Strategie stosowane przez dzieci w rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią. 12. Wspomaganie dzieci w coraz sprawniejszym wiązaniu przyczyn ze skutkami oraz rozumieniu sensu równości i nierówności w korelacji z ważeniem. 13. Obliczenia pieniężne i mała, domowa ekonomia. 14. Intuicje i zarysy pojęć geometrycznych. 15. Konstruowanie gier dla dzieci i przez dzieci. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Dąbrowski M., (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć!, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa; Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2014), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli rodziców, CEBP 24.12 sp.z o.o,Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa. Kalinowska A., (2010), Pozwólmy dzieciom działać, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2004), Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych, W: Psychologia Wychowawcza, t. XXX, Warszawa; Makiewicz M., (2011), Elementy kultury matematycznej w fotografii, Wyd. SKN MDM US, Szczecin. Makiewicz M., (2018), Math&art. Reprezentacje enaktywne w edukacji matematycznej - badania w działaniu, Wyd. SKN MDM US, Szczecin. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa; Dahl K., Lepp M., (2017), Matematyka ze sznurka i guzika. Zabawy w liczenie, mierzenie i układanie, Wyd. Zakamarki, Poznań. Dąbrowski M. (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wydawnictwo Nowik; Gleichgewicht B., (1988), Arytmetyczne zadania tekstowe dla nauczycieli klas 1-4,WSiP, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa; Zalewska J. (2014), Rola naprzemiennego układania i rozwiązywania zadań matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej W: I. Kust, J.Michalak-Dawidziuk (red.), Autokreacja innowacyjna. Warszawa: Wyd. Wyższa Szkoła Menadżerska. (329-346). |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie co najmniej połowy punków możliwych do uzyskania z oceny z prezentacji prac projektowych, zadań domowych ustnych lub pisemnych oraz kolokwiów. Ponadto przy wystawieniu oceny semestralnej można wziąć pod uwagę szczególne osiągnięcia studenta w działalności społecznej związanej z edukacją matematyczną (m.in. współorganizowanie konferencji, warsztatów, wystaw, konkursów) na podstawie załączonych do samooceny studenta zaświadczeń. Łączna zdobyta liczba punktów w semestrze jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: wykłady/ćwiczenia: 45 h Przygotowanie się do zajęć, do dyskusji, czytanie literatury, wykonanie pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zabaw i symulacji zajęć, : 25 h Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 15 h Przygotowanie się do egzaminu: 30 h Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
posoby pomiaru efektów kształcenia: - egzamin ustny/pisemny - kolokwium pisemne (pytania otwarte/zamknięte), - obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć), - opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka wykładów: 1. Ciągłość i korelacja treści kształcenia edukacji matematycznej realizowanej w domu, w przedszkolu i w szkole. 2. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki. Trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. 3. Uzdolnienia matematyczne dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie. 4. Intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej (w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „wypełniania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń. 5. Emocjonalne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. 6. Wprowadzenie do rozwiązywania zadań z treścią. Metody rozwiązywania zadań z treścią. Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory naprzemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole. 7. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej dzieci. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci. Tematyka ćwiczeń: 1. Rytmy. Znaczenie rytmów w życiu człowieka i w edukacji matematycznej dzieci. 2. Klasyfikacja - wspomaganie dzieci w precyzyjnym klasyfikowaniu w edukacji matematycznej. 3. Pojęcie liczby: aspekt kardynalny, porządkowy, symboliczny, arytmetyczny, miarowy, kodowy. 4. Systemy liczbowe (karbowy, rzymski, pozycyjny). 5. Liczenie. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia. 6. Dodawanie i odejmowanie na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci.Intuicje mnożenia i dzielenia u dzieci przedszkolnych. 7.Strategie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia stosowane przez dzieci w przedszkolu i na początku nauki w szkole oraz zachodzące relacje pomiędzy czterema działaniami arytmetycznymi. 8. Pomiar długości, masy, pojemności (objętości płynów). Liczby mianowane. 9. Pomiar temperatury. Pomiar czasu. 10.Obliczenia zegarowe i kalendarzowe. 11. Strategie stosowane przez dzieci w rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią. 12. Wspomaganie dzieci w coraz sprawniejszym wiązaniu przyczyn ze skutkami oraz rozumieniu sensu równości i nierówności w korelacji z ważeniem. 13. Obliczenia pieniężne i mała, domowa ekonomia. 14. Intuicje i zarysy pojęć geometrycznych. 15. Konstruowanie gier dla dzieci i przez dzieci. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Dąbrowski M., (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć!, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa; Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2014), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli rodziców, CEBP 24.12 sp.z o.o, Kraków; Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa. Kalinowska A., (2010), Pozwólmy dzieciom działać, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa; Gruszczyk-Kolczyńska E., (2004), Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych, W: Psychologia Wychowawcza, t. XXX, Warszawa; Korolczuk R., Zambrowska M., (2014), Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa, Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa; Dąbrowski M. (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wydawnictwo Nowik; Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa; Zalewska J. (2014), Rola naprzemiennego układania i rozwiązywania zadań matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej W: I. Kust, J. Michalak-Dawidziuk (red.), Autokreacja innowacyjna. Warszawa: Wyd. Wyższa Szkoła Menadżerska. (329-346). |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie co najmniej połowy punków możliwych do uzyskania z oceny z wystąpienia, prac pisemnych i kolokwium. Egzamin jest złożony z dwóch części. W części pisemnej student rozwiązuje zadania matematyczne metodami dostępnymi uczniom III klasy szkoły podstawowej. W części ustnej egzaminu student losuje dwa pytania dotyczące treści omawianych na wykładach lub ćwiczeniach. Warunkiem zdania egzaminu jest pozytywna ocena z części pisemnej i pozytywnie oceniona odpowiedź na oba pytania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 godzin ćwiczenia - 15 godzin Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie do kolokwium - 20 h przygotowanie do egzaminu - 25 h zapoznanie z literaturą - 15 h Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - egzamin ustny/pisemny (w formie stacjonarnej lub on-line), - kolokwium pisemne (w formie stacjonarnej lub on-line za pomocą aplikacji MS Teams), - prace samodzielne (opracowywanie zagadnień, rozwiązanie zadań przekazanych na zajęciach, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub, w przypadku wykładu i ćwiczeń za pomocą aplikacji MS Teams). - aktywność i zaangażowanie studenta na zajęciach prowadzonych stacjonarnie lub za pomocą aplikacji MS Teams. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania oceny z następujących aktywności: - w formie stacjonarnej : kolokwium, obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach (praca z tekstem, dyskusja panelowa, rozwiązywanie zadań, opracowanie zagadnień); - w formie zdalnej: pisemne opracowanie zagadnień i rozwiązanie zadań za pomocą aplikacji Teams Egzamin jest złożony z dwóch części. W części pisemnej (w formie papierowej lub testu on line) student rozwiązuje zadania matematyczne metodami dostępnymi uczniom III klasy szkoły podstawowej. W części ustnej egzaminu student odpowiada na dwa pytania dotyczące treści omawianych na wykładach lub ćwiczeniach. Z każdej części egzaminu część student otrzymuje punkty. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu jest uzyskanie co najmniej 51% punktów możliwych do otrzymania. Uzyskane punkty zostaną przeliczone na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka wykładów: 1. Ciągłość i korelacja treści kształcenia edukacji matematycznej realizowanej w przedszkolu i w szkole. Podstawa programowa dla przedszkoli, pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego. 2. Przyczyny niepowodzeń w nauce matematyki. Wspieranie rozwoju dziecka w zakresie rozwijania myślenia i nabywania kompetencji matematycznych. 3. Emocjonalne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci. Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. 4. Uzdolnienia matematyczne dzieci: mity i wyniki badań. Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie. 5. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń. Szkodliwość ograniczania edukacji do „wypełniania” zeszytów ćwiczeń. 6. Metody i formy pracy na zajęciach z edukacji matematycznej. Środki dydaktyczne – ich dobór i wykorzystanie. Przykłady dobrych praktyk. 7. Wprowadzenie do rozwiązywania zadań z treścią. Metody rozwiązywania zadań z treścią. 8. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej dzieci. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci. Tematyka ćwiczeń: 1. Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe. 2. Rytmy i ich znaczenie w uczeniu się liczenia. Reguły liczenia. 3. Rozumienie liczb i ich własności. Posługiwanie się liczbami. Dodawanie i odejmowanie na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci. Intuicje mnożenia i dzielenia u dzieci przedszkolnych. 4. Strategie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia stosowane przez dzieci w przedszkolu i na początku nauki w szkole oraz zachodzące relacje pomiędzy czterema działaniami arytmetycznymi. 5. Stosowanie matematyki w sytuacjach życiowych: klasyfikowanie, rytm, podział na równe części, obliczenia pieniężne,obliczenie zegarowe i kalendarzowe,posługiwanie się znakami rzymskimi, pomiar temperatury, szacowanie, rozumienie sensu równości i nierówności, mierzenie długości, masy, pojemności (objętości płynów). Liczby mianowane. 6. Intuicje i zarysy pojęć geometrycznych. 7. Strategie stosowane przez dzieci w rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią. 8. Stacjonarnie: Konstruowanie gier dla dzieci i przez dzieci v zdalnie: Zadania i gry edukacyjne dla dzieci online |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1.Binkowska-Wójcik W. i inni, (2014),Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. https://diagnozy.ibe.edu.pl/images/download/IBE_Bydgoski_Babel_Matematyczny_NET.pdf 2.Dąbrowski M., (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć!, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. 3.Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 4.Kalinowska A., (2010), Pozwólmy dzieciom działać, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. 5.Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. https://www.ore.edu.pl/?s=edukacja+matematyczna&res_type=zasoby 6.Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. 7.NIK o nauczaniu matematyki w szkołach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf 8.Podstawa programowa https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf. 9.Materiały zamieszczone na stronach: https://www.ore.edu.pl/ oraz https://ceo.org.pl/ dotyczące edukacji matematycznej w klasach I-III. 10.Materiały przekazane studentom za pomocą poczty elektronicznej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Andrzejczak R.,(2017), Paluszkowa tabliczka mnożenia, Gdańsk, Wyd. Harmonia. 2.Dąbrowski M., (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wydawnictwo Nowik. 3.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska. 4.Korolczuk R., Zambrowska M., (2014), Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. https://zdobywcywiedzy.pl/ http://www.rozwinsie.org.pl/ |
|
Uwagi: |
METODY: Stacjonarnie: - wykład: wykład tradycyjny, dyskusja, prezentacja, film, praca z książką, pokaz; - ćwiczenia: praca z tekstem, prezentacja, pokaz, dyskusja panelowa, instruktaż, rozwiązywanie zadań. Zdalnie: - wykład: wykład z użyciem aplikacji Cisco Webex, praca z tekstem przekazanym drogą elektroniczną lub zamieszczonym na podanych stronach internetowych, film, dyskusja on-line, konsultacje mailowe lub on-line z prowadzącą wykład. W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz aplikacje takie jak One Drive, Teams, Forms. - ćwiczenia: praca z tekstem przekazanym drogą elektroniczną lub zamieszczonych na podanych stronach internetowych, film, prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień przesyłanych za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji Teams. Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień, zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Zadania" W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS. Szczegółowe informacje umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Kalendarz" . NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 godzin ćwiczenia - 15 godzin Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie do kolokwium - 20 h przygotowanie do egzaminu - 25 h zapoznanie z literaturą - 15 h Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.