Wprowadzenie w kształcenie akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-WAK | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w kształcenie akademickie | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA PE1_W14 - ma podstawową wiedzę o specyfice i tradycjach edukacji na poziomie wyższym; celach, organizacji i zasadach funkcjonowania uczelni oraz prawach i obowiązkach wynikających z roli studenta: - ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnej edukacji - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U15 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K09 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. uczestnictwo zaproszonych studentów (przedstawicieli samorządu, kół naukowych lub wolontariatu) włączające studentów I roku w kulturę studencką Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"; spotkanie z kierownikami specjalności. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 3 godz. Przygotowanie w 5 osobowych grupach „mapy mysli”, dotyczących wykładu - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. wykonanie mapy myśli ilustrującej treści wykładu; 2. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 3. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: PE1_W14 definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim, omawia Model Clarka; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. PE1_W18 charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. PE1_U04 Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosouje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * test końcowy: pytania otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym * wykonanie mapy myśli indywidualnie lub zespołowo ilustrującej/notującej treści wykładu, sprawdzające umiejętność praktyczną nowych metod notacji ocena kompetencji społecznych: * test końcowy: pytania otwarte, wskazujące na rozumienie, typu: Które z tradycyjnych wartości kultury akademickiej w Pana/i odczuciu zanikają? Jak wyglądałoby życie w uczelni w sytuacji ich całkowitego upadku? | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika* (*na studiach niestacjonarnych). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. 3. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Model Clarka: siły decydujące o kształcie uczelni: środowisko profesorskie, państwo, rynek. Masowość kształcenia. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. 5. Proces wchodzenia w rolę studenta – osiąganie społecznej i intelektualnej dojrzałości. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 6. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 7. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 8. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"; spotkanie z kierownikami specjalności. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 3 godz. Przygotowanie w 5 osobowych grupach „mapy mysli”, dotyczących wykładu - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. wykonanie mapy myśli ilustrującej treści wykładu; 2. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 3. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: PE1_W14 definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim, omawia Model Clarka; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. PE1_W18 charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. PE1_U04 Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosouje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * test końcowy: pytania otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym * wykonanie mapy myśli indywidualnie lub zespołowo ilustrującej/notującej treści wykładu, sprawdzające umiejętność praktyczną nowych metod notacji ocena kompetencji społecznych: * test końcowy: pytania otwarte, wskazujące na rozumienie, typu: Które z tradycyjnych wartości kultury akademickiej w Pana/i odczuciu zanikają? Jak wyglądałoby życie w uczelni w sytuacji ich całkowitego upadku? | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika* (*na studiach niestacjonarnych). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. 3. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Model Clarka: siły decydujące o kształcie uczelni: środowisko profesorskie, państwo, rynek. Masowość kształcenia. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. 5. Proces wchodzenia w rolę studenta – osiąganie społecznej i intelektualnej dojrzałości. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 6. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 7. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 8. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 12 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 3 godz. Przygotowanie w 5 osobowych grupach „mapy mysli”, dotyczących wykładu - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. wykonanie mapy myśli ilustrującej treści wykładu; 2. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 3. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: PE1_W14 definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim, omawia Model Clarka; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. PE1_W18 charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. PE1_U04 Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosouje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * test końcowy: pytania otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym * wykonanie mapy myśli indywidualnie lub zespołowo ilustrującej/notującej treści wykładu, sprawdzające umiejętność praktyczną nowych metod notacji ocena kompetencji społecznych: * test końcowy: pytania otwarte, wskazujące na rozumienie, typu: Które z tradycyjnych wartości kultury akademickiej w Pana/i odczuciu zanikają? Jak wyglądałoby życie w uczelni w sytuacji ich całkowitego upadku? | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika* (*na studiach niestacjonarnych). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. 3. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Model Clarka: siły decydujące o kształcie uczelni: środowisko profesorskie, państwo, rynek. Masowość kształcenia. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. 5. Proces wchodzenia w rolę studenta – osiąganie społecznej i intelektualnej dojrzałości. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 6. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 7. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 8. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"; spotkanie z kierownikami specjalności. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: PE1_W14 definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim, omawia Model Clarka; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. PE1_W18 charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. PE1_U04 Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosouje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * test końcowy: pytania otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym * wykonanie mapy myśli indywidualnie lub zespołowo ilustrującej/notującej treści wykładu, sprawdzające umiejętność praktyczną nowych metod notacji ocena kompetencji społecznych: * test końcowy: pytania otwarte, wskazujące na rozumienie, typu: Które z tradycyjnych wartości kultury akademickiej w Pana/i odczuciu zanikają? Jak wyglądałoby życie w uczelni w sytuacji ich całkowitego upadku? | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika* (*na studiach niestacjonarnych). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. 3. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Model Clarka: siły decydujące o kształcie uczelni: środowisko profesorskie, państwo, rynek. Masowość kształcenia. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. 5. Proces wchodzenia w rolę studenta – osiąganie społecznej i intelektualnej dojrzałości. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 6. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 7. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 8. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 12 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 3 godz. Przygotowanie w 5 osobowych grupach „mapy mysli”, dotyczących wykładu - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. wykonanie mapy myśli ilustrującej treści wykładu; 2. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 3. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym - Ocena kompetencji społecznych: * postawy podczas dyskusji i ocena zachowań podczas wykładu. Po realizacji przedmiotu student: definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosuje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 3. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 3. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. 5. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 6. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"; spotkanie z kierownikami specjalności. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym - Ocena kompetencji społecznych: * postawy podczas dyskusji i ocena zachowań podczas wykładu. Po realizacji przedmiotu student: definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosuje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 3. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 3. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. 5. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 6. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym - Ocena kompetencji społecznych: * postawy podczas dyskusji i ocena zachowań podczas wykładu. Po realizacji przedmiotu student: definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosuje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 3. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 3. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. 5. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 6. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"; spotkanie z kierownikami specjalności. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Ocena wiedzy: * test końcowy: pytania zamknięte i/lub otwarte rekonstruujące wiedzę - Ocena umiejętności: * pytania zamknięte i/lub otwarte wskazujące na rozumienie i umiejętności kognitywne * zadanie praktyczne na teście końcowym - Ocena kompetencji społecznych: * postawy podczas dyskusji i ocena zachowań podczas wykładu. Po realizacji przedmiotu student: definiuje kategorie: kształcenie akademickie, kultura akademicka; opisuje tradycje akademickie i wskazuje ich obecność w życiu współczesnych uczelni, wymienia znaczące fakty z historii macierzystej uczelni oraz życia jej patronki; charakteryzuje zmiany w szkolnictwie wyższym zainicjowane Procesem Bolońskim; wskazuje jakie dokumenty w APS regulują kwestie związane ze studiami i organizacją roku akademickiego, opisuje organizację APS, wymienia prawa i obowiązki studenta; wymienia zasady kultury dnia codziennego w uczelni. charakteryzuje specyfikę specjalności na studiowanym kierunku i uzyskiwanych w trakcie ich realizacji kwalifikacji. Rozumie specyfikę kształcenia na poziomie wyższym oraz potrzebę rozwoju siebie w roli studenta. Analizuje swój styl studiowania oraz stosuje różne sposoby wzmacniające efektywność uczenia się. Rozumie zawartość regulaminu studiów i potrafi stosować zawarte w nim zasady w różnych sytuacjach związanych ze studiowaniem. Potrafi prawidłowo sporządzać notacje bibliograficzne. Potrafi właściwie sporządzać notatki i budować „mapy myśli” | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Edukacja szkolna a kształcenie akademickie; bycie nauczanym a studiującym. Konstruowanie systemu wiedzy poprzez nabywanie wiedzy gotowej, dającej pewność versus konstruowanie systemu wiedzy w dialogu z różnymi podejściami. Oczekiwania studentów wobec uczelni oraz uczelni wobec studentów. 2. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Tradycje akademickie i ich obecność w rzeczywistości współczesnych uczelni. Uniwersytety – akademie – wyższe szkoły zawodowe. Kultura i tradycje kształcenia pedagogicznego w murach APS. Organizacja uczelni. Topografia APS oraz jej miejsca szczególne: Muzeum im. M. Grzegorzewskiej, biblioteka, poradnie. 3. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Ustalanie priorytetów własnej edukacji, stała praca nad życiowymi celami, odpowiedzialność za wybory - ponoszenie konsekwencji, uczenie się w grupie, formowanie własnego środowiska dydaktycznego. Akty prawne i dokumenty ważne w procesie kształcenia: regulamin studiów, organizacja roku akademickiego. Prawa i obowiązki studenta. Kultura relacji: nauczyciel akademicki – student, student – pracownik administracji uczelni . 3. Samorządność i autonomia na studiach. Autoedukacja studentów. Aktywność studentów w samorządzie, kołach naukowych – możliwości działań w APS. Uczestnictwo studentów w życiu kulturalnym i społecznym. 4. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. APS uczelnią uczestnicząca w Procesie Bolońskim – konsekwencje dla uczestników procesu kształcenia/ nowe możliwości dla studentów. Kultura współbycia społeczności akademickiej APS. 5. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Wyzwalanie motywacji do nauki. Sposoby zapamiętywania, procesy pamięciowe -wybiórczość pamięci i zapominanie, trening pamięci. Linearne i nielinearne notowanie, uczenie innych jako forma przyswajania wiedzy, umiejętność odprężania się w trakcie nauki, uczenie poprzez działanie, zadawanie pytań. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). 6. Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. Testowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie przedmiotu i zaliczenie. | |
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Uwagi: |
Przedmiot realizowany w cyklu 2019Zn w ramach różnic programowych. Opis przedmiotu dostępny pod kodem PE-3F-WAK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.