Psychologia społeczna i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-PSW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna i wychowawcza | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. pedagogiki (PE), (3-l) niestacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W04 Zna wybrane koncepcje dotyczące funkcjonowania jednostki w relacjach społecznych; opisuje mechanizm agresji i konformizmu oraz prawidłowości poznania społecznego; PE1_W09 Ma wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich typowych wzorów i zaburzeń UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych PE1_U03 Potrafi, na podstawie wybranych ujęć teoretycznych, wskazać odpowiedni sposób wywołania zmiany w zakresie dezadaptacyjnych postaw społecznych; Potrafi określić możliwe skutki (krótko- i długoterminowe) proponowanych rozwiązań problemów wychowawczych dla funkcjonowania jednostki na poziomie behawioralnym, emocjonalnym i poznawczym; KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 Przygotowuje się do swojej pracy w sposób odpowiedzialny, mając świadomość znaczenia wiedzy o funkcjonowaniu społecznym człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski, Marta Rutkowska, Anna Staniaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia społeczna i wychowawcza poruszone zostaną zagadnienia, które wyjaśniają źródło zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. Szczegółowa lista tematów wykładów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej 2. Tożsamość jako źródło stereotypizacji 3. Prawidłowości poznania społecznego i ich zwiazek z motywacja osiągnieć uczniów 4. Geneza postaw i ich zwiazek z zachowaniem 5. Agresja interpersonalna w ujęciu trzech głównych paradygmatów teoretycznych 6. Sytuacyjne i osobowe korelaty zachowań proposłecznych 7. Socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki 8. Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. DeBarbara B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Frączek, A. (1996). Agresja i przemoc wśród dzieci jako zjawisko społeczne. W: (red). A. Frączek, I. Pufal-Struzik. Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 45 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 30 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski, Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia społeczna i wychowawcza poruszone zostaną zagadnienia, które wyjaśniają źródło zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. Szczegółowa lista treści programowych obejmuje następujące zagadnienia: przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej; tożsamość jako źródło stereotypizacji; psychologiczne skutki uchodźctwa-perspektywa dziecka; prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacją osiągnieć uczniów; geneza postaw i ich związek z zachowaniem; uwarunkowania agresji interpersonalnej i zachowań prospołecznych; socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki; przejawy i uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej; klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 45 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 30 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
Psychologia społeczna i wychowawcza ukierunkowana jest na wyjaśnienie źródła zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. W trakcie 30-godzinnego kursu psychologii społecznej i wychowawczej poruszone zostanie w ramach wykładów i ćwiczeń następujące zagadnienia: 1.Przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej 2.Tożsamość jako źródło stereotypizacji 3. Psychospołeczne uwarunkowania procesu akulturacji 3. Prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacja osiągnięć uczniów 4. Geneza postaw i ich związek z zachowaniem 5. Agresja interpersonalna w ujęciu trzech głównych paradygmatów teoretycznych 6. Sytuacyjne i osobowe korelaty zachowań prospołecznych 7. Socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki 8. Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 30 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 40 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 35 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
Psychologia społeczna i wychowawcza ukierunkowana jest na wyjaśnienie źródła zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. W trakcie 30-godzinnego kursu psychologii społecznej i wychowawczej poruszone zostanie w ramach wykładów i ćwiczeń następujące zagadnienia: 1.Przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej 2.Tożsamość jako źródło stereotypizacji 3. Psychospołeczne uwarunkowania procesu akulturacji 3. Prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacja osiągnięć uczniów 4. Geneza postaw i ich związek z zachowaniem 5. Agresja interpersonalna w ujęciu trzech głównych paradygmatów teoretycznych 6. Sytuacyjne i osobowe korelaty zachowań prospołecznych 7. Socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki 8. Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 30 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 40 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 35 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
Psychologia społeczna i wychowawcza ukierunkowana jest na wyjaśnienie źródła zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. W trakcie 30-godzinnego kursu psychologii społecznej i wychowawczej poruszone zostanie w ramach wykładów i ćwiczeń następujące zagadnienia: 1.Przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej 2.Tożsamość jako źródło stereotypizacji 3. Psychospołeczne uwarunkowania procesu akulturacji 3. Prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacja osiągnięć uczniów 4. Geneza postaw i ich związek z zachowaniem 5. Agresja interpersonalna w ujęciu trzech głównych paradygmatów teoretycznych 6. Sytuacyjne i osobowe korelaty zachowań prospołecznych 7. Socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki 8. Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 30 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 40 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 35 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski, Michał Szulawski, Dominika Zakrzewska-Olędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: testy, obserwacja, zadania praktyczne, jakość projektów edukacyjnych opracowanych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii społecznej i wychowawczej | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia społeczna i wychowawcza poruszone zostaną zagadnienia, które wyjaśniają źródło zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. Szczegółowa lista treści programowych obejmuje następujące zagadnienia: przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej; tożsamość jako źródło stereotypizacji; psychologiczne skutki uchodźstwa- perspektywa dziecka; prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacją osiągnięć uczniów; geneza postaw i ich związek z zachowaniem; uwarunkowania agresji interpersonalnej i zachowań prospołecznych; socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki; przejawy i uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej; klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 45 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 30 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia społeczna i wychowawcza poruszone zostaną zagadnienia, które wyjaśniają źródło zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. Szczegółowa lista treści programowych obejmuje następujące zagadnienia: przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej; tożsamość jako źródło stereotypizacji; psychologiczne skutki uchodźstwa-perspektywa dziecka; prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacją osiągnięć uczniów; geneza postaw i ich związek z zachowaniem; uwarunkowania agresji interpersonalnej i zachowań prospołecznych; socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki; przejawy i uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej; klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 30 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 40 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 35 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Monika Dominiak-Kochanek, Karolina Konopka, Michał Szulawski, Dominika Zakrzewska-Olędzka, Karolina Ziembowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-03-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Monika Dominiak-Kochanek, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: testy, obserwacja, zadania praktyczne | |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu psychologia społeczna i wychowawcza poruszone zostaną zagadnienia, które wyjaśniają źródło zachowań interpersonalnych jednostki, zarówno tych adaptacyjnych i społecznie pożądanych (np. zachowania prospołeczne), jak i przekraczających normy społeczne (np. zachowania agresywne). Poszukując uwarunkowań psychospołecznego funkcjonowania jednostki skoncentrujemy się zarówno na czynnikach związanych z klasą szkolną i grupą rówieśnicza, jak i determinantach związanych z socjalizacją wewnątrzrodzinną. Szczegółowa lista treści programowych obejmuje następujące zagadnienia: przedmiot zainteresowania psychologii społecznej i psychologii wychowawczej; tożsamość jako źródło stereotypizacji; psychologiczne skutki uchodźstwa-perspektywa dziecka; prawidłowości poznania społecznego i ich związek z motywacją osiągnięć uczniów; geneza postaw i ich związek z zachowaniem; uwarunkowania agresji interpersonalnej i zachowań prospołecznych; socjalizacja w rodzinie a psychospołeczna adaptacja jednostki; przejawy i uwarunkowania przemocy wewnątrzrodzinnej; klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze | |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997).Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka (wybrane rozdziały) Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej (wybrane rozdziały) Plopa, M. (2008). Psychologia rodziny. Teoria i badania (rozdz. 3) Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. (rozdz. 2, 5) Warszawa: PWN Pospiszyl, I. (2000). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Piegat-Kaczmarczyk, M., Rejmer, Z. (2010). Psychologiczne skutki uchodźctwa. W: "Inny w polskiej szkole" Wydawnictwo: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Literatura uzupełniająca: Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys Psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. Gaś, Z. (1995). Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin | |
Uwagi: |
Metody kształcenia wykorzystane w trakcie realizacji efektów kształcenia dla przedmiotu: wykład, prezentacja multimedialna, metody waloryzacyjne, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe: wykład i ćwiczenia- 30 Przygotowanie się do zajęć, przeczytanie lektury- 40 Przygotowanie się do kolokwiów śródsemestralnych- 35 Przygotowanie się do egzaminu- 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek, Anna Hryniewicka, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Marta Chojnacka, Adam Krasnosielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Dominiak-Kochanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.