Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-DYD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych. 1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym; 2. Ewolucja teorii dydaktycznych; 3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Opis szczegółowy: Ad. 1. a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta; b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera; c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego autorstwa Wincentego Okonia. Ad. 2. a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów; b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa; Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych: a. deskolaryzacja społeczeństwa; b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku; c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej. Program ćwiczeń: Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń: • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. • Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). • Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Szkoła (metafory szkoły). • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). • Formy organizacyjne kształcenia. • Zasady kształcenia. • Style kierowania uczeniem się. • Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć). • Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej • Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. 2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. 2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej 3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo. 2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne 3. R. Arends, Uczymy się nauczać 4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu przedmiotu: WIEDZA PEP1_W01 - zna i rozumie genezę dydaktyki jako nauki - zna i rozumie powiązania dydaktyki z innymi naukami (psychologią, pedeutologią, historią wychowania, epistemologią, aksjologią) - zna różnice między dydaktyką ogólną a dydaktykami szczegółowymi PEP1_W02 - zna i rozumie podstawowe pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wychowanie, samokształcenie) - ma podstawową wiedzę w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele kształcenia, metody kształcenia, formy organizacyjne, zasady dydaktyczne, proces kształcenia, style nauczania) - zna i rozumie wybrane pedagogiczne i psychologiczne aspekty oraz aplikacje głównych pojęć dydaktycznych - zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia PEP1_W03 - potrafi scharakteryzować i uporządkować główne orientacje dydaktyczne (orientacja behawiorystyczna, orientacja romantyczno-naturalistyczna, „Trzecia dydaktyka”) PEP1_W09 - zna i rozumie wybrane koncepcje natury ludzkiej - zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych - zna dydaktyczne implikacje wybranych orientacji dydaktycznych - zna i rozumie wybrane społeczne i psychologiczne uwarunkowania procesu kształcenia UMIEJĘTNOŚCI PEP1_U02 - posiada umiejętność analizowania i interpretowania wybranych problemów dydaktycznych współczesnego świata - potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty - potrafi przeanalizować wybrane stanowiska dydaktyczne - potrafi analizować krytycznie działania dydaktyczno-wychowawcze nauczycieli i odnosić je do doświadczeń własnych - potrafi określić możliwe sposoby rozwiązania problemów dydaktycznych PEP1_U04 - potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz wyprowadzać wnioski dla projektowania procesów edukacyjnych - potrafi rozpoznać motywy i przyczyny wybranych zachowań uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia PEP1_U12 - potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych problemów edukacyjnych wykorzystując argumenty odwołujące się do różnych orientacji dydaktycznych - w dyskusji i analizie problemów edukacyjnych potrafi zaprezentować swoje poglądy oraz przywołać poglądy różnych autorów - potrafi analizować działania dydaktyczne i wskazywać obszary edukacyjne wymagające modyfikacji PEP1_U13 - potrafi posługiwać się podstawową wiedzą dydaktyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktyczno-wychowawczych - potrafi zaprojektować program (konspekt) zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE PEP1_K01 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.