Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-DYD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

W odniesieniu do egzaminu:

W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych

problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej

rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień.

W odniesieniu do ćwiczeń:

Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów).

Kolokwium.

Pełny opis:

Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi

tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu

dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z

niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych.

1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym;

2. Ewolucja teorii dydaktycznych;

3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia.

Opis szczegółowy:

Ad. 1.

a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta;

b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera;

c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego

autorstwa Wincentego Okonia.

Ad. 2.

a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz

dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów;

b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa;

Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych:

a. deskolaryzacja społeczeństwa;

b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku;

c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej.

Program ćwiczeń:

Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń:

• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.

• Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).

• Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

• Szkoła (metafory szkoły).

• Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.

• Metody kształcenia (klasyczne i problemowe).

• Formy organizacyjne kształcenia.

• Zasady kształcenia.

• Style kierowania uczeniem się.

• Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie).

• Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).

• Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej

• Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.

2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.

2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej

3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo.

2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne

3. R. Arends, Uczymy się nauczać

4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu przedmiotu:

WIEDZA

PEP1_W01

- zna i rozumie genezę dydaktyki jako nauki

- zna i rozumie powiązania dydaktyki z innymi naukami (psychologią, pedeutologią, historią wychowania, epistemologią, aksjologią)

- zna różnice między dydaktyką ogólną a dydaktykami szczegółowymi

PEP1_W02

- zna i rozumie podstawowe pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wychowanie, samokształcenie)

- ma podstawową wiedzę w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele kształcenia, metody kształcenia, formy organizacyjne, zasady dydaktyczne, proces kształcenia, style nauczania)

- zna i rozumie wybrane pedagogiczne i psychologiczne aspekty oraz aplikacje głównych pojęć dydaktycznych

- zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia

PEP1_W03

- potrafi scharakteryzować i uporządkować główne orientacje dydaktyczne (orientacja behawiorystyczna, orientacja romantyczno-naturalistyczna, „Trzecia dydaktyka”)

PEP1_W09

- zna i rozumie wybrane koncepcje natury ludzkiej

- zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych

- zna dydaktyczne implikacje wybranych orientacji dydaktycznych

- zna i rozumie wybrane społeczne i psychologiczne uwarunkowania procesu kształcenia

UMIEJĘTNOŚCI

PEP1_U02

- posiada umiejętność analizowania i interpretowania wybranych problemów dydaktycznych współczesnego świata

- potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty

- potrafi przeanalizować wybrane stanowiska dydaktyczne

- potrafi analizować krytycznie działania dydaktyczno-wychowawcze nauczycieli i odnosić je do doświadczeń własnych

- potrafi określić możliwe sposoby rozwiązania problemów dydaktycznych

PEP1_U04

- potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz wyprowadzać wnioski dla projektowania procesów edukacyjnych

- potrafi rozpoznać motywy i przyczyny wybranych zachowań uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia

PEP1_U12

- potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych problemów edukacyjnych wykorzystując argumenty odwołujące się do różnych orientacji dydaktycznych

- w dyskusji i analizie problemów edukacyjnych potrafi zaprezentować swoje poglądy oraz przywołać poglądy różnych autorów

- potrafi analizować działania dydaktyczne i wskazywać obszary edukacyjne wymagające modyfikacji

PEP1_U13

- potrafi posługiwać się podstawową wiedzą dydaktyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktyczno-wychowawczych

- potrafi zaprojektować program (konspekt) zajęć

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PEP1_K01

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Metody i kryteria oceniania:
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)