Wprowadzenie do pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af3a2806b4a0e460b82ba6e2653a3dd42%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=897e2edd-8f74-422e-8566-305f13301cf3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W01 zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej PC1_KK_W07 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach Umiejętności PC1_KS_U03 potrafi dokonać analizy projektów socjalnych Kompetencje społeczne PC1_KS_U06 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych PC1_KK_K03 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
WYK
PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Kostrzewska, Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Egzamin pisemny - Swobodnie operuje terminologią pracy socjalnej dotyczącą: metod pracy socjalnej: metoda indywidualnych przypadków, metoda pracy grupowej, metoda organizowania środowiska, koszyk dób i usług, minimum socjalne, minimum egzystencji, zasiłki, diagnoza społeczna; - potrafi wymienić i scharakteryzować odbiorców pracy socjalnej; - Kolokwium - 5 pytań otwartych lub zaliczenie trzech wejściówek - Warunek zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach (1 nieobecność dozwolona, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze) UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać analizy diagnozy przypadku; - Zna formy pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznymi tj. bieda, sieroctwo, bezdomność, uchodźstwo, osoby opuszczające zakład karny, uzależnienia (alkoholizm, narkomania) - Wykłady zostaną ocenione na podstawie egzaminu pisemnego; - Ćwiczenia zostaną ocenione kolokwium pisemnego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób potrzebujących w świetle art. 7 Ustawy o pomocy społecznej. - Potrafi prowadzić dyskusję na tematy kontrowersyjne i budzące emocje dotyczące problemów etycznych w pracy pracownika socjalnego. Posługuje się przy tym w sposób rzeczowy argumentowani z literatury przedmiotu i aktywnie słuchając innych uczestników dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia: 1. Ustawa o pomocy społecznej - omówienie głównych założeń 2. Zasiłki z pomocy społecznej oraz ze strony państwa 3. Metody pracy socjalnej 4. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych Na wykładach będą poruszane następujące zagadnienia: 1. Zarys historii pracy socjalnej; 2. Definicja pracy socjalnej; 3. Związki pracy socjalnej z pedagogiką społeczną (praca socjalna a: socjologia, psychologia, antropologia); 4. Przedmiot i zakres pracy socjalnej 5. Wartości i zasady w pracy socjalnej 6. Etyka pracownika socjalnego 7. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: starość |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. 2. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział 4. 3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. 4. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. 5. Kanios A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 6. Kawula S. (red.) (2007). Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Krajewska B. (2007). Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe "Novum", Płock. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 3. Lalak D., Pilch T. (red) (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej - hasło diagnoza społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 4. Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa, Difin. 5. Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 6. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 - wybrane hasła (starzenie się - biologiczne, psychiczne, społeczne). 8. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7. 9. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka - praca z tekstem - prezentacja multimedialna - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat: a) zasiłków jakie może otrzymywać rodzina b) metod pracy socjalnej c) form pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznym; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 12h wykładów, 12h ćwiczeń przygotowanie się do egzaminu: 8h studiowanie literatury: 4h przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 2h PUNKTY ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Egzamin pisemny - Swobodnie operuje terminologią pracy socjalnej dotyczącą: metod pracy socjalnej: metoda indywidualnych przypadków, metoda pracy grupowej, metoda organizowania środowiska, koszyk dób i usług, minimum socjalne, minimum egzystencji, zasiłki, diagnoza społeczna; - potrafi wymienić i scharakteryzować odbiorców pracy socjalnej; - Kolokwium - 5 pytań otwartych lub zaliczenie trzech wejściówek - Warunek zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach (1 nieobecność dozwolona, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze) UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać analizy diagnozy przypadku; - Zna formy pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznymi tj. bieda, sieroctwo, bezdomność, uchodźstwo, osoby opuszczające zakład karny, uzależnienia (alkoholizm, narkomania) - Wykłady zostaną ocenione na podstawie egzaminu pisemnego; - Ćwiczenia zostaną ocenione kolokwium pisemnego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób potrzebujących w świetle art. 7 Ustawy o pomocy społecznej. - Potrafi prowadzić dyskusję na tematy kontrowersyjne i budzące emocje dotyczące problemów etycznych w pracy pracownika socjalnego. Posługuje się przy tym w sposób rzeczowy argumentowani z literatury przedmiotu i aktywnie słuchając innych uczestników dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia: 1. Ustawa o pomocy społecznej - omówienie głównych założeń 2. Zasiłki z pomocy społecznej oraz ze strony państwa 3. Metody pracy socjalnej 4. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych Na wykładach będą poruszane następujące zagadnienia: 1. Zarys historii pracy socjalnej; 2. Definicja pracy socjalnej; 3. Związki pracy socjalnej z pedagogiką społeczną (praca socjalna a: socjologia, psychologia, antropologia); 4. Przedmiot i zakres pracy socjalnej 5. Wartości i zasady w pracy socjalnej 6. Etyka pracownika socjalnego 7. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: starość |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5. 2. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział 4. 3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. 4. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. 5. Kanios A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 6. Kawula S. (red.) (2007). Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Krajewska B. (2007). Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe "Novum", Płock. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS. 2. Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 3. Lalak D., Pilch T. (red) (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej - hasło diagnoza społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 4. Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa, Difin. 5. Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 6. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 - wybrane hasła (starzenie się - biologiczne, psychiczne, społeczne). 8. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7. 9. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka - praca z tekstem - prezentacja multimedialna - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat: a) zasiłków jakie może otrzymywać rodzina b) metod pracy socjalnej c) form pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznym; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 12h wykładów, 12h ćwiczeń przygotowanie się do egzaminu: 8h studiowanie literatury: 4h przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 2h PUNKTY ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.