Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo wychowawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-PWY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo wychowawcze
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej

- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu dotyczącego wybranego obszaru kompetencji opiekuńczo-wychowawczych

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej

- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu

- ocena transkrypcji wywiadu

Pełny opis:

1. Przedmiot i cele poradnictwa wychowawczego

2. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, rodzaje poradnictwa

3. Style pracy doradczej

4. Zasady etyczne w poradnictwie

5. Metody skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej

6. Wybrane metody/techniki pracy poradniczej

7. Istotne obszary tematyczne w poradnictwie wychowawczym:

- agresja i przemoc w rodzinie

- zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i

multimediów

- komunikacja rodzic-dziecko

- zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży - absencja szkolna, eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnym

Literatura:

Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN.

Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna wydawnicza Impuls. Kraków

Milewska, E., Szymanowska, A. (red.) (2000). Rodzic i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot

Uzupełniająca:

Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań

Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa

McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej

PC1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży

PC1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży

Umiejętności

PC1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie

PC1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- dyskusja dydaktyczna

- prezentacja multimedialna

- burza mózgu

- odgrywanie scenek sytuacyjnych

- praca w zespołach

- analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych - ćwiczenia: 12

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20

liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 25

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- egzamin ustny

- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu dotyczącego wybranego obszaru kompetencji opiekuńczo-wychowawczych

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej

- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu

- ocena transkrypcji wywiadu

Pełny opis:

1. Przedmiot i cele poradnictwa wychowawczego

2. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, rodzaje poradnictwa

3. Style pracy doradczej

4. Zasady etyczne w poradnictwie

5. Metody skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej

6. Wybrane metody/techniki pracy poradniczej

7. Istotne obszary tematyczne w poradnictwie wychowawczym:

- agresja i przemoc w rodzinie

- zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i

multimediów

- komunikacja rodzic-dziecko

- zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży - absencja szkolna, eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnym

Literatura:

Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN.

Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna wydawnicza Impuls. Kraków

Milewska, E., Szymanowska, A. (red.) (2000). Rodzic i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa

Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot

Uzupełniająca:

Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań

Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa

McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA.

Uwagi:

W sytuacji organizacji zajęć w trybie zdalnym kontakt ze studentami odbywać się będzie w następujący sposób:

-Przesyłanie e-mailem tekstów do przeczytania dla studentów;

-Komunikowanie się w innych sprawach poprzez e-mail;

-Przesłanie rozszerzonej prezentacji do zajęć;

-Przesłanie linków do filmów dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień;

-Przesłanie e-mailem pytań do prezentacji i filmów – opracowanie odpowiedzi przez studentów;

- - zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie;

- umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams

- - zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie;

- umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams

- zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie;

- umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)