Poradnictwo wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PWY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej - ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu dotyczącego wybranego obszaru kompetencji opiekuńczo-wychowawczych - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej - ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu - ocena transkrypcji wywiadu |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i cele poradnictwa wychowawczego 2. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, rodzaje poradnictwa 3. Style pracy doradczej 4. Zasady etyczne w poradnictwie 5. Metody skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej 6. Wybrane metody/techniki pracy poradniczej 7. Istotne obszary tematyczne w poradnictwie wychowawczym: - agresja i przemoc w rodzinie - zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i multimediów - komunikacja rodzic-dziecko - zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży - absencja szkolna, eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnym |
Literatura: |
Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN. Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna wydawnicza Impuls. Kraków Milewska, E., Szymanowska, A. (red.) (2000). Rodzic i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot Uzupełniająca: Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej PC1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży PC1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży Umiejętności PC1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie PC1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - burza mózgu - odgrywanie scenek sytuacyjnych - praca w zespołach - analiza przypadków Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych - ćwiczenia: 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania prac zaliczeniowych: 25 LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - egzamin ustny - ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu dotyczącego wybranego obszaru kompetencji opiekuńczo-wychowawczych - ocena prac wykonywanych podczas zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści - ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej - ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu - ocena transkrypcji wywiadu |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot i cele poradnictwa wychowawczego 2. Podstawowe aspekty udzielania pomocy: zasady, formy, rodzaje poradnictwa 3. Style pracy doradczej 4. Zasady etyczne w poradnictwie 5. Metody skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej 6. Wybrane metody/techniki pracy poradniczej 7. Istotne obszary tematyczne w poradnictwie wychowawczym: - agresja i przemoc w rodzinie - zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i multimediów - komunikacja rodzic-dziecko - zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży - absencja szkolna, eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnym |
|
Literatura: |
Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN. Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna wydawnicza Impuls. Kraków Milewska, E., Szymanowska, A. (red.) (2000). Rodzic i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot Uzupełniająca: Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA. |
|
Uwagi: |
W sytuacji organizacji zajęć w trybie zdalnym kontakt ze studentami odbywać się będzie w następujący sposób: -Przesyłanie e-mailem tekstów do przeczytania dla studentów; -Komunikowanie się w innych sprawach poprzez e-mail; -Przesłanie rozszerzonej prezentacji do zajęć; -Przesłanie linków do filmów dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień; -Przesłanie e-mailem pytań do prezentacji i filmów – opracowanie odpowiedzi przez studentów; - - zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie; - umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams - - zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie; - umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams - zajęcia online za pomocą aplikacji TEAMS - zajęcia odbywają się w zaplanowanych w programie studiów terminie; - umieszczanie prezentacji, zadań do wykonania oraz innych materiałów na aplikacji teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.