Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zarówno część teoretyczną jak i praktyczną. Część teoretyczna obejmuje wartości i cele w edukacji przyrodniczej, rozwój dziecięcego myślenia, rolę nauczyciela i ucznnia w procesie edukacyjnym, jak również metody i formy pracy w ramach edukacji przyrodniczej, narzędzia i pomoce edukacyjne. Część praktyczna obejmuje aktywne doświadczanie teorii w praktyce, jak również zajęcia w terenie. Ze względu na Covid semestr realizowany na platformie TEAMS. Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS. |
Pełny opis: |
Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej.Podstawa programowa. Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody. Rola nauczyciela i ucznia, proces edukacyjny. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. Pomoce dydaktyczne oraz środowisko i otoczenie. Projektowanie terenów przedszkolnych i szkolnych wspomagających holistyczny rozwój dziecka. Monitoring i ewaluacja procesu uczenia się. |
Literatura: |
- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. - Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa. -Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. -Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press. -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. -Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP -Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody: - asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką - samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa - metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań, eksperymenty Kryteria oceniania Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska, Maria Pielichowska, Bożena Żach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska, Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska, Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie przedmiotu dla grup ERI i SURDO - wypracowanie oceny końcowej działaniami indywidualnymi i zespołowymi. Ocena ostateczna jest średnią ocen cząstkowych z przydzielonych zadań. |
|
Pełny opis: |
Rozwijanie zdobytej wcześniej wiedzy w zakresie przyrody ożywionej. Integrowanie treści. Wykorzystywanie różnych aktywnych metod i technik w prowadzeniu edukacji przyrodniczej, przy uwzględnieniu również specjalnych potrzeb ucznia/dziecka. Wykorzystywanie różnych dostępnych pomocy, do realizacji w edukacji wczesnej, edukacji przyrodniczej. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej u dzieci/uczniów. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Zajęcia terenowe jako przykład aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji Rola nauczyciela i ucznia w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji. Przygotowywanie przykładowych pomocy dydaktycznych i rozwiązań dydaktycznych w obszarze edukacji przyrodniczej oraz ich prezentacja. |
|
Literatura: |
- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. - Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa. -Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. -Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press. -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. -Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. -Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN, Warszawa -Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Petty G. (2015), Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Wyd. GWP, Gdańsk -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora. Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, zadania, wytyczne umieszczane są w części pliki wspomnianej aplikacji. 2ECTS 30h- godziny kontaktowe 30h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.