Metodyka edukacji matematycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MMA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji matematycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł dla IIr. PE-ASKn: edukacja wczesnoszkolna, stacjonarne I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla modułu ASKn-EW (rok akademicki 2017/2018): WIEDZA PE1_W23 - Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod i procedur do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PE1_U11 - Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie metodyki wczesnej edukacji. ---------------------------------------------------------------------- Wiedza PE1 _W23 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów; posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia. Umiejętności PE1 _U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PE1 _U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem. PE1 _U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Duda, Małgorzata Zambrowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Wiedza - egzamin pisemny i ustny (w formie kontaktowej lub zdalnej) 2. Umiejętności - egzamin pisemny i ustny (w formie kontaktowej lub zdalnej) - prezentacja pracy grupowej (na zajęciach stacjonarnych lub zdalnych) 3. Kompetencje społeczne - obserwacja aktywności studentów na zajęciach stacjonarnych lub zdalnych Ważne terminy: Prezentacja pracy grupowej: 13.05.2020 r Egzamin pisemny: 10.06.2020 r. Egzamin ustny: terminy ustalone indywidualnie |
|
Pełny opis: |
Metody nauczania: Kontaktowe: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych, dyskusja nad rozwiązaniami. Zdalne: wykład problemowy on-line, prezentacja on-line, dyskusja podczas zajęć on-line, konsultacja mailowa lub on-line z prowadzącym zajęcia, praca z materiałami przesłanymi zdalnie, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych podczas zajęć on-line, konsultacja mailowa lub on-line z prowadzącym. W tracie pracy zdalnej i pracy w zwykłym trybie kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Zadęcia zdalne będą odbywać się zgodnie z planem zajęć przez aplikację Microsoft Teams. Szczegółowe zadania do wykonania będą przesyłane studentom drogą mailową lub umieszczane w zakładce "Zadania" w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane na zajęciach stacjonarnych lub zdalnych ustnie przez prowadzacego. Link do Microsoft Teams: teams.microsoft.com Treści programowe: 1.Analiza treści matematycznych w klasach I-III według nowej podstawy programowej i zaleceń metodycznych związanych z edukacją matematyczną oraz analiza treści matematycznych w wybranych programach edukacyjnych 2. Praca z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Okresy krytyczne w rozwijaniu uzdolnień matematycznych. 3. Realistyczne i czynnościowe nauczanie matematyki. Typy ćwiczeń w nauczaniu czynnościowym. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne w teorii Brunera. 4. Klasyfikacja, cechy wielkościowe, orientacja przestrzenna. 5. Aspekty liczby naturalnej. Zasady poprawnego liczenia. Etapy wprowadzania liczb pierwszej dziesiątki. Monografie liczb drugiej dziesiątki. 6. Dziesiątkowy system pozycyjny. Zapisywanie liczb wielocyfrowych. System rzymski. 7. Dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych. 8. Mnożenie, tabliczka mnożenia, rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania. 9. Dzielenie jako mieszczenie i podział oraz działanie odwrotne do mnożenia. 10. Kształtowanie pojęć geometrycznych. Poziomy rozumienia pojęć według van Hiele’a. 11. Pomiar długości, masy i objętości cieczy. 12. Metody rozwiązywania zadań tekstowych - wady i zalety wybranych metod. Zadania nietypowe w edukacji matematycznej. Metoda prób i poprawek. Rola zbiorów zastępczych, rysunku i tabeli w rozwiązywaniu zadań tekstowych. 13. Błędy uczniowskie w zadaniach tekstowych - analiza uczniowskich rozwiązań zadań. 14. Wykorzystanie gier planszowych w edukacji matematycznej uczniów. 15. Konkursy matematyczne dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Rozwiązywanie zadań tekstowych z konkursów matematycznych, np. „Kangur”. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Nowakowska A. i in. (red.) (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 4. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 5. Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 6. https://www.kangur-mat.pl/zadania.php 7. http://jersz.pl/contest,4,tab_7.html |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z części pisemnej i co najmniej 50% punktów z części ustnej egzaminu. Łączna zdobyta liczba punktów z obu części jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra Zajęcia w formie zdalnej prowadzone są w aplikacji Microsoft Teams zgodnie ze stacjonarnym planem zajęć. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe ćwiczenia: 60 h (w formie stacjonarnej lub zdalnej) Przygotowanie się do zajęć, lektura: 10 h Przygotowanie się do prac pisemnych:10 h Przygotowanie się do egzaminu: 10 h LICZBA ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.