Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MMA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Makiewicz, Małgorzata Zambrowska
Prowadzący grup: Małgorzata Makiewicz, Małgorzata Zambrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne/ustne,

- aktywność na zajęciach,

- praca grupowa lub indywidualna (m.in. rozwiązywanie zadań, zaprezentowanie zabaw, sytuacji dydaktycznych, itp.).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Tematyka ćwiczeń:

1. Analiza zapisów podstawy programowej dla szkół podstawowych - I etap edukacyjny, edukacja matematyczna z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej dla przedszkoli i II etapu edukacyjnego.

2. Metody aktywizujące uczniów w klasach 1-3 na zajęciach z edukacji matematycznej.

3. Poznanie różnych form pracy uczniów na zajęciach matematycznych.

4. Pojęcie liczby naturalnej. Liczenie w szerokim zakresie, korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego.

5. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności rachunkowych, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania).

6. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia i dzielenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia i dzielenia, gry sprzyjające szybkiemu mnożeniu i dzieleniu, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i mieszczenia).

7. Kolejność wykonywania działań i zależności pomiędzy czterema działaniami.

8. Pomiar długości, pomiar masy i pomiar objętości cieczy.

9. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

10. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych.

11. Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych.

12. Układanie i rozwiązywanie łamigłówek matematycznych.

13. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Analiza uczniowskich rozwiązań zadań.

14. Błąd uczniowski jako naturalny element procesu uczenia się i nauczania. Analiza i interpretacja błędów popełnianych przez uczniów podczas rozwiązywania problemów matematycznych.

15. Sprawdziany umiejętności uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej. Badania edukacyjne uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej, np. OBUT, Kompetencje trzecioklasisty, Omnibus.

16. Konkursy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych, np. Kangur, Alfik, Maks matematyczny, Leon, Konkurs Logicznego Myślenia.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

2. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Nowakowska A. i in. (red.) (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

4. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

5. Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych:

- ćwiczenia - 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

- przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie fragmentów zajęć, itp. - 20 h

- przygotowanie do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osobę prowadzącą zajęcia w zespole grupy założonym w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji "Prace" lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez prowadzącą.

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne,

- aktywność na zajęciach,

- prace grupowe lub indywidualne (m.in. rozwiązywanie zadań, zaprezentowanie zabaw, sytuacji dydaktycznych, itp.).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłej nauczycielce albo przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Podczas zajęć przedmiotu "Metodyka edukacji matematycznej" studenci powinni zdobyć wiedzę i umiejętności matematyczne i metodyczne pozwalające im wspomagać rozwój umysłowy dziecka tak, aby było ono w stanie:

• zbierać doświadczenia konieczne do kształtowania się w jego umyśle pojęć matematycznych,

• tworzyć w swoim umyśle odpowiednie schematy poznawcze i rozwijać myślenie operacyjne,

• samodzielnie prowadzić proste rozumowania,

• stosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania nowych, także nietypowych problemów.

Tematyka zajęć będzie związana:

• z wiedzą i umiejętnościami matematycznymi z obszarów: liczby (liczenie, strategie liczenia, zapisywanie liczb); pomiary i geometria (intuicje geometryczne uczniów, kształtowanie pojęć geometrycznych),

• z wiedzą i umiejętnościami dydaktyczno-metodycznymi z obszarów: organizacja zajęć matematycznych, interpretacja błędów uczniowskich, analiza strategii uczniowskich, metody pracy na zajęciach edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

2. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Nowakowska A. i in. (red.) (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

4. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

5. Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Uwagi:

Sposób dołączenia do grupy zajęciowej został przekazany grupom studentów w wiadomości mailowej przez USOSmail

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin kontaktowych:

- ćwiczenia - 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

- przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie fragmentów zajęć, itp. - 20 h

- przygotowanie do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)