Formy procesu uczenia się dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-FPU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy procesu uczenia się dzieci |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, wychowanie przedszkolne, stac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Ćwiczenia: prezentacje multimedialne, zadania praktyczne. |
Pełny opis: |
1.Rozwój poznawczy dziecka na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa 2. Metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Psychologia różnic indywidualnych – proces uczenia się 4. Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się: - psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania dziecięcych zabaw - zabawki sprzyjające rozwojowi umysłowemu dzieci - zabawy maluchów w domu i przedszkolu 5. Kształtowanie dziecięcej podatności na proces uczenia się 6.Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się 7. Terapeutyczne znaczenie zabawy - dziecko z niepełnosprawnością |
Literatura: |
Podstawowa: Falkowski A., Kurcz I., (red.) Procesy poznawcze, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna t. 2. Gdańsk 2008, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Warszawa 2009, Wydawnictwo Edukacja Polska. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.) Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak je świadomie wychowywać i uczyć, Kraków 2012, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000, WSiP. Uzupełniająca: Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012,Wydawnictwo Erica,. Minczakiewicz, E. M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju poznawczego na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa PCK1_KK_W09 zna wybrane teorie pedagogiczne wskazujące na rolę zabawy w rozwoju dziecka PCK1_KS_W04 ma uporządkowaną wiedzę na temat celów, form pracystosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabosłyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem zabawy jako metody kształcenia PCK1_KK_U02 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci z dysfunkcją narządu słuchu PCK1_KS_K02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne PCK1_KK_K03 wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole |
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: Ćwiczenia: prezentacje multimedialne, zadania praktyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.