Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy procesu uczenia się dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-FPU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy procesu uczenia się dzieci
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, wychowanie przedszkolne, stac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Ćwiczenia: prezentacje multimedialne, zadania praktyczne.

Pełny opis:

1.Rozwój poznawczy dziecka na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa

2. Metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

3. Psychologia różnic indywidualnych – proces uczenia się

4. Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się:

- psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania dziecięcych zabaw

- zabawki sprzyjające rozwojowi umysłowemu dzieci

- zabawy maluchów w domu i przedszkolu

5. Kształtowanie dziecięcej podatności na proces uczenia się

6.Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

7. Terapeutyczne znaczenie zabawy - dziecko z niepełnosprawnością

Literatura:

Podstawowa:

Falkowski A., Kurcz I., (red.) Procesy poznawcze, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna t. 2. Gdańsk 2008, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Warszawa 2009, Wydawnictwo Edukacja Polska.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.) Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak je świadomie wychowywać i uczyć, Kraków 2012, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000, WSiP.

Uzupełniająca:

Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012,Wydawnictwo Erica,.

Minczakiewicz, E. M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju poznawczego na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa

PCK1_KK_W09 zna wybrane teorie pedagogiczne wskazujące na rolę zabawy w rozwoju dziecka

PCK1_KS_W04 ma uporządkowaną wiedzę na temat celów, form pracystosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabosłyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem zabawy jako metody kształcenia

PCK1_KK_U02 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci z dysfunkcją narządu słuchu

PCK1_KS_K02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

PCK1_KK_K03 wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia:

Ćwiczenia: prezentacje multimedialne, zadania praktyczne.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)