Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-EMD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne, - aktywność na zajęciach, - projekt (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu, przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji). Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i kolokwium pisemnego. Za pracę przy projekcie (w tym za przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji) oraz z kolokwium pisemnego student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. |
|
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń: 1. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. 2. Orientacja przestrzenna w edukacji dzieci, na poziomie przedszkola i szkoły. 3. Pojęcie liczby naturalnej. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia, wdrażanie dzieci do liczenia w coraz szerokim zakresie i korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego do 1000 i dalej. 4. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania). 5. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia, konstruowanie tabliczki mnożenia 10 x 10; kształtowanie umiejętności dzielenia: od intuicji do rozumienia sensu dzielenia, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i w aspekcie mieszczenia, rozgrywanie gier wymagających szybkiego ustalania iloczynów i ilorazów). 6. Pomiar długości, pomiar masy (ciężaru) i pomiar objętości cieczy. Liczby mianowane. 7. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Rytmiczna organizacja czasu. 8. Świadomość ekonomiczna i umiejętność posługiwania się pieniędzmi. 9. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych, organizowanie przestrzeni płaskiej. 10. Konstruowanie gier. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa. 3. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Literatura uzupełniająca: 1. Gruszczyk Kolczyńska E., (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa. 2. Gruszczyk Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole. Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. 3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 4. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h Godziny niekontaktowe: Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, czytanie literatury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium:15 h Sumaryczna liczba punktów - 2 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne/ustne, - aktywność na zajęciach, - projekt (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu, przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji). |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka wykładów: 1. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Mity dotyczące edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. 2. Metody aktywizujące dzieci przedszkolne i szkolne na zajęciach z edukacji matematycznej. Zastosowanie zróżnicowanych form pracy uczniów na zajęciach matematycznych, rozwijających współpracę 3. Sytuacje zadaniowe sprzyjające prowadzeniu rozumowań preferowanych w matematyce. Zadania rozwijające logiczne i krytyczne myślenie. 4. Liczenie w coraz szerszym zakresie. Różne strategie liczenia i rachowania. 5. Pomiar długości, pomiar masy i pomiar objętości cieczy. Liczby mianowane. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Obliczenia w geometrii. 6. Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów rozpoczynających klasę pierwszą i kończących klasę trzecią. Tematyka ćwiczeń: 1. Orientacja przestrzenna w edukacji dzieci. 2. Rytmy w edukacji matematycznej. 3. Pojęcie liczby naturalnej. Prawidłowości kształtowania u dzieci umiejętności liczenia i dostrzegania regularności dziesiątkowego systemu liczenia, wdrażanie dzieci do liczenia w coraz szerokim zakresie i korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego do 1000 i dalej. 4. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania). 5. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia, konstruowanie tabliczki mnożenia 10 x 10; kształtowanie umiejętności dzielenia: od intuicji do rozumienia sensu dzielenia, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i w aspekcie mieszczenia, rozgrywanie gier wymagających szybkiego ustalania iloczynów i ilorazów). 6. Kolejność wykonywania działań i zależności pomiędzy czterema działaniami (umowy dotyczące kolejności wykonywania działań, dostrzeganie zależności między czterema działaniami: dodawaniem i odejmowaniem, mnożeniem i dzieleniem, dodawaniem i mnożeniem, odejmowaniem i dzieleniem, liczba 0 w dodawaniu, liczba 0 i liczba 1 w mnożeniu). 7. Rozumienie sensu równości i nierówności. 8. Rozwój umiejętności klasyfikowania. 9. Pomiar długości, pomiar masy i pomiar objętości cieczy. Liczby mianowane. 10. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Rytmiczna organizacja czasu. 11. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych. 12. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Sposoby rozwiązywania zadań tekstowych. 13. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena uczniowskich rozwiązań zadań. Błąd uczniowski, jako naturalny element procesu uczenia się i nauczania. Ocenianie kształtujące. 14. Gry i zabawy matematyczne. Konstruowanie gier dla dzieci i przez dzieci. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 3. Dabrowski M. (2013) (Za) trudne bo trzeba myśleć. IBE. Warszawa 4. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczołt B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Dąbrowski M. (2007) Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. CKE. Warszawa. 2. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2009): Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole. Edukacja Polska Warszawa 2009. 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011): Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole. Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. 4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Skura M., (2005): Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny. Wydawnictwo Nowa Era , Warszawa 5. Klus-Stańska D, Nowicka M. (2019) Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i kolokwium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i pozytywny wynik kolokwium na wykładzie (w formie pisemnej/ustnej). Za wszystkie aktywności na ćwiczeniach i na wykładzie student/ studentka otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę z wykładu zgodnie z zasadą: 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. Liczba godzin kontaktowych: wykład - 6 godzin ćwiczenia - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć - 7 h przygotowanie do kolokwium - 18 h przygotowanie projektu - 9 h zapoznanie z literaturą - 5 h LICZBA ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne lub ustne, - aktywność na zajęciach, - prace grupowe lub indywidualne (m.in. rozwiązywanie zadań, zaprezentowanie zabaw, sytuacji dydaktycznych, itp.) - projekt grupowy (grupy 3-4 osobowe) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć będzie dotyczyła: • stadiów rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej, a także poziomu rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych; • zagadnień edukacji matematycznej w przedszkolu (edukacja matematyczna w podstawie programowej dla przedszkoli, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia, aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego i orientacji przestrzennej, dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych); • zagadnień edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej (podstawa programowa z zakresu edukacji matematycznej dla I etapu edukacyjnego, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych, wprowadzanie symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej oraz kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych); • roli pracy domowej ucznia i zasad konstruowania sprawdzianów i oceniania; • form aktywności dzieci lub uczniów (manipulowanie, wykonywanie eksperymentów, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań, w tym z wykorzystaniem łamigłówek); • znaczenia obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej i strategii sprytnych rachunków; • metody pracy z zadaniami tekstowymi, stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych; • znaczenia kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, dostrzegania i wykorzystywania regularności i analogii, używania argumentacji i kontrprzykładów, w tym w rozwiązywaniu łamigłówek, abstrahowania, uogólniania, klasyfikowania, definiowania i algorytmizowania; • typów błędów i źródeł typowych błędów uczniowskich, a także ich roli i sposobów wykorzystania w procesie dydaktycznym; • środków dydaktycznych w edukacji matematycznej dzieci (tradycyjnych i multimedialnych); • znaczenia łamigłówek, gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, w tym zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym; zasad konstruowania gier przez uczniów, zespołowych form uczenia się i utrwalania wiadomości • pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie, roli konkursów matematycznych dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej oraz sposobów przygotowania uczniów do udziału w konkursach. |
|
Literatura: |
iteratura obowiązkowa: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa. 3. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Literatura uzupełniająca: 1. Gruszczyk Kolczyńska E., (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa. 2. Gruszczyk Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole. Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. 3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 4. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. |
|
Uwagi: |
ETODY KSZTAŁCENIA: dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, sesja plakatowa, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h Godziny niekontaktowe: Przygotowanie się do zajęć, wykonanie prezentacji, czytanie literatury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium:15 h Sumaryczna liczba punktów - 2 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska, Małgorzata Makiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Makiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.