Wyzwania w pracy z osobami i rodzinami zagrożonymi wykluczeniem społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-WPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyzwania w pracy z osobami i rodzinami zagrożonymi wykluczeniem społecznym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 6 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są: obecność (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywny udział, Realizowanie bieżących zadań, przygotowanie pisemnej pracy/prezentacji oraz zaprezentowanie jej na forum grupy |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć są zagadnienia dotyczące problemu wykluczenia społecznego wśród jednostek, grup i zbiorowości. Analizie poddane zostaną różne zjawiska społeczne, które mogą być przyczyną wykluczenia społecznego lub zwiększają prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Studenci zostaną także zapoznani z najważniejszymi pojęciami związanymi z wykluczeniem społecznym, jego uwarunkowaniami i skutkami. Poruszone zostaną następujące zagadnienia: - wykluczenie społeczne w ujęciu definicyjnym, - przyczyny i skutki wykluczenia społecznego, - wykluczenie społeczne wśród osób żyjących w biedzie i niedostatku, - wykluczenie społeczne wśród osób skazanych i popełniających przestępstwa, - wykluczenie społeczne wśród osób znajdujących się w kryzysie bezdomności, - wykluczenie społeczne osób starszych, - wykluczenie społeczne dzieci, - wykluczenie społeczne osób uzależnionych i funkcjonujących w rodzinie z problemem uzależnienia, - wykluczenie społeczne młodych dorosłych opuszczających placówki opiekuńcze |
Literatura: |
B. Bochnia, codzienne praktyki życia rodzinnego: zadomowienie, wykluczenie, bezdomność. NOTINA Oficyna Wydawniczo - Edukacyjna Emilia Szczęsna, Bydgoszcz 2020, P. Bunio - Mroczek, Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej [w] W. Warzywoda- Kruszyńska (red.) Bieda, dzieci, zaniedbanie, wykluczenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s.71-88, A. Kacprzak, Skazani na przestępczość? Wykluczenie społeczne i reintegracja społeczna w doświadczeniu biograficznym byłych więźniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, J. Kirenko, M. Duda, Bezrobocie - jakość życia - uwarunkowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej Curie, Lublin 2018, M. Kolankiewicz, M. Poncyliusz, Młodzi dorośli opuszczający placówki opiekuńczo - wychowawcze i rodziny zastępcze, wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016, M. Petelewicz, Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki [w] W. Warzywoda - Kruszyńska (red.) Bieda, dzieci, zaniedbanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s.89 - 106, J. Twardowska - Rajewska, Wykluczenie społeczne osób starszych. Diagnoza i działania na rzecz włączenia [w] J. Rajewska de Mezer (red.) Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2018, s.153 -164, |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia są zaliczane na ocenę. składowe oceny stanowią: - obecność, - aktywny udział, - realizowanie bieżących zadań, - przygotowanie prezentacji i zaprezentowanie jej podczas zajęć Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu: Propozycja fakultetu dla osób zainteresowanych problematyką wykluczenia społecznego oraz działań podejmowanych wobec jednostek i rodzin, które są szczególnie narażone na szeroko rozumiane wykluczenie społeczne, a także dla osób, które chciałyby bliżej poznać najważniejsze wyzwania związane z pracą z tą grupą klientów. Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: · Działania pomocowe wobec wyzwań współczesności, · Praca z osobami zagrożonymi uzależnieniami i ich bliskimi, · Praca z kobietami nadużywającymi alkoholu, · Praca z osobami popełniającymi przestępstwa, mającymi doświadczenie pobytu w jednostce penitencjarnej oraz z ich bliskimi, · Readaptacja społeczna byłych skazanych jako wyzwanie współczesnej pedagogiki, · Wyzwania w pracy z młodzieżą i młodymi dorosłymi zagrożonymi lub dotkniętymi kryzysem bezdomności, · Rola placówek edukacyjnych w pracy z rodziną zagrożoną wykluczeniem społecznym, · Poczucie osamotnienia współczesnego człowieka w kontekście rozważań nad problemem wykluczenia społecznego |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć są zagadnienia dotyczące problemu wykluczenia społecznego wśród jednostek, grup i zbiorowości. Analizie poddane zostaną różne zjawiska społeczne, które mogą być przyczyną wykluczenia społecznego lub zwiększają prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Studenci zostaną także zapoznani z najważniejszymi pojęciami związanymi z wykluczeniem społecznym, jego uwarunkowaniami i skutkami. Poruszone zostaną następujące zagadnienia: - wykluczenie społeczne w ujęciu definicyjnym, - przyczyny i skutki wykluczenia społecznego, - wykluczenie społeczne wśród osób żyjących w biedzie i niedostatku, - wykluczenie społeczne wśród osób skazanych i popełniających przestępstwa, - wykluczenie społeczne wśród osób znajdujących się w kryzysie bezdomności, - wykluczenie społeczne osób starszych, - wykluczenie społeczne dzieci, - wykluczenie społeczne osób uzależnionych i funkcjonujących w rodzinie z problemem uzależnienia, - wykluczenie społeczne młodych dorosłych opuszczających placówki opiekuńcze |
|
Literatura: |
B. Bochnia, codzienne praktyki życia rodzinnego: zadomowienie, wykluczenie, bezdomność. NOTINA Oficyna Wydawniczo - Edukacyjna Emilia Szczęsna, Bydgoszcz 2020, P. Bunio - Mroczek, Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej [w] W. Warzywoda- Kruszyńska (red.) Bieda, dzieci, zaniedbanie, wykluczenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s.71-88, A. Kacprzak, Skazani na przestępczość? Wykluczenie społeczne i reintegracja społeczna w doświadczeniu biograficznym byłych więźniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, J. Kirenko, M. Duda, Bezrobocie - jakość życia - uwarunkowania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej Curie, Lublin 2018, M. Kolankiewicz, M. Poncyliusz, Młodzi dorośli opuszczający placówki opiekuńczo - wychowawcze i rodziny zastępcze, wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016, M. Petelewicz, Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki [w] W. Warzywoda - Kruszyńska (red.) Bieda, dzieci, zaniedbanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s.89 - 106, J. Twardowska - Rajewska, Wykluczenie społeczne osób starszych. Diagnoza i działania na rzecz włączenia [w] J. Rajewska de Mezer (red.) Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2018, s.153 -164, |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia (ZO): · obecność · aktywny udział w zajęciach · realizowanie bieżących zadań związanych z przedmiotową problematyką · przygotowanie prezentacji na wybrany temat |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.