Uczeń nieprzystosowany społecznie w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-UNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczeń nieprzystosowany społecznie w szkole |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć, oceny przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentki tematu podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
1. Nieprzystosowanie społeczne: źródła, diagnoza jego ryzyka. 2. Uczeń agresywny i przejawiający zachowania opozycyjno-buntownicze. 3. Przemoc wśród uczniów. 4. Konflikty w klasie, szkole. 5. Uczeń izolujący się i apatyczny. 6. Uczeń z zaburzeniami pamięci i zaburzeniami koncentracji uwagi. 7. Uczeń wagarujący. 8. Uczeń z zburzeniami lękowymi i depresją. 9. Uczeń odrzucony przez grupę. 10. Uczeń z problemem uzależnienia. 11. Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia ucznia. 12. Istota kształtowania postaw prospołecznych wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Siemionow, J. ( 2011) Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin. Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno. Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN. Kruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lipkowski, O. (1971). Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych. Warszawa: PZWS Pospiszyl, K. (1973). Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. Warszawa: PWN. Szecówka, A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. w: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śledzianowski, J. (2004). Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Kielce: Wydawnictwo AŚ. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład - metoda podająca, prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe 30 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Nieprzystosowanie społeczne: źródła, diagnoza jego ryzyka. 2. Uczeń agresywny i przejawiający zachowania opozycyjno-buntownicze. 3. Przemoc wśród uczniów. 4. Konflikty w klasie, szkole. 5. Uczeń izolujący się i apatyczny. 6. Uczeń z zaburzeniami pamięci i zaburzeniami koncentracji uwagi. 7. Uczeń wagarujący. 8. Uczeń z zburzeniami lękowymi i depresją. 9. Uczeń odrzucony przez grupę. 10. Uczeń z problemem uzależnienia. 11. Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia ucznia. 12. Istota kształtowania postaw prospołecznych wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Siemionow, J. ( 2011) Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin. Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno. Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN. Kruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lipkowski, O. (1971). Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych. Warszawa: PZWS Pospiszyl, K. (1973). Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. Warszawa: PWN. Szecówka, A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. w: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Śledzianowski, J. (2004). Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Kielce: Wydawnictwo AŚ. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Godziny kontaktowe 30 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.