Subkultury młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-SUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Subkultury młodzieżowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Fakultatywne dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fenomenem kreacji subkultur młodzieżowych oraz przyczynami i skutkami uczestnictwa w różnych subkulturach. Studenci po realizacji przedmiotu potrafią analizować szanse i zagrożenia wynikające z uczestnictwa młodzieży w różnych subkulturach. Są krytyczni wobec nowych zjawisk społecznych i otwarci na dialog z młodzieżą subkulturową. |
Pełny opis: |
Wyjaśnienie głównych terminów dotyczących subkultur młodzieżowych, wyróżnienie typologii subkultur, przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe oraz ich klasyfikowacje. Działania wychowawcze i profilaktyczne w pracy z młodzieżą subkulturową, uwzględniając różnice między subkulturami |
Literatura: |
1. Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008; 2. Chaciński B., Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy. 55 małych kultur, Kraków 2010 3. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternarywnej, Lublin 1999; 4. Kałdon B., Tempczyk Ż. (2012). Potrzeby młodzieży niedostosowanej społecznie, a funkcjonowanie wybranych subkultur młodzieżowych. Ostrowiec Świętokrzyski – Warszawa: Stowarzyszenie “Nauka, Edukacja, Rozwój.” 5. Tempczyk-Nagórka Ż. (2012). Traceurzy – wytyczający nowe szlaki wśród subkultur młodzieżowych. Wychowanie na co Dzień, (12 (231)), 13–17. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta udział w zajęciach praca własna realizacja projektu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fenomenem kreacji subkultur młodzieżowych oraz przyczynami i skutkami uczestnictwa w różnych subkulturach. Studenci po realizacji przedmiotu potrafią analizować szanse i zagrożenia wynikające z uczestnictwa młodzieży w różnych subkulturach. Są krytyczni wobec nowych zjawisk społecznych i otwarci na dialog z młodzieżą subkulturową. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia – subkultura – antykultura. Alternatywność jako element współczesnej kultury. Młodzież jako kategoria społeczna i czynnik zmiany społecznejWyjaśnienie głównych terminów dotyczących subkultur młodzieżowych, wyróżnienie typologii subkultur, przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe oraz ich klasyfikowacje. Chuligani Bikiniarze Gitowcy Hippisi Rastafarianie Metalowcy Punki Skinheadzi (Skini) Sataniści Szalikowcy Graficiarze (sprejowcy) Skaterzy (skejci) Dresiarze Hiphopowcy .Emo Goci Hipsterzy (Hipstersi) depeszowcy; goci; skejci; emo; hipisi; rastamani metalowcy; punk-rokowcy skinheadzi; dresiarze; grunge’owcy; raperzy; graficiarze; poppersi; sataniści hip-hop owcy HIPISI PUNKI SKINI SZALIKOWCY RASTAFARIANIE SATANIŚCI TOWARZYSTWO ŚWIADOMOŚCI KRYSZNY METALOWCY TECHNO HARLEYOWCY GITOWCY POMARAŃCZOWA ALTERNATYWA POPPERSI YUPPIES ANARCHIŚCI Działania wychowawcze i profilaktyczne w pracy z młodzieżą subkulturową, uwzględniając różnice między subkulturami |
|
Literatura: |
1. Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008; 2. Chaciński B., Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy. 55 małych kultur, Kraków 2010 3. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternarywnej, Lublin 1999; 4. Kałdon B., Tempczyk Ż. (2012). Potrzeby młodzieży niedostosowanej społecznie, a funkcjonowanie wybranych subkultur młodzieżowych. Ostrowiec Świętokrzyski – Warszawa: Stowarzyszenie “Nauka, Edukacja, Rozwój.” 5. Tempczyk-Nagórka Ż. (2012). Traceurzy – wytyczający nowe szlaki wśród subkultur młodzieżowych. Wychowanie na co Dzień, (12 (231)), 13–17. |
|
Uwagi: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność studenta, udział w zajęciach,, praca własna, realizacja projektu Godziny kontaktowe 30 przygotowanie do zajęć 30 przygotowanie prezentacji 30 Punkty ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-22 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.