Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opiniowanie sądowe w sprawach rodzinnych i nieletnich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-OSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opiniowanie sądowe w sprawach rodzinnych i nieletnich
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin, 26 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Porembska
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie w formie testu (na ocenę) z treści prezentowanych na wykładach i podanej literatury przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład 1

Przedstawienie zasad opiniowania na potrzeby sądu

Funkcjonowanie Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów

Rodzaje spraw wpływających do OZSS

Wykład 2

Opiniowanie w sprawach nieletnich - metody, zasady

Analiza środowiska rodzinnego i sytuacji opiekuńczo-wychowawczej

Dane rozwojowe (stan zdrowia, przebieg procesu edukacji i niedostosowania społecznego z uwzględnieniem przyczyn)

Wykład 3

Opiniowanie w sprawach rodzinnych, rozwodowych - metody, zasady, rodzaje spraw.

Sytuacja małoletniego pozostającego w centrum konfliktu rozwodowego rodziców.

Wykład 4

Opiniowanie w sprawach opiekuńczych - metody, zasady, rodzaje spraw.

Rekomendacje dla sądu na podstawie KRiOp. - z art. 109.

Wykład 5

Case study - omówienie poszczególnych spraw

Test na zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

Czerederecka A. (2016) Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków

Literatura uzupełniająca:

Beisert M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań

Czerederecka A. (2020) Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi. WoltersKluwer. Warszawa

Cudak H. (2004) Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Drozd M. Plan Opieki Rodzicielskiej. Jak opiekować się dziećmi, gdy rodzice nie mieszkają razem. Komitet Ochrony Praw Dziecka, Warszawa

Górska N. (2010) Sądowe kontakty rodziców z dziećmi, [w:] Jedynak T., Stasiak K. (red.) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, LexisNexis, Warszawa

Herbert M. (2005) Rozwód w rodzinie. Jak wesprzeć dzieci? Wydawnictwo Psychologiczne , Gdańsk

Kawula S. (1997) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Lewicka-Zelent A., Korona K. (red.) (2015), Dziecko a rozwód. Bajki dla dzieci rozwodzących się rodziców. Difin, Warszawa

Porembska, M., Odolczyk, K. (2022). Krzywdzenie emocjonalne dziecka w sytuacji konfliktu okołorozwodowego rodziców. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 21(2), 57–77

Porembska, M. (2020). Prawo dziecka do kontaktów z obojgiem rodziców. W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 327-345). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Porembska M. (2017) Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. Resocjalizować ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej? Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz

Schier K. (2014) Dorosłe dzieci. Scholar, Warszawa

Siemionow, J. (2022). Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie jako proces wspierania rozwoju psychospołecznego oraz kształtowania potencjałów. Difin.

Smyczyński T. (2001) Prawo rodzinne. Analiza i wykładnia, Wyd. C.H. Beck, Warszawa

Stojanowska W. (1997) Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu między jego rodzicami. Wydawnictwo WSPS, Warszawa

Winiarz J., Gajda J. (2001) Prawo rodzinne, LexisNexis, Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład, prezentacja, analiza przypadku

Liczba godzin kontaktowych - wykład – 15

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 30

Liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)