Godność, intymność rozwój seksualny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-GOI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Godność, intymność rozwój seksualny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) nirstacjonarne I stopnia Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych (wkład pracy, zaangażowanie, wykorzystanie źródeł - przygotowanie eseju) - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba), - suma nieobecności w trakcie zajęć Zasady przygotowania eseju 1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić). 2. Esej powinien mieć objętość minimum 5 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12, interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm). 3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju). 4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię. 5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów. 6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.). 7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju. Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące. Rodzina.• Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny). Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci. Szkoła Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista. Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna? Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania. Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej). Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami. Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Seksualność a niepełnosprawność. Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"? Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: • Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39) • Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46) • Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014 • Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004 • Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl • Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej • Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4 • Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010 • Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - nauczanie problemowe. Godziny kontaktowe - wykłady: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy), napisanie końcowego eseju - 35 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin Liczba punktów ECTS – 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych (wkład pracy, zaangażowanie, wykorzystanie źródeł - przygotowanie eseju) - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba), - suma nieobecności w trakcie zajęć Zasady przygotowania eseju 1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić). 2. Esej powinien mieć objętość minimum 5 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12, interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm). 3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju). 4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię. 5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów. 6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.). 7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju. Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące. Rodzina.• Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny). Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci. Szkoła Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista. Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna? Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania. Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej). Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami. Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Seksualność a niepełnosprawność. Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"? Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: • Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39) • Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46) • Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014 • Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004 • Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl • Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej • Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4 • Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010 • Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - nauczanie problemowe. Godziny kontaktowe - wykłady: 18 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy), napisanie końcowego eseju - 47 godziny. Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin Liczba punktów ECTS – 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.