Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geneza i rozwój oświaty dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-GED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geneza i rozwój oświaty dorosłych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Test z pytaniami otwartymi (krótki opis tematu) z zagadnień omawianych na ćwiczeniach, składający się z dwóch części (pierwsza część dotyczy zagadnień omawianych na pierwszej połowie zajęć, druga część dotyczy zagadnień omawianych na drugiej połowie zajęć), które oceniane są osobno i wyciągana jest średnia arytmetyczna stanowiąca ocenę końcową.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- Geneza i rozwój oświaty dorosłych; podstawy teoretyczne i funkcje kształcenia dorosłych; przegląd stanowisk pedagogów od starożytności do XIX wiek

- Problem edukacji dorosłych w czasach nowożytnych ( Komeński, Grundtvig, Stuart

- Oświata dorosłych w Księstwie Warszawskim

- Oświata pozaszkolna na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim do 1914r

- Edukacja dorosłych na ziemiach polskich w Galicji i pod zaborem pruskim

- Oświata pozaszkolna w Królestwie Polskim w początkach XX wieku

- Oświata pozaszkolna w II R.P.

- Oświata osób dorosłych z niepełnosprawnością

- Geneza oświaty dorosłych niewidomych

- Początki oświaty dorosłych niesłyszących

- Początki oświaty dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną

- Początki oświaty dorosłych z niepełnosprawnością ruchową

- Początki oświaty dorosłych niedostosowanych społecznie

Literatura:

Literatura:

- Mauersberg Stanisław, Z dziejów oświaty dorosłych w Polsce, Warszawa 1981: ZG TWP

- Mauersberg Stanisław (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe

- Belzyt Joanna. Niepełnosprawność Edukacja Dorosłość Studium przypadku osoby ociemniałej, Kraków 2017: Wydawnictwo Impuls

- Żółtowski Michał, Henryk Ruszczyc i jego praca dla niewidomych, Laski 1994: Wydawnictwo Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi

- Hulek Aleksander, Podstawowe wiadomości z zakresu produktywizacji (rehabilitacji zawodowej) inwalidów, Warszawa 1957: Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej

- Garbat Marci, Historia niepełnosprawności, Gdynia 2015: Novae Res

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca, prezentacje, metody aktywizujące, dyskusje

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do kolokwium końcowego - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Czarnecka
Prowadzący grup: Iwona Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Przygotowanie prezentacji.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- Geneza i rozwój oświaty dorosłych; podstawy teoretyczne i funkcje kształcenia dorosłych

- Problem edukacji dorosłych w czasach nowożytnych (Komeński, Grundtvig, Stuart)

- Oświata dorosłych w Księstwie Warszawskim

- Oświata pozaszkolna na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim do 1914r

- Edukacja dorosłych na ziemiach polskich w Galicji i pod zaborem pruskim

- Oświata pozaszkolna w Królestwie Polskim w początkach XX wieku

- Oświata pozaszkolna w II R.P.

- Przegląd stanowisk pedagogów na temat oświaty dorosłych

- Oświata dorosłych w wybranych krajach europejskich

- Oświata osób dorosłych z niepełnosprawnością

Literatura:

Literatura:

- Mauersberg Stanisław, Z dziejów oświaty dorosłych w Polsce, Warszawa 1981: ZG TWP.

- Mauersberg Stanisław (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej, Warszawa 1990, Państwowe Wydawnictwo Naukowe .

- Belzyt Joanna. Niepełnosprawność Edukacja Dorosłość Studium przypadku osoby ociemniałej, Kraków 2017: Wydawnictwo Impuls.

- Żółtowski Michał, Henryk Ruszczyc i jego praca dla niewidomych, Laski 1994: Wydawnictwo Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi.

- Hulek Aleksander, Podstawowe wiadomości z zakresu produktywizacji (rehabilitacji zawodowej) inwalidów, Warszawa 1957: Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej.

- Garbat Marcin, Historia niepełnosprawności, Gdynia 2015: Novae Res.

- Miąso Józef, Uniwersytet dla Wszystkich, Warszawa 1960: PZWS.

- Wojciechowski Kazimierz, Oświata ludowa 1863-1905 w Królestwie Polskim i Galicji, Warszawa 1954: „Czytelnik".

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład - 30

Przygotowanie prezentacji - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)