Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als neue psychopädagogische Beratungsformen

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-FCS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als neue psychopädagogische Beratungsformen
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 5 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Fakultatywne dla 5 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

- ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe

Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Pełny opis:

Im Unterricht wird der Student die Möglichkeit haben, neue Beratungsformen wie Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als Unterstütungssysteme zu kennen. In den letzetn Jahren setzt sich das Coaching als eine relativ wirksame Variante der Beratung in den pädagogischen Feldern durch. Es werden die theoretischen Grundlagen des Coachingsmodells wie Systemtheorie, Konstruktivismus, Sozialkonstruktivismus, Humanistische Psychologie, Salutogenese, Substitutionasmodelle dargestellt. Desweiteren werden die praktischen Umsetzungsfeldern wie Coaching für Drogenabhängigen Kindern und Jugendlichen, Coaching für sozialbeinträchtigten Gruppen (wie Arbeitslose, Gewaltopfer usw.) dargestellt. Den Studenten werden konkrete Coachingsmethoden wie Soziogramme, Emphatie-Diagram, Lebenskreis, Wertekreis gezeigt.

Literatura:

Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart.

Pokora, F. (2012). Ressourcen - und lösungsorientierte Beratung. Ein integratives Konzept für Therapeuten, Coaches, Berater und Trainer. Kohlhamer. Stuttgart.

Pallasch, W., Britzkow, M., Meier-Behling, A., Paulsen, R. (2013). Familien-Coaching. Eine Kurskonzeption. Beltz Juventa. Weinheim.

Pallasch,W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildungs- und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern.

Efekty uczenia się:

Dla kierunku Pedagogika:

Wiedza:

Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach, podstawach prawnych, organizacji i sposobach działania instytucji kształcenia, wychowania i opieki, alternatywnych form edukacji oraz edukacji otwartej na różnorodność.

Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów.

Umiejętności:

Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Kompetencje społeczne:

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.

Dla kierunku Pedagogika zdolności i informatyki:

Wiedza:

- ma wiedzę na temat specyfiki komunikowania się w języku obcym,

- ma poszerzony słownik pojęć i wyrażeń pedagogicznych w języku obcym

Umiejętności:

- posiada pogłębione umiejętności językowe na poziomie B2

- potrafi wykorzystywać literaturę w języku obcym dla poszerzania swej wiedzy pedagogicznej

Kompetencje społeczne:

- ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny

Dla kierunku Praca socjalna

Wiedza:

w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej;

posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, wybranych struktur społecznych;

zna i rozumie wybrane zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;

Umiejętności:

potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi zagadnieniami, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;

potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie;

potrafi przygotować wystąpienia ustne na wybrany temat;

posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;

Kompetencje społeczne:

dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy;

prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne w obrębie wybranych zagadnień;

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja multimedialna, praca w grupie, dyskusja kierowana, interaktywne formy pracy warsztatowej;

Theoretischer Input,

Erhahrungsaustausch,

Diskussion,

Gruppenarbeit ,

Dialogisches Lernen

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kulesza
Prowadzący grup: Marta Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć

- ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ocena aktywności studenta podczas zajęć

- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 15h

Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury - 15h

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Pełny opis:

Im Unterricht wird der Student die Möglichkeit haben, neue Beratungsformen wie Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als Unterstütungssysteme zu kennen. In den letzetn Jahren setzt sich das Coaching als eine relativ wirksame Variante der Beratung in den pädagogischen Feldern durch. Es werden die theoretischen Grundlagen des Coachingsmodells wie Systemtheorie, Konstruktivismus, Sozialkonstruktivismus, Humanistische Psychologie, Salutogenese, Substitutionasmodelle dargestellt. Desweiteren werden die praktischen Umsetzungsfeldern wie Coaching für Drogenabhängigen Kindern und Jugendlichen, Coaching für sozialbeinträchtigten Gruppen (wie Arbeitslose, Gewaltopfer usw.) dargestellt. Den Studenten werden konkrete Coachingsmethoden wie Soziogramme, Emphatie-Diagram, Lebenskreis, Wertekreis gezeigt.

Literatura:

Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart.

Pokora, F. (2012). Ressourcen - und lösungsorientierte Beratung. Ein integratives Konzept für Therapeuten, Coaches, Berater und Trainer. Kohlhamer. Stuttgart.

Pallasch, W., Britzkow, M., Meier-Behling, A., Paulsen, R. (2013). Familien-Coaching. Eine Kurskonzeption. Beltz Juventa. Weinheim.

Pallasch,W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildungs- und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern.

Uwagi:

Warunki zaliczenia (ZO): PowerPoint Präsentation zum Thema Coaching in den pädagogischen Feldern

Cel zrównoważonego rozwoju nr 4

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 15h

Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury - 15h

Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)