Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als neue psychopädagogische Beratungsformen
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-FCS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als neue psychopädagogische Beratungsformen |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 5 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia Fakultatywne dla 5 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena prac wykonywanych podczas zajęć - ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Pełny opis: |
Im Unterricht wird der Student die Möglichkeit haben, neue Beratungsformen wie Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als Unterstütungssysteme zu kennen. In den letzetn Jahren setzt sich das Coaching als eine relativ wirksame Variante der Beratung in den pädagogischen Feldern durch. Es werden die theoretischen Grundlagen des Coachingsmodells wie Systemtheorie, Konstruktivismus, Sozialkonstruktivismus, Humanistische Psychologie, Salutogenese, Substitutionasmodelle dargestellt. Desweiteren werden die praktischen Umsetzungsfeldern wie Coaching für Drogenabhängigen Kindern und Jugendlichen, Coaching für sozialbeinträchtigten Gruppen (wie Arbeitslose, Gewaltopfer usw.) dargestellt. Den Studenten werden konkrete Coachingsmethoden wie Soziogramme, Emphatie-Diagram, Lebenskreis, Wertekreis gezeigt. |
Literatura: |
Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart. Pokora, F. (2012). Ressourcen - und lösungsorientierte Beratung. Ein integratives Konzept für Therapeuten, Coaches, Berater und Trainer. Kohlhamer. Stuttgart. Pallasch, W., Britzkow, M., Meier-Behling, A., Paulsen, R. (2013). Familien-Coaching. Eine Kurskonzeption. Beltz Juventa. Weinheim. Pallasch,W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildungs- und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. |
Efekty uczenia się: |
Dla kierunku Pedagogika: Wiedza: Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach, podstawach prawnych, organizacji i sposobach działania instytucji kształcenia, wychowania i opieki, alternatywnych form edukacji oraz edukacji otwartej na różnorodność. Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów. Umiejętności: Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Kompetencje społeczne: Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. Dla kierunku Pedagogika zdolności i informatyki: Wiedza: - ma wiedzę na temat specyfiki komunikowania się w języku obcym, - ma poszerzony słownik pojęć i wyrażeń pedagogicznych w języku obcym Umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności językowe na poziomie B2 - potrafi wykorzystywać literaturę w języku obcym dla poszerzania swej wiedzy pedagogicznej Kompetencje społeczne: - ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny Dla kierunku Praca socjalna Wiedza: w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej; posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, wybranych struktur społecznych; zna i rozumie wybrane zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin; Umiejętności: potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi zagadnieniami, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować; potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie; potrafi przygotować wystąpienia ustne na wybrany temat; posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; Kompetencje społeczne: dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne w obrębie wybranych zagadnień; |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja multimedialna, praca w grupie, dyskusja kierowana, interaktywne formy pracy warsztatowej; Theoretischer Input, Erhahrungsaustausch, Diskussion, Gruppenarbeit , Dialogisches Lernen |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena prac wykonywanych podczas zajęć - ocena przygotowanej prezentacji na wybrany temat KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury - 15h Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
|
Pełny opis: |
Im Unterricht wird der Student die Möglichkeit haben, neue Beratungsformen wie Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als Unterstütungssysteme zu kennen. In den letzetn Jahren setzt sich das Coaching als eine relativ wirksame Variante der Beratung in den pädagogischen Feldern durch. Es werden die theoretischen Grundlagen des Coachingsmodells wie Systemtheorie, Konstruktivismus, Sozialkonstruktivismus, Humanistische Psychologie, Salutogenese, Substitutionasmodelle dargestellt. Desweiteren werden die praktischen Umsetzungsfeldern wie Coaching für Drogenabhängigen Kindern und Jugendlichen, Coaching für sozialbeinträchtigten Gruppen (wie Arbeitslose, Gewaltopfer usw.) dargestellt. Den Studenten werden konkrete Coachingsmethoden wie Soziogramme, Emphatie-Diagram, Lebenskreis, Wertekreis gezeigt. |
|
Literatura: |
Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart. Pokora, F. (2012). Ressourcen - und lösungsorientierte Beratung. Ein integratives Konzept für Therapeuten, Coaches, Berater und Trainer. Kohlhamer. Stuttgart. Pallasch, W., Britzkow, M., Meier-Behling, A., Paulsen, R. (2013). Familien-Coaching. Eine Kurskonzeption. Beltz Juventa. Weinheim. Pallasch,W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildungs- und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia (ZO): PowerPoint Präsentation zum Thema Coaching in den pädagogischen Feldern Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury - 15h Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10h Łączna liczba punktów ECTS: 2 metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.