Challenges of Contemporary Foster Care
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-0F-CCF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Challenges of Contemporary Foster Care |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. nstac.) - 1 obow. Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. stac.) - 1 obow. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Warsztat skupi się na analizie poziomu funkcjonowania współczesnej pieczy zastępczej, która w ostatnich latach przeszła gruntowne przeobrażenia. Omówiony zostanie wpływ reform na jakość opieki i wychowania dzieci. Przedstawiona zostanie perspektywa przyszłości pieczy zastępczej z uwzględnieniem wyzwań stojących przed organizatorami pieczy zastępczej. Słuchacze zapoznają się z historią pedagogiki opieki zastępczej, aktualnym ustawodawstwem i najnowszymi statystykami dotyczącymi opieki zastępczej. Ponadto omówione zostanie, czy orientacja na rodzinną pieczę zastępczą jest właściwym kierunkiem. |
Pełny opis: |
Poprzez pieczę zastępczą rozumie się skoordynowane działania osób i instytucji, których celem jest zapewnienie czasowej opieki nad dzieckiem, którego rodzice z pewnych względów nie są w stanie wypełniać obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Zadania pieczy zastępczej można sformułować w trzech ogólnych celach. Pierwszym jest taka praca z rodziną biologiczną dziecka, aby mogło ono jak najszybciej powrócić do naturalnego środowiska, a jeśli to niemożliwe – aby zostało przysposobione przez inną rodzinę, a w przypadku braku możliwości przysposobienia, wychowywało się w środowisku zastępczym. Drugim celem jest przygotowanie dziecka do samodzielnej i odpowiedzialnej egzystencji, nabycie przez wychowanka umiejętności radzenia sobie z trudami życia oraz umiejętności utrzymywania i nawiązywania poprawnych relacji z bliskimi i otoczeniem za pomocą odpowiednich kompetencji społecznych. Trzecim zadaniem jest szeroko pojęte zaspokojenie potrzeb dziecka, tj. socjalno-bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, kulturalno-rekreacyjnych i emocjonalnych. Obecny kształt pieczy zastępczej jest efektem transformacji pieczy na przestrzeni wielu lat. Jednym z ważniejszych czynników wpływającym na jakość funkcjonowania aktualnego systemu pieczy zastępczej jest uwzględnienie aspektu praw dziecka. Jest to zgodne z wykładnią, która wskazuje, iż respektowanie praw dziecka jest wyrazem uznania podmiotowości dziecka. Pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej bądź rodzinie zastępczej powinien charakteryzować się stabilnością, gdyż prawo do stabilnego środowiska wychowawczego jest podstawowym prawem każdego dziecka. W Polsce rozróżnia się dwie formy pieczy zastępczej: rodzinną i instytucjonalną. Do zadań obu form opieki i wychowania należy godne traktowanie dziecka, dbanie o dostęp do przysługujących mu świadczeń zdrowotnych, zapewnienie warunków do edukacji kompensującej i rozwijającej, zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych i społeczno-religijnych, ochrona dziecka przed bezprawną ingerencją w jego losy oraz zapewnienie bezpiecznych kontaktów z rodziną biologiczną – o ile, nie ma prawomocnych przeciwwskazań. Rodzinna piecza zastępcza przyjmuje dwie postacie: rodzinę zastępczą (spokrewniona, niezawodowa, zawodowa) lub rodzinny dom dziecka. Instytucjonalna piecza zastępcza może funkcjonować jako placówka opiekuńczo-wychowawcza, regionalna placówka opiekuńczo-terapeutyczna czy interwencyjny ośrodek preadopcyjny. |
Literatura: |
Wosik– Kawala, d., (red), (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo–wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej. Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra: PEKW “Gaja”. Andrzejewski, M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych. Teologia i Moralność, 11, 105–125. Carbone J.A, Sawyer M.G., Searle A.K, Robinson P.J. (2007) The health-related quality of life of children and adolescents in home-based foster care. Quality of Life Research, 16(7), 1157–1166. Davidson-Arad, B., Navaro-Bitton, I. (2015). Resilience among adolescents in fostercare. Children and Youth Services Review, 59(C), 63–70. Geenen, S., Powers, L. E. (2007). "Tomorrow is another problem": The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29(8), 1085–1101. AKTY PRAWNE: Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r., Dz.U.2000.107.1128. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59. Ustawa z dnia 6 stycznia 2020 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, Dz.U.2023.292. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593. RAPORTY: Raport Głównego Urzędu Statystycznego z dn. 11 maja 2023 roku Piecza Zastępcza w 2022 roku. strona internetowa: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html Raport Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej z dn. 6 marca 2018 roku. Postępy deinstytucjonalizacji w Polsce. strona internetowa: http://koalicja.org/wp-content/uploads/raport_di-pl.pdf Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 21 marca 2012. Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie. https://www.nik.gov.pl/plik/id,3757,vp,4791.pdf Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 22 grudnia 2014 roku. Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. strona internetowa: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność w dyskusjach, przygotowanie eseju na temat pieczy zastępczej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 12 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Oktawia Zalewska | |
Prowadzący grup: | Oktawia Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest nabycie wiedzy na temat współczesnej pieczy zastępczej. |
|
Pełny opis: |
1. Historia pieczy zastępczej. 2. Akty prawne regulujące pieczę zastępczą w Polsce. 3. Organizacja pieczy zastępczej w Polsce. 4. Rodzinna piecza zastępcza -rodzinę zastępczą (spokrewniona, niezawodowa, zawodowa) - rodzinny dom dziecka 5. Instytucjonalna piecza zastępcza: -placówka opiekuńczo-wychowawcza - regionalna placówka opiekuńczo-terapeutyczna - interwencyjny ośrodek preadopcyjny 6. Proces usamodzielnienia w peiczy zastępczej. 7. Raporty dotyczące jakości funkcjonowania współczesnej pieczy zastępczej w Polsce. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wosik– Kawala, d., (red), (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo–wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej. Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra: PEKW “Gaja”. AKTY PRAWNE: Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r., Dz.U.2000.107.1128. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59. Ustawa z dnia 6 stycznia 2020 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, Dz.U.2023.292. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593. RAPORTY: Raport Głównego Urzędu Statystycznego z dn. 11 maja 2023 roku Piecza Zastępcza w 2022 roku. strona internetowa: https://stat.gov.pl/obszary- tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html Raport Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej z dn. 6 marca 2018 roku. Postępy deinstytucjonalizacji w Polsce. strona internetowa: http://koalicja.org/wp-content/uploads/raport_di-pl.pdf Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 21 marca 2012. Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie. https://www.nik.gov.pl/plik/id,3757,vp,4791.pdf Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 22 grudnia 2014 roku. Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. strona internetowa: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Andrzejewski, M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych. Teologia i Moralność, 11, 105–125. Carbone J.A, Sawyer M.G., Searle A.K, Robinson P.J. (2007) The health-related quality of life of children and adolescents in home-based foster care. Quality of Life Research, 16(7), 1157–1166. Davidson-Arad, B., Navaro-Bitton, I. (2015). Resilience among adolescents in fostercare. Children and Youth Services Review, 59(C), 63–70. Geenen, S., Powers, L. E. (2007). "Tomorrow is another problem": The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29(8), 1085–1101. |
|
Uwagi: |
WIEDZA STUDENTA Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pieczy zastępczej. Zna historię pieczy zastępczej i jej współczesne formy. Zna potrzeby i wyzwania stojące przed organizatorami pieczy zastępczej. UMIEJĘTNOŚCI STUDENTA Potrafi wskazać mocne i słabe strony systemu pieczy zastępczej. Potrafi odwołać się do odpowiednich aktów prawnych regulujących działanie pieczy zastępczej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE STUDENTA Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwoju w tym zakresie. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.