Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Challenges of Contemporary Foster Care

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-CCF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Challenges of Contemporary Foster Care
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. nstac.) - 1 obow.
Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. stac.) - 1 obow.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Warsztat skupi się na analizie poziomu funkcjonowania współczesnej pieczy zastępczej, która w ostatnich latach przeszła gruntowne przeobrażenia. Omówiony zostanie wpływ reform na jakość opieki i wychowania dzieci. Przedstawiona zostanie perspektywa przyszłości pieczy zastępczej z uwzględnieniem wyzwań stojących przed organizatorami pieczy zastępczej. Słuchacze zapoznają się z historią pedagogiki opieki zastępczej, aktualnym ustawodawstwem i najnowszymi statystykami dotyczącymi opieki zastępczej. Ponadto omówione zostanie, czy orientacja na rodzinną pieczę zastępczą jest właściwym kierunkiem.

Pełny opis:

Poprzez pieczę zastępczą rozumie się skoordynowane działania osób

i instytucji, których celem jest zapewnienie czasowej opieki nad dzieckiem, którego rodzice z pewnych względów nie są w stanie wypełniać obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Zadania pieczy zastępczej można sformułować w trzech ogólnych celach. Pierwszym jest taka praca z rodziną biologiczną dziecka, aby mogło ono jak najszybciej powrócić do naturalnego środowiska, a jeśli to niemożliwe – aby zostało przysposobione przez inną rodzinę, a w przypadku braku możliwości przysposobienia, wychowywało się w środowisku zastępczym. Drugim celem jest przygotowanie dziecka do samodzielnej i odpowiedzialnej egzystencji, nabycie przez wychowanka umiejętności radzenia sobie z trudami życia oraz umiejętności utrzymywania i nawiązywania poprawnych relacji z bliskimi i otoczeniem za pomocą odpowiednich kompetencji społecznych. Trzecim zadaniem jest szeroko pojęte zaspokojenie potrzeb dziecka, tj. socjalno-bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, kulturalno-rekreacyjnych i emocjonalnych.

Obecny kształt pieczy zastępczej jest efektem transformacji pieczy na przestrzeni wielu lat. Jednym z ważniejszych czynników wpływającym na jakość funkcjonowania aktualnego systemu pieczy zastępczej jest uwzględnienie aspektu praw dziecka. Jest to zgodne

z wykładnią, która wskazuje, iż respektowanie praw dziecka jest wyrazem uznania podmiotowości dziecka. Pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej bądź rodzinie zastępczej powinien charakteryzować się stabilnością, gdyż prawo do stabilnego środowiska wychowawczego jest podstawowym prawem każdego dziecka.

W Polsce rozróżnia się dwie formy pieczy zastępczej: rodzinną i instytucjonalną. Do zadań obu form opieki i wychowania należy godne traktowanie dziecka, dbanie o dostęp do przysługujących mu świadczeń zdrowotnych, zapewnienie warunków do edukacji kompensującej i rozwijającej, zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych i społeczno-religijnych, ochrona dziecka przed bezprawną ingerencją w jego losy oraz zapewnienie bezpiecznych kontaktów z rodziną biologiczną – o ile, nie ma prawomocnych przeciwwskazań.

Rodzinna piecza zastępcza przyjmuje dwie postacie: rodzinę zastępczą (spokrewniona, niezawodowa, zawodowa) lub rodzinny dom dziecka. Instytucjonalna piecza zastępcza może funkcjonować jako placówka opiekuńczo-wychowawcza, regionalna placówka opiekuńczo-terapeutyczna czy interwencyjny ośrodek preadopcyjny.

Literatura:

Wosik– Kawala, d., (red), (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo–wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej.

Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra: PEKW “Gaja”.

Andrzejewski, M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych. Teologia i Moralność, 11, 105–125.

Carbone J.A, Sawyer M.G., Searle A.K, Robinson P.J. (2007) The health-related

quality of life of children and adolescents in home-based foster care. Quality of Life Research,

16(7), 1157–1166.

Davidson-Arad, B., Navaro-Bitton, I. (2015). Resilience among adolescents in fostercare. Children and Youth Services Review, 59(C), 63–70.

Geenen, S., Powers, L. E. (2007). "Tomorrow is another problem": The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29(8), 1085–1101.

AKTY PRAWNE:

Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r., Dz.U.2000.107.1128.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2020 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, Dz.U.2023.292.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011

nr 149 poz. 887.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593.

RAPORTY:

Raport Głównego Urzędu Statystycznego z dn. 11 maja 2023 roku Piecza Zastępcza w 2022 roku. strona internetowa: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html

Raport Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej z dn. 6 marca 2018 roku.

Postępy deinstytucjonalizacji w Polsce. strona internetowa: http://koalicja.org/wp-content/uploads/raport_di-pl.pdf

Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 21 marca 2012. Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie.

https://www.nik.gov.pl/plik/id,3757,vp,4791.pdf

Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 22 grudnia 2014 roku. Pomoc

w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. strona internetowa: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność w dyskusjach, przygotowanie eseju na temat pieczy zastępczej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Oktawia Zalewska
Prowadzący grup: Oktawia Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest nabycie wiedzy na temat współczesnej pieczy zastępczej.

Pełny opis:

1. Historia pieczy zastępczej.

2. Akty prawne regulujące pieczę zastępczą w Polsce.

3. Organizacja pieczy zastępczej w Polsce.

4. Rodzinna piecza zastępcza

-rodzinę zastępczą (spokrewniona, niezawodowa, zawodowa)

- rodzinny dom dziecka

5. Instytucjonalna piecza zastępcza:

-placówka opiekuńczo-wychowawcza

- regionalna placówka opiekuńczo-terapeutyczna

- interwencyjny ośrodek preadopcyjny

6. Proces usamodzielnienia w peiczy zastępczej.

7. Raporty dotyczące jakości funkcjonowania współczesnej pieczy zastępczej w Polsce.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Wosik– Kawala, d., (red), (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo–wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej.

Gajewska, G. (2004). Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra: PEKW “Gaja”.

AKTY PRAWNE:

Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci, sporządzona w Strasburgu dnia 25 stycznia 1996 r., Dz.U.2000.107.1128.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2020 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, Dz.U.2023.292.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011

nr 149 poz. 887.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593.

RAPORTY:

Raport Głównego Urzędu Statystycznego z dn. 11 maja 2023 roku Piecza Zastępcza w 2022 roku. strona internetowa: https://stat.gov.pl/obszary-

tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2022-roku,1,7.html

Raport Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej z dn. 6 marca 2018 roku.

Postępy deinstytucjonalizacji w Polsce. strona internetowa: http://koalicja.org/wp-content/uploads/raport_di-pl.pdf

Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 21 marca 2012. Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie.

https://www.nik.gov.pl/plik/id,3757,vp,4791.pdf

Raport Najwyższej Izby Kontroli z dn. 22 grudnia 2014 roku. Pomoc

w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. strona internetowa: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Andrzejewski, M. (2012). Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji

prawnych. Teologia i Moralność, 11, 105–125.

Carbone J.A, Sawyer M.G., Searle A.K, Robinson P.J. (2007) The health-related

quality of life of children and adolescents in home-based foster care. Quality of Life Research,

16(7), 1157–1166.

Davidson-Arad, B., Navaro-Bitton, I. (2015). Resilience among adolescents in fostercare. Children and Youth Services Review, 59(C), 63–70.

Geenen, S., Powers, L. E. (2007). "Tomorrow is another problem": The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29(8), 1085–1101.

Uwagi:

WIEDZA STUDENTA

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pieczy zastępczej. Zna historię pieczy zastępczej i jej współczesne formy. Zna potrzeby i wyzwania stojące przed organizatorami pieczy zastępczej.

UMIEJĘTNOŚCI STUDENTA

Potrafi wskazać mocne i słabe strony systemu pieczy zastępczej. Potrafi odwołać się do odpowiednich aktów prawnych regulujących działanie pieczy zastępczej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE STUDENTA

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwoju w tym zakresie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)