Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia życia codziennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-AZC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia życia codziennego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Kultura, socjologia kultury; codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym; zagadnienia takie jak: ciało i cielesność, jedzenie, macierzyństwo, przestrzeń społeczna, zabawy dziecięce i zabawki, ADHD lub inne zaburzenia rozwojowe, śmierć, rozwód i in., ukazane w perspektywie antropologicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

(2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

(2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

(2021) G. Łyś, Dzikie rządze. Bronisław Malinowski, Nie tylko w terenie, Wydawnictwo ab, Warszawa rozdziały XIII-XVI

(1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

(1969;2000) M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Filmografia:

(1998) Szlachetny dzikus. Reż J. Domaradzki, Polska

(1963) Władca Much, Peter Brook , Wielka Brytania

(1971) Odlot, Milos Forman, USA

Literatura uzupełniająca:

(2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

(2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

(2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

(2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

(2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

(2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii kultury;

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie kulturowym;

Umiejętności

potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;

potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych;

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

Metody i kryteria oceniania:

Krótki esej dotyczący zagadnień omawianych na zajęciach na jeden z trzech podanych tematów

Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

egzamin pisemny

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Kultura, socjologia kultury; codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym; zagadnienia takie jak: ciało i cielesność, jedzenie, macierzyństwo, przestrzeń społeczna, zabawy dziecięce i zabawki, ADHD lub inne zaburzenia rozwojowe, śmierć, rozwód i in., ukazane w perspektywie antropologicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

(2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

(2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

(2021) G. Łyś, Dzikie rządze. Bronisław Malinowski, Nie tylko w terenie, Wydawnictwo ab, Warszawa rozdziały XIII-XVI

(1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

(1969;2000) M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Filmografia:

(1998) Szlachetny dzikus. Reż J. Domaradzki, Polska

(1963) Władca Much, Peter Brook , Wielka Brytania

(1971) Odlot, Milos Forman, USA

Literatura uzupełniająca:

(2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

(2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

(2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

(2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

(2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

(2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)