Antropologia życia codziennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-AZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia życia codziennego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny WIEDZA ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. UMIEJĘTNOŚCI ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Kultura, socjologia kultury; codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym; zagadnienia takie jak: ciało i cielesność, jedzenie, macierzyństwo, przestrzeń społeczna, zabawy dziecięce i zabawki, ADHD lub inne zaburzenia rozwojowe, śmierć, rozwód i in., ukazane w perspektywie antropologicznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. (2021) G. Łyś, Dzikie rządze. Bronisław Malinowski, Nie tylko w terenie, Wydawnictwo ab, Warszawa rozdziały XIII-XVI (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź. (1969;2000) M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Filmografia: (1998) Szlachetny dzikus. Reż J. Domaradzki, Polska (1963) Władca Much, Peter Brook , Wielka Brytania (1971) Odlot, Milos Forman, USA Literatura uzupełniająca: (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII). (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków. (2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu socjologii kultury; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie kulturowym; Umiejętności potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi samodzielnie planować własne uczenie się i rozwój w obszarze nauk społecznych; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótki esej dotyczący zagadnień omawianych na zajęciach na jeden z trzech podanych tematów Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Ciążela | |
Prowadzący grup: | Andrzej Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA egzamin pisemny WIEDZA ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. UMIEJĘTNOŚCI ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Kultura, socjologia kultury; codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym; zagadnienia takie jak: ciało i cielesność, jedzenie, macierzyństwo, przestrzeń społeczna, zabawy dziecięce i zabawki, ADHD lub inne zaburzenia rozwojowe, śmierć, rozwód i in., ukazane w perspektywie antropologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. (2021) G. Łyś, Dzikie rządze. Bronisław Malinowski, Nie tylko w terenie, Wydawnictwo ab, Warszawa rozdziały XIII-XVI (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź. (1969;2000) M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Filmografia: (1998) Szlachetny dzikus. Reż J. Domaradzki, Polska (1963) Władca Much, Peter Brook , Wielka Brytania (1971) Odlot, Milos Forman, USA Literatura uzupełniająca: (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII). (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków. (2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: na podstawie odpowiedzi na pytania zamknięte (rekonstrukcyjne) i otwarte (erudycyjno-problemowe) w ramach pisemnego egzaminu; Umiejętności: na podstawie odpowiedzi ma pytania otwarte (erudycyjno-problemowe) w ramach pisemnego egzaminu; Kompetencje społeczne: na podstawie odpowiedzi ma pytania otwarte (erudycyjno-problemowe) w ramach pisemnego egzaminu; |
|
Pełny opis: |
1. Antropologia społeczna/kulturowa i jej przedmiot badań; 2. Kultura (możliwe sposoby jej pojmowania/definiowania) i związane z nią pojęcia (inkulturacja, etnocentryzm, relatywizm kulturowy); 3. Codzienność w ujęciu socjologicznym i antropologicznym: 3.1. Rodzina jako grupa i jako instytucja społeczna, małżeństwo, pokrewieństwo, seksualność i prokreacja; 3.2.Dzieciństwo - kulturowo zróżnicowane sposoby doświadczania i pojmowania dzieciństwa; 3.3. Śmierć - kulturowo zróżnicowane sposoby pojmowania i doświadczania śmierci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2012 (rozdział 1, rozdział 2., rozdział 8., rozdział 11). Burszta W., Antropologia kultury, Poznań 1995 (rozdział 1, 2, 5, 6) Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54. Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252. Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: Socjologia codzienności pod red. P. Sztompki i M. Boguni-Borowskiej (s. 15-52), Kraków. Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30. J. Weeks, Wynalezienie seksualności, w: Antropologia seksualności pod red. A. Kościańskiej, Warszawa 2012. s. 23-55. A. Wrzesińska, Mwana znaczy dziecko, Warszawa 2005, s. 11-33. Ph. Aries, Człowiek i śmierć, s. 557-599. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny wspierany prezentacją multimedialną i pokazem filmów; Nakład pracy studenta (2 punkty ECTS): liczba godzin kontaktowych (wykłady): 12 Liczba godzin potrzebnych na przygotowanie się do egzaminu: 18 Ocena z zajęć jest wystawiana na podstawie wyniku egzaminu pisemnego (10 pytań testowych, 2 pytania otwarte; termin "0": 31.05.25 - ostatnie 45 minut wykładu; termin I: do uzgodnienia z osobami studiującymi). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.