Zasoby i umiejętności coacha
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ZUC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasoby i umiejętności coacha |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Umiejętności interpersonalne a kompetencje coacha. 2. Motywacja do zmiany a oprogramowanie klienta. 3. Zasoby i umiejętności coacha z perspektywy modelu Diltsa. 4. Wartości, przekonania i postawy etyczne w procesie coachingu. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Umiejętności interpersonalne a kompetencje coacha. 2. Motywacja do zmiany a oprogramowanie klienta. 3. Zasoby i umiejętności coacha z perspektywy modelu Diltsa. 4. Wartości, przekonania i postawy etyczne w procesie coachingu. Ćwiczenia 1. Wizerunek i autoprezentacja coacha a relacja z klientem 2. Wielorakie inteligencje H. Gardnera a style myslenia i działania klienta 3. Postawa poszukująca, umiejętność słuchania i odzwierciedlania jako podstawowa pętla coachingu 4. Komunikacja interpersonalna, mowa ciała a umiejętność empatii i współdziałania 5. Cele interpersonalne a cele klienta 6. Pytania coachingowe 7. Motywatory i de motywatory klienta i coacha 8. Zmiana i opór w coachingu 9. Poczucie własnej wartości, kompetencje miękkie, a poczucie spełnienia i szczęścia z perspektywy postaw etycznych. 10. Wartości, przekonania ograniczające i bariery w coachingu. 11. Powtórzenie i uporządkowanie wiadomości z zakresu przedmiotu. 12. Test sprawdzający. |
Literatura: |
Smółka, P. (2009, red.). Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Gliwice: Onepress. Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Poznań: Rebis. Bocheńska-Włostowska (2009) Akademia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Impuls Zubrzycka-Nowak M.,Rybczyńska K. (2013), Coaching zdrowia. Sopot: GWP Rogers,J.(2010). Coaching. Gdańska:GWP Stewart,J.(2014).Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN Nieckarz, Z(2013). Psychologia coachingu biznesowego. Gdańsk: Harmonia Bennewicz,M.(2014) coaching Kreatywność Zabawa. Gliwice” Helion |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedze na temat umiejętności interpersonalnych w zakresie autoprezentacji, komunikacji, motywacji, wartości i przekonań istotnych dla pracy coacha Ma wiedzę z zakresu inteligencji wielorakich, stylów myślenia i działania z perspektywy uwarunkowań społecznych Ma usystematyzowaną wiedzę na temat rozwoju własnych zasobów i umiejętności profesjonalnych Umiejętności Posiada umiejętność obserwowania, przetwarzania, słuchania, interpretowania zjawisk społecznych istotnych z punktu widzenia własnego rozwoju Stosuje poznane metody i techniki pracy coachingowej, korzysta z zasobów własnych w sposób kreatywny i odpowiedzialny Odznacza się postawą poszukującą, umiejętnością słuchania, jest świadomy własnych ograniczeń, potrafi pracować nad rozwojem własnego potencjału. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę kształcenia własnego rozwoju, kształtowania odporności na stres, pracę nad równowagą emocjonalną oraz wzrostem samoświadomości. Jest odpowiedzialny, samodzielny, rozważny i zaangażowany w projektowanie i realizowanie własnego rozwoju. Potrafi niwelować ograniczenia własne, korzystać z zasobów i potencjałów. Odnajduje się w systemie wartości pożądanych społecznie. Jest otwarty, empatyczny w stosunku do świata i ludzi a jednocześnie podchodzi z dystansem do samego siebie. |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający wiedzę i umiejętności |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.