Reguły wspierania w rozwoju i edukacji dzieci matematycznie uzdolnionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RRM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Reguły wspierania w rozwoju i edukacji dzieci matematycznie uzdolnionych |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Student orientuje się w konieczności dopasowania proces uczenia się do potrzeb rozwojowych dzieci, które dysponują szczególną łatwością uczenia się matematyki Student zna reguły wspomagania dzieci w kształtowaniu rozumowań operacyjnych preferowanych w edukacji matematycznej. Metody diagnozowania operacyjnego rozumowania w sensie J. Piageta w zakresie potrzebnym dzieciom w edukacji matematycznej Student wykazuje się zrozumieniem wymienionych reguł wspomagania rozwoju umysłowego, a także ich uwarunkowań psychologicznych i pedagogicznych Student wykazuje się umiejętnością przekładania wymienionych reguł na sytuacje edukacyjne w przedszkolu i w szkole Student rozumienie, że stosowanie poznanych reguł pomoże skutecznie wspomagać rozwój umysłowy uzdolnionych matematycznie dzieci i zapewnie wysoką efektywność ich edukacji matematycznych Student wykazuje się doświadczeniami w stosowaniu poznanych reguł w prowadzeniu zajęć z dziećmi w przedszkolu i w szkole |
Pełny opis: |
Wykład 1.Dlaczego zostały sformułowane reguły edukacyjnego wspierania uzdolnionych dzieci w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej 2. Konieczności dopasowania proces uczenia się do potrzeb rozwojowych dzieci, które dysponują szczególną łatwością uczenia się matematyki 3.Wspomaganie dzieci w kształtowaniu rozumowań operacyjnych preferowanych w edukacji matematycznej. 4.Rozwijanie u dzieci poczucie sensu i organizowania czynności zmierzających do pomyślnego zakończenia sytuacji zadaniowych wymagających liczenia, rachowania i mierzenia 5. Skuteczne sposoby porozumiewania się z dziećmi sprzyjające wspomaganiu ich w rozwoju umysłowym i w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej 6 Znaczenie pozytywnych emocji podczas przebiegu procesu uczenia się w sytuacjach zadaniowych 7 Wspomaganie dzieci w szacowaniu liczebności i wielkości mierzalnych, a także w szacowaniu swoich możliwości sprawczych 8. Kształtowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych : ciągłość edukacyjna i perspektywa edukacyjna. Ćwiczenia 1. Problem dopasowania zakresu edukacji do możliwości umysłowych dzieci na przykładzie: - opracowanie monograficznego liczb naturalnych; - kształtowania umiejętności liczenia i rachowania; - kształtowania rozumienia sensu pomiaru wielkości ciągłych: długość, pojemność, waga. 2. Problem dbałości o rozwój zdolności do łagodnego znoszenia napięć emocjonalnej, gdy nie wszystko przebiega zgodnie z ich oczekiwaniami wspomaga dzieci 3. Problem rozumowania przez wgląd a rozwiązywanie zadań, szczególnie zadań z treścią. Rola zadań celowo źle skonstruowanych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, red. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012, wszystkie rozdziały części trzeciej oraz w części czwartej rozdziały 2, 3, 6, 10. |
Efekty uczenia się: |
Student wykazuje się zrozumieniem wymienionych reguł wspomagania rozwoju umysłowego, a także ich uwarunkowań psychologicznych i pedagogicznych Student wykazuje się umiejętnością przekładania wymienionych reguł na sytuacje edukacyjne w przedszkolu i w szkole Kompetencje społeczne (max. 10) Student rozumienie, że stosowanie poznanych reguł pomoże skutecznie wspomagać rozwój umysłowy uzdolnionych matematycznie dzieci i zapewnie wysoką efektywność ich edukacji matematycznych Student wykazuje się doświadczeniami w stosowaniu poznanych reguł w prowadzeniu zajęć z dziećmi w przedszkolu i w szkole |
Metody i kryteria oceniania: |
Wyklad z elementami ćwiczeń i dyskusją merytoryczną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.