Rozwój języka i mowy dziecka – wspieranie terapii specjalistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RJM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój języka i mowy dziecka – wspieranie terapii specjalistycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podypl. : terapia pedag. z edukacją daltońską i elem. systemu M. Montessori |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rozwój mowy i języka dziecka – podstawowe informacje. Podstawowe kierunki i założenia procesu terapii czynności jezykowych czytania i pisania – prezentacja autorskiego sposobu uszczegółowienia zasady stopniowania trudności w odniesieniu do stopniowania trudności materaiału i pomocy dydaktycznych oraz ćwiczeń angażujących funkcje percepcyjno-motoryczne w pracy z uczniami z zaburzeniami językowymi.. Strefa najbliższego rozwoju L.S. Wygotskiego, a proces terapii czynności językowych czytania i pisania. Programy i przykłady ćwiczeń wspierających rozwój języka i mowy dzieci. |
Literatura: |
1. Atys P., Emiluta-Rozya D, Mierzejewska H., Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich – Warszawa : WSPS, 1995 2. Brzezińska A. (red.) Czytanie i pisanie-nowy język dziecka WSiP, Warszawa 1987 3. Brzezińska A. Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania Wyd. Nauk. UAM., Poznań 1987 4. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 5. Cytowska B., Winczura B. (red. nauk.), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju : konteksty diagnostyczne i terapeutyczne – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006 6. Emiluta-Rozya D. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym CMPP-P. MEN, Warszawa 1994 7. Franczyk A., Skarbiec nauczyciela–terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) czyli Od programu do realizacji : propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006 8. GĄSOWSKA Teresa, PIETRZAK–STĘPOWSKA Zofia : Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. – Wyd. 3. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994 9. Górniewicz E. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu Wyd. ADAM MARSZAŁEK, Toruń 1994 10. Grabałowska K., Jastrząb., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu Dom Organizatora, Toruń 1944 11. Krasowicz G. Język, czytanie i dysleksja Ag. Wyd.-Handl. AD, Lublin 1997 12. Kurcz I. Język a reprezentacja świata w umyśle PWN, Warszawa 1987 13. Maurer A. red. Program kształtowania świadomości metafonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych zeszyty 1,2,3 Wyd. Impuls, Kraków 1997 14. Molska (Olechowska) A. Zaburzenia mowy, czytania i pisania w: „Edukacja i Dialog” 9 Nr 102/1998, STO Warszawa 1998 15. Torneus M. i inni Rozmowy o języku. Zabawy i ćwiczenia UG ZLog., Gdańsk 1993 |
Efekty uczenia się: |
Situdent: wie jak przebiega i od czego zależy rozwój języka i mowy dziecka Umiejętności (max. 10) potrafi określić czynniki warunkujące rozwój wybranych aspektów języka i mowy dziecka w określonym wieku i zaprojektować odpowiadająca im grę dydaktyczną Kompetencje społeczne (max. 10) ma przekonanie o sensie podejmowanych działań stymulujących rozwój języka i mowy dzieci |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.