Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PUD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Znajomość podstawy programowej dla klas I –III oraz dla klasy IV Wiedza o procesach kształtowania pojęć i procedur matematycznych na różnych poziomach edaukacyjnych Zna różnice między rozumowaniem intuicyjnym a formalnym Ma wiedzę matematyczną o algorytmach działań pisemnych, systemach liczbowych, liczbach innych niż naturalne Student potrafi zaprojektować nitkę dydaktyczną przygotowującą do rozumienia algorytmów działań pisemnych Umie wykorzystać różne metody pracy nad zadaniem nietypowym, nowym problemem matematycznym Rozumie związki miedzy rozumowaniem intuicyjnym i uporządkowanym, dedukcyjno - logicznym Student rozumie matematykę jako narzędzie porządkowania aktywności w realnym świecie Okazuje szacunek dla samodzielnego myślenia uczniów przy rozwiązywaniu matematycznych problemów Potrafi słuchac, prowokować do wyrażania własnych pomysłów. |
Pełny opis: |
• Uzasadnienie psychologiczne i pedagogiczne konieczność przeprowadzania uczniów przez drugi okres krytyczny rozwijania uzdolnień matematycznych • Dowody na to, że uczniowie klasy IV muszą wykazać się operacyjnym rozumowaniem na poziomie formalnym 2 • Wspomaganie uczniów w przejściu na wczesny poziom rozumowania operacyjnego formalnego w zakresie działalności matematyczne • Zadania matematyczne dla nieco starszych uzdolnionych dzieci oraz komentarze metodyczne dla rodziców i nauczycieli • Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gruszczyk – Kolczyńska E.: O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Nowa Era. Warszawa. 2012. Literatura obowiązkowa 1. Lankiewicz, Sawicka, Swoboda –Matematyka PLUS, kl. I, II, III. Ćwiczenia rozwijające zainteresowania matematyczne. Wydawnictwo Nowa Era, 2010 - 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student uzasadnia psychologiczne i pedagogiczne konieczności przeprowadzania uczniów przez drugi okres krytyczny rozwijania uzdolnień matematycznych Student przedstawia dowody na to, że uczniowie klasy IV muszą wykazać się operacyjnym rozumowaniem na poziomie formalnym Student wspomaga uczniów w przejściu na wczesny poziom rozumowania operacyjnego formalnego w zakresie działalności matematyczne Umiejętności (max. 10) Student wykazuje się rozumieniem związku pomiędzy operacyjnym rozumowaniem na poziomie konkretnym i formalnym a wymaganiami stawianymi uczniom najpierw w pierwszych latach edukacji matematycznej, a potem w edukacji matematycznej od klasy IV wzwyż Student umiejętnie wspomaga dzieci w rozumowaniu kombinatorycznym w rozwiązywaniu zadań, jako przygotowanie ich do wymagań którym będą musieli sprostać klasach starszych Student konstruuje zadania matematyczne dla nieco starszych uzdolnionych dzieci oraz podaje komentarze metodyczne dla rodziców i nauczycieli Kompetencje społeczne (max. 10) Student właściwie kieruje procesem uczenia się dzieci podczas rozwiązywania zadań wymagających kombinatorycznego rozumowania Student organizuje uczniom procesu rozwiązywania zadań kombinatorycznych w grupach: prowadzi dyskusje, wspiera uczniów w prawidłowym rozumowaniu, pomaga im w miłym odczuwaniu sprawstwa, gdy trudne zadanie zostało poprawnie rozwiązane Student wyraża swój właściwy stosunek do uczniów, gdy mają kłopoty ze spełnieniem oczekiwań, wspomaganie ich w dążeniu do rozwiązania zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wkład, metoda warsztatowa, ćwiczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.