Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PUD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie uzdolnionych dzieci do radzenia sobie w klasie IV-tej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Znajomość podstawy programowej dla klas I –III oraz dla klasy IV

Wiedza o procesach kształtowania pojęć i procedur matematycznych na różnych poziomach edaukacyjnych

Zna różnice między rozumowaniem intuicyjnym a formalnym

Ma wiedzę matematyczną o algorytmach działań pisemnych, systemach liczbowych, liczbach innych niż naturalne

Student potrafi zaprojektować nitkę dydaktyczną przygotowującą do rozumienia algorytmów działań pisemnych

Umie wykorzystać różne metody pracy nad zadaniem nietypowym, nowym problemem matematycznym

Rozumie związki miedzy rozumowaniem intuicyjnym i uporządkowanym, dedukcyjno - logicznym

Student rozumie matematykę jako narzędzie porządkowania aktywności w realnym świecie

Okazuje szacunek dla samodzielnego myślenia uczniów przy rozwiązywaniu matematycznych problemów

Potrafi słuchac, prowokować do wyrażania własnych pomysłów.

Pełny opis:

• Uzasadnienie psychologiczne i pedagogiczne konieczność przeprowadzania uczniów przez drugi okres krytyczny rozwijania uzdolnień matematycznych

• Dowody na to, że uczniowie klasy IV muszą wykazać się operacyjnym rozumowaniem na poziomie formalnym 2 • Wspomaganie uczniów w przejściu na wczesny poziom rozumowania operacyjnego formalnego w zakresie działalności matematyczne

• Zadania matematyczne dla nieco starszych uzdolnionych dzieci oraz komentarze metodyczne dla rodziców i nauczycieli

• Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studentów

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Gruszczyk – Kolczyńska E.: O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Nowa Era. Warszawa. 2012.

Literatura obowiązkowa

1. Lankiewicz, Sawicka, Swoboda –Matematyka PLUS, kl. I, II, III. Ćwiczenia rozwijające zainteresowania matematyczne. Wydawnictwo Nowa Era, 2010 - 2013.

Efekty uczenia się:

Student uzasadnia psychologiczne i pedagogiczne konieczności przeprowadzania uczniów przez drugi okres krytyczny rozwijania uzdolnień matematycznych

Student przedstawia dowody na to, że uczniowie klasy IV muszą wykazać się operacyjnym rozumowaniem na poziomie formalnym

Student wspomaga uczniów w przejściu na wczesny poziom rozumowania operacyjnego formalnego w zakresie działalności matematyczne

Umiejętności (max. 10)

Student wykazuje się rozumieniem związku pomiędzy operacyjnym rozumowaniem na poziomie konkretnym i formalnym a wymaganiami stawianymi uczniom najpierw w pierwszych latach edukacji matematycznej, a potem w edukacji matematycznej od klasy IV wzwyż

Student umiejętnie wspomaga dzieci w rozumowaniu kombinatorycznym w rozwiązywaniu zadań, jako przygotowanie ich do wymagań którym będą musieli sprostać klasach starszych

Student konstruuje zadania matematyczne dla nieco starszych uzdolnionych dzieci oraz podaje komentarze metodyczne dla rodziców i nauczycieli

Kompetencje społeczne (max. 10)

Student właściwie kieruje procesem uczenia się dzieci podczas rozwiązywania zadań wymagających kombinatorycznego rozumowania

Student organizuje uczniom procesu rozwiązywania zadań kombinatorycznych w grupach: prowadzi dyskusje, wspiera uczniów w prawidłowym rozumowaniu, pomaga im w miłym odczuwaniu sprawstwa, gdy trudne zadanie zostało poprawnie rozwiązane

Student wyraża swój właściwy stosunek do uczniów, gdy mają kłopoty ze spełnieniem oczekiwań, wspomaganie ich w dążeniu do rozwiązania zadania

Metody i kryteria oceniania:

Wkład, metoda warsztatowa, ćwiczenia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)