Poradnictwo związane z problemami osób w podeszłym wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo związane z problemami osób w podeszłym wieku |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zrozumienie specyfiki sytuacji osób w podeszłym wieku (społecznej, zdrowotnej – ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń poznawczych i psychicznych ). Podstawowe zasady kontaktu z osobami w podeszłym wieku 2. Poznanie sposobów interwencji i pomocy osobom starszym i ich opiekunom. Podstawy prawne interwencji 3. Ćwiczenia doskonalące w pomocy osobom w podeszłym wieku – opisy przypadków. |
Literatura: |
Cybulski, M., Krajewska-Kułak, E. (red.). (2016). Opieka nad osobami starszymi. Przewodnik dla zespołu terapeutycznego. Warszawa: PZWL. Dzienniak, M., Malinowska, B. (2011). Ćwiczenia stymulujące funkcje językowe i inne procesy poznawcze. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Alzheimerowskie. Jochim, K., Nowak, M., Woźniak, M. (2009). Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych. Zeszyt 1 i 2. Warszawa: Egis. Leszczyńska-Rejchert, A.(2005). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. Pantalon, M. (2011). Błyskawiczne wywieranie wpływu. Jak motywować siebie i innych do natychmiastowego działania. Gdańsk: GWP. MINDWELLNESS Improvement the Learning Capacities and Mental Health of Elder People. (2010). Podręcznik do ćwiczenia umysłu dla osób starszych.. Ratajczak, M. (2010). Ćwiczenia usprawniające pamięć. Warszawa: Polpharma. Sobów, T. (2010). Praktyczna psychogeriatria: rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach psychicznych u chorych w wieku podeszłym. Wrocłąw: Wydawnictwo Continuo. Steuden, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie późnej dorosłości.. W: C. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tang-Wai, D., Knopman, D., Geda, Y., Edland, S., Smith, G., Ivnik, R., Tangalos, E., Boeve, B., Peterson, R.. Comparison of the Short Test of Mental Status and the Mini-Mental State Examination in Mild Cognitive Impairment. Arch Neurol. 2003; 60:1777-1781. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna złożoność i specyfikę życia i funkcjonowania ludzi starszych w wymiarze indywidualnym i społecznym - potrafi scharakteryzować teorie procesu starzenia się - potrafi scharakteryzowaćeorie adaptacji do starości. UMIEJĘTNOŚCI: - słuchacz potrafi diagnozować problemy osób w podeszłym wieku - potrafi określić metody pomocy osobom adekwatne do ich potrzeb. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest uwrażliwiony na potrzeby osób starszych. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.