Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pomagania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pomagania
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu procesu pomocy psychologicznej.

Pełny opis:

Podczas zajęć będą realizowane następujące zakresy tematyczne:

(1) proces pomocy psychologicznej - etapy pomagania;

(2) rozwijanie umiejętności empatycznego komunikowania z klientami o różnej charakterystyce psychologicznej oraz motywacji np. klienta lękowego, oporującego; bariery komunikacyjne

(3) Ćwiczenie zdobytej wiedzy z zakresu pomagania, procesu pomocy psychologicznej, w tym specyficzne strategie pracy z klientem trudnym

(4) Kształtowanie i wzmacnianie umiejętności autorefleksji oraz pracy w grupie i przekazywania informacji zwrotnych;

(5) wartości - praca grupowe i moje wartości

(6) aspekty etyczne w pomaganiu

(7) przekazanie i omówienie propozycji ćwiczeń, materiałów do prowadzenia zajęć o podobnej tematyce.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czabała J. Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Zabłocka-Żytka, L. (2011). Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu. W: B. Weigl (red.). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria- ćwiczenia- praktyka. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej.

UMIEJĘTNOŚCI

Posiada umiejętności planowania i podejmowania oddziaływań pomocowych adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnych z zasadami etycznymi.

Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą w kontekście uzależnień

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobą uzależnioną i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia w grupach (dwu lub trzy osobowych), burze mózgów, odgrywanie scenek, dyskusja, dzielenie się doświadczeniami własnymi, praca w grupach nad opracowanie programu pomagania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)