Podstawy pomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pomagania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu procesu pomocy psychologicznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będą realizowane następujące zakresy tematyczne: (1) proces pomocy psychologicznej - etapy pomagania; (2) rozwijanie umiejętności empatycznego komunikowania z klientami o różnej charakterystyce psychologicznej oraz motywacji np. klienta lękowego, oporującego; bariery komunikacyjne (3) Ćwiczenie zdobytej wiedzy z zakresu pomagania, procesu pomocy psychologicznej, w tym specyficzne strategie pracy z klientem trudnym (4) Kształtowanie i wzmacnianie umiejętności autorefleksji oraz pracy w grupie i przekazywania informacji zwrotnych; (5) wartości - praca grupowe i moje wartości (6) aspekty etyczne w pomaganiu (7) przekazanie i omówienie propozycji ćwiczeń, materiałów do prowadzenia zajęć o podobnej tematyce. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czabała J. Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Zabłocka-Żytka, L. (2011). Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu. W: B. Weigl (red.). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria- ćwiczenia- praktyka. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej. UMIEJĘTNOŚCI Posiada umiejętności planowania i podejmowania oddziaływań pomocowych adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnych z zasadami etycznymi. Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą w kontekście uzależnień KOMPETENCJE SPOŁECZNE Posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobą uzależnioną i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia w grupach (dwu lub trzy osobowych), burze mózgów, odgrywanie scenek, dyskusja, dzielenie się doświadczeniami własnymi, praca w grupach nad opracowanie programu pomagania |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.