Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne i medyczne koncepcje i modele uzależnień

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne i medyczne koncepcje i modele uzależnień
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uczestników z zakresu psychologicznych i medycznych koncepcji modeli uzależnień, w tym mechanizmów leżących u podłoża uzależnień - od strony medycznej / farmakologicznej, neurobiologicznej i psychologicznej.

Pełny opis:

Celem wykładów jest:

1. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi

skutków działania substancji psychoaktywnych:

1.1.użycie substancji psychoaktywnej

1.2. zatrucie

1.3. uzależnienie

1.4. zespół abstynencyjny.

Poszczególne substancje psychoaktywne będą omawiane w oparciu o Międzynarodową Kwalifikację Chorób i Zgonów wg ICD10. W przypadku istotnych różnic z Kwalifikacją DSM 5 zostanie to uwzględnione.

2. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi stanów psychotycznych spowodowanych substancjami psychoaktywnymi

3. diagnozowania różnicowego

4. zapoznanie uczestników ze szczegółowymi założeniami psychologicznych koncepcji i modeli uzależnień wraz z krytycznym analizowaniem różnych podejść (w tym: modele zintegrowane, model poznawczo-behawioralny, wspólnoty, model Minnesota)

Literatura:

Jabłoński, P., Bukowska, B. i Czabała, C. (2012). Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. KBPN

Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Media Rodzina (wersja polskojęzyczna i wersja w języku ukraińskim)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej i w medycynie w kontekście jej zastosowanie w opisie koncepcji i modeli uzależnień a także procesów terapeutycznych na poziomie rozszerzonym

Zna, rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych.

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu uzależnień - ich modeli, w tym aspektów emocjonalnych, osobowościowych, poznawczych, behawioralnych, neurobiologicznych i psychopatologicznych oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach;

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii uzależnień w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych

Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża uzależnień - od strony medycznej / farmakologicznej, neurobiologicznej i psychologicznej

Potrafi sprawnie posługiwać się medycznymi terminami w odniesieniu do uzależnień w celu analizowania podejmowanych działań interwencyjnych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Potrafi rozpoznać ograniczenia własnego przygotowania / wykształcenia, odznacza się odpowiedzialnością podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki i umie współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin w celu weryfikacji diagnoz

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady z elementami wymiany doświadczeń i omawiania przypadków a także doświadczeń uczestników. Test wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)