Psychologiczne i medyczne koncepcje i modele uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne i medyczne koncepcje i modele uzależnień |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uczestników z zakresu psychologicznych i medycznych koncepcji modeli uzależnień, w tym mechanizmów leżących u podłoża uzależnień - od strony medycznej / farmakologicznej, neurobiologicznej i psychologicznej. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest: 1. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi skutków działania substancji psychoaktywnych: 1.1.użycie substancji psychoaktywnej 1.2. zatrucie 1.3. uzależnienie 1.4. zespół abstynencyjny. Poszczególne substancje psychoaktywne będą omawiane w oparciu o Międzynarodową Kwalifikację Chorób i Zgonów wg ICD10. W przypadku istotnych różnic z Kwalifikacją DSM 5 zostanie to uwzględnione. 2. zaznajomienie uczestników z podstawowymi kategoriami dotyczącymi stanów psychotycznych spowodowanych substancjami psychoaktywnymi 3. diagnozowania różnicowego 4. zapoznanie uczestników ze szczegółowymi założeniami psychologicznych koncepcji i modeli uzależnień wraz z krytycznym analizowaniem różnych podejść (w tym: modele zintegrowane, model poznawczo-behawioralny, wspólnoty, model Minnesota) |
Literatura: |
Jabłoński, P., Bukowska, B. i Czabała, C. (2012). Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. KBPN Woronowicz, B. (2009). Uzależnienia. Media Rodzina (wersja polskojęzyczna i wersja w języku ukraińskim) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna terminologię używaną w psychologii klinicznej i w medycynie w kontekście jej zastosowanie w opisie koncepcji i modeli uzależnień a także procesów terapeutycznych na poziomie rozszerzonym Zna, rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne specyficzne dla funkcjonowania osób uzależnionych. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu uzależnień - ich modeli, w tym aspektów emocjonalnych, osobowościowych, poznawczych, behawioralnych, neurobiologicznych i psychopatologicznych oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach; UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii uzależnień w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża uzależnień - od strony medycznej / farmakologicznej, neurobiologicznej i psychologicznej Potrafi sprawnie posługiwać się medycznymi terminami w odniesieniu do uzależnień w celu analizowania podejmowanych działań interwencyjnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi rozpoznać ograniczenia własnego przygotowania / wykształcenia, odznacza się odpowiedzialnością podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki i umie współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin w celu weryfikacji diagnoz |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady z elementami wymiany doświadczeń i omawiania przypadków a także doświadczeń uczestników. Test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.