Psychologia stresu, kryzysu i traumy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PKT | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu, kryzysu i traumy | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru egzamin pisemny w formie testu wiadomości egzamin pisemny analiza studium przypadku dgrywanie ról Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć |
||
Pełny opis: |
WYKŁAD: Wybrane teorie stresu: transakcyjna koncepcja Lazarusa i Folkman, stres w ujęciu Antonovsky’ego. Uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu w kontekście zdrowia jednostki. Stres zawodowy i zespół wypalenia zawodowego. Radzenie sobie ze stresem – strategie, style. Techniki radzenia sobie ze stresem. Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe. Trauma. Kryzysy traumatyczne. ASD i PTSD-diagnoza i formy pomocy. LICZBA GODZIN: 15 |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa: Difin. Literatura uzupełniająca: Łosiak, W. (2007). Natura stresu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN Sęk, H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny, wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza (max. 10) słuchacz potrafi objaśniać wybrane teorie stresu, kryzysu i interwencji kryzysowej potrafi opisać uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu potrafi scharakteryzować cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej potrafi analizować zależności między czynnikami stresującymi a stanem zdrowia jednostki Umiejętności potrafi przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie potrafi zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach sytuacyjnych potrafi przeprowadzić diagnozę ASD i PTSD potrafi wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej Kompetencje społeczne (max. 10) posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania ma pogłębioną świadomość poziomu swoich umiejętności radzenia sobie ze stresem; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru egzamin pisemny w formie testu wiadomości egzamin pisemny analiza studium przypadku dgrywanie ról Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć | |
Pełny opis: |
WYKŁAD: Wybrane teorie stresu: transakcyjna koncepcja Lazarusa i Folkman, stres w ujęciu Antonovsky’ego. Uwarunkowania, przebieg i następstwa stresu w kontekście zdrowia jednostki. Stres zawodowy i zespół wypalenia zawodowego. Radzenie sobie ze stresem – strategie, style. Techniki radzenia sobie ze stresem. Pojęcie i charakterystyka kryzysu psychologicznego. Teorie kryzysu. Obszary kryzysów. Stany transkryzysowe. Modele i metody interwencji kryzysowej. Ogólne idee, założenia, cele, zasady i etapy. Zakres działań i kompetencje osób prowadzących interwencje kryzysowe. Trauma. Kryzysy traumatyczne. ASD i PTSD-diagnoza i formy pomocy. LICZBA GODZIN: 15 ĆWICZENIA Rozpoznanie i ocena kryzysu. Ocena sposobu funkcjonowania klienta i jego zasobów. Ocena natężenia kryzysu. Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w interwencji kryzysowe. Kryzysy traumatyczne. Diagnoza ASD i PTSD. Przemoc seksualna. Pomoc dorosłym ofiarom gwałtu. LICZBA GODZIN: 5 | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Literatura obowiązkowa: James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa: Difin. Literatura uzupełniająca: Łosiak, W. (2007). Natura stresu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN Sęk, H. (red.) (2005). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny, wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | |
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 20g Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 20g Przygotowanie się do egzaminu 20g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.