Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo w edukacji - motywacje, postawy, role i realia szkolne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przywództwo w edukacji - motywacje, postawy, role i realia szkolne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podypl.: akad. liderów oświaty szkoły uczącej się ALO SUS, edycja: woj. maz.
Obowiązkowe dla stud. podypl.: akad. liderów oświaty szkoły uczącej się ALO SUS, edycja: woj. św.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

- zna definicję i specyfikę przywództwa, charakteryzuje modele przywództwa (klasyczne, transakcyjne, transformacyjne, organiczne, sytuacyjne); zna współczesne koncepcje przywództwa, z naciskiem na „turkusowe organizacje” Frederica Laloux

- ma elementarną wiedzę o miejscu koncepcji przywództwa w systemie nauk, o jej teoretycznych i praktycznych powiązaniach z zarządzaniem placówką edukacyjną oraz z zarządzaniem zasobami ludzkimi

- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych (obecnych w szkole i jej otoczeniu) i o rządzących nimi prawidłowościach; wie jaka jest specyfika (model) przywództwa edukacyjnego

- ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w placówce edukacyjnej; wie jak motywować siebie i innych do ciągłego doskonalenia zawodowego (uczenia się i szeroko pojmowanego rozwoju zawodowego i osobistego)

- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu przywództwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi wcielić się w rolę lidera edukacyjnego, skutecznie motywować współpracowników do rozwoju kompetencji zawodowych i modelować ich zachowania w celu usprawnienia procesu zdobywania nowych kompetencji

- docenia znaczenie przywództwa edukacyjnego dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach szkolnych oraz odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, testowy (mierzenie realizacji efektów z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych zostanie dokonane przy wykorzystaniu pytań otwartych)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)