Przywództwo w edukacji - motywacje, postawy, role i realia szkolne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przywództwo w edukacji - motywacje, postawy, role i realia szkolne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: - zna definicję i specyfikę przywództwa, charakteryzuje modele przywództwa (klasyczne, transakcyjne, transformacyjne, organiczne, sytuacyjne); zna współczesne koncepcje przywództwa, z naciskiem na „turkusowe organizacje” Frederica Laloux - ma elementarną wiedzę o miejscu koncepcji przywództwa w systemie nauk, o jej teoretycznych i praktycznych powiązaniach z zarządzaniem placówką edukacyjną oraz z zarządzaniem zasobami ludzkimi - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych (obecnych w szkole i jej otoczeniu) i o rządzących nimi prawidłowościach; wie jaka jest specyfika (model) przywództwa edukacyjnego - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w placówce edukacyjnej; wie jak motywować siebie i innych do ciągłego doskonalenia zawodowego (uczenia się i szeroko pojmowanego rozwoju zawodowego i osobistego) - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu przywództwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi wcielić się w rolę lidera edukacyjnego, skutecznie motywować współpracowników do rozwoju kompetencji zawodowych i modelować ich zachowania w celu usprawnienia procesu zdobywania nowych kompetencji - docenia znaczenie przywództwa edukacyjnego dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach szkolnych oraz odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, testowy (mierzenie realizacji efektów z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych zostanie dokonane przy wykorzystaniu pytań otwartych) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.