Neurologopedia - niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neurologopedia - niedokształcenie mowy pochodzenia korowego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
zna treść i zakres użycia terminów: afazja, alalia, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego zna różne klasyfikacje mózgowych zaburzeń mowy zna przyczyny, patomechanizm mózgowych zaburzeń mowy i języka zna objawy językowe i pozajęzykowe mózgowych zaburzeń mowy zna różne metody diagnozowania i usprawniania dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego zna sposoby usprawniania rozwoju mowy i języka u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego Umiejętności (max. 10) potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy pochodzenia korowego potrafi diagnozować dzieci z zaburzeniami mózgowymi potrafi opracować plan terapii uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta potrafi prowadzić terapię z pacjentem Kompetencje społeczne (max. 10) posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego i jego rodziny potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z dysfunkcjami mózgowymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska, Marlena Kurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z NMPK podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Wyjaśnienie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, SLI). 2. Etiologia i patomechanizm zaburzenia 3. Typy NMPK i ich charakterystyczne objawy 4. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPK 5. Diagnoza dzieci z NMPK - przegląd narzędzi diagnostycznych. 6. Diagnoza na podstawie objawów. 7. Terapia logopedyczna dzieci z NMPK 8. Obserwowanie przebiegu badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dilling – Ostrowska E. (1982) ”Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. 2. Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. 3. Emiluta-Rozya D. 2007, „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”, Poradnik Językowy nr. 8, s.54-65. 4. Emiluta-Rozya D. 2008 "Madyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] J. Porajski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, , Elipsa, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D. 2013, "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. 6. Herzyk A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin. 7. Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin. 8. Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa. 9. Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. 10. Kordyl Z. ( 1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa. 11. Kułakowska Z. współ. Konera W. (2003) „Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji”. Folium. Lublin 12. Kurowska M. (2008) „Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci niedokształceniem mowy pochodzenia korowego”. [w:] Diagnoza i Terapia w Logopedii (red.) Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa. 13. Kurowska M. (2009) „Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. [w:] Poradnik Językowy z. 8, Warszawa. 14. Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniajace”[w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. 15. Kurowska M. (2012) „Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego”. [w:] Poradnik Językowy z.10, Warszawa.. 16. Kurowska M. (2015) „Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”, "Poradnik Językowy", z.5, Warszawa. 17. Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 18. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 19. Parol U.Z. (1989) „ Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa. 20. Parol U.Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy o typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3. 21. Przybysz- Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański 22. Sovak M. „Alalia”, Logopedia 10, Lublin. 23. Stecko E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. w: „Zaburzenia mowy u dzieci – wczesnerozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 24. Zaleski T.(1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa 25. Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 26. Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Lorens G., Karwowska A., Wiecek-Poborczyk I.(2017) "GORA Gesty obrazujące ruchy artykulatorów", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. - ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne) z wykorzystaniem filmów z pacjentami z NMPK Kontakt z prowadzącą ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10 + 6 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kurowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska, Marlena Kurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska, Aleksandra Karwowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WYKŁAD: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Kryteria oceny - punktacja/ocena: 5 - 91-100% 4,5 - 81-90% 4 - 75 -80% 3,5 - 70-74% 3 -61-69% Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, podczas warsztatów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie; 2. praca pisemna polegająca na logopedycznej ocenie dziecka przedstawionego na nagraniu: wyodrębnienie charakterystycznych objawów będących podstawą diagnozy, sformułowanie diagnozy. Przygotowanie planu terapii dla ocenianego dziecka. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1.rRóżnice terminologiczne NMPO a alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia ośrodkowego, SLI. 2. Etiologia i patomechanizm zaburzenia. 3. NMPO na tle innych zaburzeń mowy. 4. Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPO. 5. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPO. 5. Diagnoza dzieci z NMPO - przegląd narzędzi diagnostycznych. 6. Diagnoza na podstawie objawów. ĆWICZENIA: 1. Terapia logopedyczna dziecka z NMPO: cele i postępowanie terapeutyczne. 2. Metody terapii wykorzystywane w pracy z dzieckiem z NMPO WARSZTATY: 1. Obserwacja zajęć logopedycznych oraz prób diagnostycznych z dziećmi z diagnozą NMPO (materiał wideo). 2. Omówienie, interpretacja obserwowanych objawów. 3. Projektowanie programu terapii. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Dilling- Ostrowska E. (1982) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red. J. Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. 2. Emiluta- Rozya D. (2002) „Projekt ‘Badania mowy’” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. 3. Emiluta-Rozya D. 2007, „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”, Poradnik Językowy nr. 8, s. 54-65. 4. Emiluta-Rozya D. 2008 "Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] J. Porajski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, , Elipsa, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D. 2013, „Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. 6. Herzyk A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin. 7. Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin. 8. Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa. 9. Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. 10. Kordyl Z. ( 1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa. 11. Kułakowska Z. współ. Konera W. (2003) „Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji”. Folium. Lublin 12. Kurowska M. (2008) „Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci niedokształceniem mowy pochodzenia korowego”. [w:] Diagnoza i Terapia w Logopedii (red.) Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa. 13. Kurowska M. (2009) „Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. [w:] Poradnik Językowy z. 8, Warszawa. 14. Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniajace”[w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. 15. Kurowska M. (2012) „Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego”. [w:] Poradnik Językowy z.10, Warszawa. 16. Kurowska M. (2015) „Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”, "Poradnik Językowy", z.5, Warszawa. 17. Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 18. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 19. Parol U.Z. (1989) „ Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa. 20. Parol U.Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy o typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3. 21. Przybysz- Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański 22. Sovak M. „Alalia”, Logopedia 10, Lublin. 23. Stecko E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. w: „Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 24. Zaleski T. (1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa 25. Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 26. Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIJĄCA: 1. Lorens G., Karwowska A., Wiecek-Poborczyk I.(2017) "GORA Gesty obrazujące ruchy artykulatorów", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk , Gdańsk |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy, dyskusja. Warsztaty: oglądanie zajęć logopedycznych z dziećmi z NMPO prowadzonych przez wykładowcę-logopedę;; przygotowanie przez studentów konspektów i do zajęć logopedycznych dziecka z NMPO ; dyskusja dydaktyczna. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godzin , ćwiczenia 5 godzin, warsztaty 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej (konspektu z planem terapii) - 20 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.