Metody komunikacji alternatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody komunikacji alternatywnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. |
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur 3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” 4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls 2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN 3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: zna cele i funkcje komunikacji; zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod komunikacyjnych, zna metody komunikacji alternatywnej; potrafi wykorzystać w praktyce wybrane metody komunikacji alternatywnej; potrafi dokonać oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych; potrafi tworzyć pomoce wspomagające komunikację osób niepełnosprawnych z otoczeniem. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.