Metody komunikacji alternatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MKA | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody komunikacji alternatywnej | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III sem. stud. podypl: edu. i rehab. osób z niepełnospr, intelektualną i autyzmem |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. |
||
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur 3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” 4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls 2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN 3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” |
||
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: zna cele i funkcje komunikacji; zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod komunikacyjnych, zna metody komunikacji alternatywnej; potrafi wykorzystać w praktyce wybrane metody komunikacji alternatywnej; potrafi dokonać oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych; potrafi tworzyć pomoce wspomagające komunikację osób niepełnosprawnych z otoczeniem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. | |
Literatura: |
1. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur 3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” 4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls 2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN 3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” | |
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 | |
Pełny opis: |
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. | |
Literatura: |
. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur 3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” 4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls 2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN 3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów”. | |
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariusz Fila, Urszula Fila | |
Prowadzący grup: | Mariusz Fila, Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna | |
Pełny opis: |
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy ( metodyka wprowadzania pojęć). Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych. Ocena predyspozycji i ograniczeń ucznia do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. | |
Literatura: |
. Błeszyński J., (2006).Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: oficyna IMPULS 2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K.(2011). Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Excalibur 3. Grycman M., Smyczek A. [red.], (2004).Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” 4. Grycman M.,(2009).Sprawdź jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kwidzyn: RCRP Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B.B.,(2011). Program porozumiewania się Makaton w edukacji i terapii. Kraków: Wyd. Impuls 2. Knill Ch., (1992). Dotyk i komunikacja. Warszawa: CMPP-P MEN 3. Von Tetzchner S., Martinsen H., (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów” | |
Uwagi: |
liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 10 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do kolokwium - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Fila, Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.