Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-LAS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład w formie prezentacji multimedialnej w autorskim układzie, filmy i ryciny ilustrujące wybrane treści teoretyczne i praktyczne, dyskusja dydaktyczna, symulacje ćwiczeń prowadzonych z dziećmi. Słuchacze otrzymują materiały (w autorskim opracowaniu wykładowcy) do uzupełniania w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
Pełny opis: |
WYKŁAD I ĆWICZENIA WYKŁAD 1.Podstawowa terminologia stosowana w logopedii 2.Orientacyjne normy rozwoju mowy oraz uwarunkowaniarozwoju mowy 2.Przedmiot i zadania logopedii (krótka charakterystyka zaburzeń mowy) 3.Podstawowa charakterystyka głosek polskichi upodobnień fonetyzcnych 4. Róznice między językiem mówionym i pisanym (w normie)i ich związek z trudnościami w pisaniu 5.Zaburzenia wymowy i mowy a zaburzenia w piśmie (aspekt logopedyczny) ĆWICZENIA 1Ilustracja DVD trudności szkolnych u dziecka z zabuzreniami korowymi 2. Słuch fonemowy a analiza i synteza słuchowa- aspekt praktyczny 3. Cwiczenia pedagogiczne wspomagające terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy i trudnościami szkolnymi |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA
1. Golanowska M, Kwasiborska J., Lipiec, D,. Sienniak A., D. Emiluta – Rozya (2011):Wybrane zagadnienia logopedyczne, ś, ź, ć, dź. Część teoretyczna (rozdziały I-VI),KOMLOGO 2. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 3. Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., (2004): Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich. Wyd. APS 4. Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., (1997) Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, Audiofonologia tom X , s.37-48 5. Emiluta-Rozya D., (2012): Formy zaburzeń mowy[w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, S. Grabias, Kurkowski M.(red.), UMCS, s. 73-87 6 Pluta-Wojciechowska D., (2013, 2018) Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Wydawnictwo Ergo – Sum 7 Styczek I. (1982) : Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. WSiP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Cieszyńska J., (2008) : Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne 2. Cieszyńska J., (2006) ; Kocham czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Edukacyjne 3. Demel G., (2006 lub wcześniejsze wydania): Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP 4. Emiluta-Rozya D.(2013) Całościowe badanie logopedyczne, APS 5.Emiluta-Rozya (2016) „Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk (red.) Terapia słowem, Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA Wiedza Sposób pomiaru Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Ma podstawową wiedzę dot. charakterystyki głosek języka polskiego i różnic w realizacji dźwiękowej wyrazów i ich zapisu w normie Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Ma podstawową wiedzę dotyczącą źródeł trudności w czytaniu i pisaniu w aspekcie logopedycznym Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Zna podstawowe normy rozwoju mowy dziecka Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Umiejętności Sposób pomiaru Rozumie na poziomie elementarnym różnice między językiem mówionym i pisanym w normie (wyjaśnić upodobnienia fonetyczne) Ocena wypowiedzi ustnej Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Potrafi dokonywać analizy sylabowej i głoskowej (także i wyrazów zawierających upodobnienia) Ocena wypowiedzi ustnej Pisemny egzamin (test wielokrotnego wyboru) Rozumie trudności w pisaniu pozostające w związku z normą ortofoniczną oraz z zaburzeniami wymowy i mowy Ocena wypowiedzi ustnej Potrafi prowadzić ćwiczenia słuchu fonematycznego (fonemowego) oraz analizy i syntezy słuchowej z dzieckiem z trudnościami w pisaniu Ocena wypowiedzi ustnej Propozycje scenariuszy ćwiczeń Kompetencje społeczne Sposób pomiaru Potrafi wyjaśnić rodzicom przyczyny trudności w pisaniu u dziecka w aspekcie językowym Ocena ustnej wypowiedzi Ma przekonanie o potrzebie współpracy z logopedą w celu usuwania trudności w czytaniu i pisaniu Ocena ustnej wypowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.