Kierowanie procesami społecznymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierowanie procesami społecznymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
wiedza: ocena wiedzy na podstawie odpowiedzi na pytania pisemnego kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas wykładów; umiejętności: ocena umiejętności kognitywnych na podstawie odpowiedzi na pytania pisemnego kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas wykładów; kompetencje społeczne: ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe w ramach pisemnego kolokwium. |
Pełny opis: |
Kierowanie grupą: zadania kierownika grupy (przywództwo a zwierzchnictwo), style kierowania; Ład i dyscyplina w grupie: znaczenie dyscypliny; modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych (prewencja, interwencja) oraz warunki ich skuteczności. Integracja w grupie: wpływanie na strukturę grupową, znaczenie i charakterystyka metod i technik pracy zespołowej oraz sposobów porozumiewania się w grupie. Zdobywanie informacji w pracy z grupą - znaczenie, podstawowe cele, charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi. |
Literatura: |
M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 1985; A. Janowski, Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Warszawa 2002; J. Grochulska, Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992; S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997; C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006; A. Janowski , Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002; E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008; R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994; S. Mieszalski, N. A. Flandersa system analizy interakcji w klasie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984 nr 4. Literatura uzupełniająca: B. Jankowski, Utrzymanie dyscypliny w klasie, w: Sposoby na trudne zachowania uczniów, B. Jankowski, M. Jaroszewska, A. K. Kiełczewska, H. Żmijska, Poznań 2016, s. 3-14; E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej, Bydgoszcz 2013; J. Pyżalski, Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007; E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003; B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86; E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona góra 2000, s.51-59; J. Lubowiecka, Więzi i role społeczne w klasie szkolnej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 59-71; J. Danilewska, O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków 2014, s. 49-114; E. de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008; J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.