Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje pedagoga wspierającego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-KPL1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje pedagoga wspierającego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: praca zaliczeniowa

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

2. Cechy osobowości pedagoga wspierającego.

3. Rola i zadania pedagoga wspierającego w nauczaniu włączającym.

4. Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

5. Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Literatura:

Literatura:

Bujnowska, A.; Palak, Z.(2008). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Wydawnictwo UMCS.

Bartnikowska, U.(2008). Rozwijanie umiejętności rozumienia rodziców jako element kształcenia studentów pedagogiki specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.

Gajdzica, Z.(2008). Kształcenie pedagogów specjalnych a jakość ich pracy w kontekście integracyjnej i segregacyjnej formy edukacji specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.

Korzon, A.(2008). Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej. W: Z. Palak (red.). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Majewicz, P.(2008). Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: Impuls.

Efekty uczenia się:

Wiedza

D.1.W8. Zna i rozumie zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Umiejętności

D.1.U2. Potrafi analizować proces kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej.

Kompetencje społeczne

D.1.K1. Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego;

D.1.K2. Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Kompetencje pedagoga specjalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca z tekstem źródłowym.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - 1O GODZ. WYKŁADU

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ, STUDIOWANIE LITERATURY - 15 GODZ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: praca zaliczeniowa

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.

2. Cechy osobowości pedagoga wspierającego.

3. Rola i zadania pedagoga wspierającego w nauczaniu włączającym.

4. Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

5. Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Literatura:

Literatura:

Bujnowska, A.; Palak, Z.(2008). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Wydawnictwo UMCS.

Bartnikowska, U.(2008). Rozwijanie umiejętności rozumienia rodziców jako element kształcenia studentów pedagogiki specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.

Gajdzica, Z.(2008). Kształcenie pedagogów specjalnych a jakość ich pracy w kontekście integracyjnej i segregacyjnej formy edukacji specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.

Korzon, A.(2008). Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej. W: Z. Palak (red.). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Majewicz, P.(2008). Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: Impuls.

Uwagi:

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca z tekstem źródłowym.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - 1O GODZ. WYKŁADU

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ, STUDIOWANIE LITERATURY - 15 GODZ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)