Gradacja pieniądza, obliczenia pieniężne, mała ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-GPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gradacja pieniądza, obliczenia pieniężne, mała ekonomia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru egzamin Sposób pomiaru Egzamin Dodatkowo ocena zachowania studentów podczas zajęć: zainteresowanie przedmiotem, zadawanie pytań, komentowanie Sposób pomiaru Egzamin Dodatkowo ocena zachowania studentów podczas zajęć: zainteresowanie przedmiotem, zadawanie pytań, komentowanie |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Koncepcje rozwoju umysłowego dzieci stanowiące podstawę wychowania/socjalizacji ekonomicznej dzieci: 1.1. Rozwój operacyjnego rozumowania wg. J.Piageta w zakresie koniecznym dla pojmowania stałości wartości pieniądza 1.2. Uwarunkowania społeczno-kulturowe kształtowania się u dzieci wiedzy i umiejętności dotyczących kupna i sprzedaży (teoria uczenia się społecznego A.Bandury) 2. Style wychowania ekonomicznego w rodzinie a dziecięce oszczędzanie – rola kieszonkowego 3. Diagnoza kompetencji dzieci 5-10 –letnich w zakresie rozumienia wartości pieniądza w systemie monetarnym i umiejętności dokonywania obliczeń pieniężnych 4. Model wychowania ekonomicznego starszych przedszkolaków i uczniów w młodszym wieku szkolnym Wykład 1.Koncepcje rozwoju umysłowego dzieci stanowiące podstawę wychowania/socjalizacji ekonomicznej dzieci: Rozwój operacyjnego rozumowania wg. J.Piageta w zakresie koniecznym dla pojmowania stałości wartości pieniądza; Uwarunkowania społeczno-kulturowe kształtowania się u dzieci wiedzy i umiejętności dotyczących kupna i sprzedaży (teoria uczenia się społecznego A.Bandury); Style wychowania ekonomicznego w rodzinie a dziecięce oszczędzanie – rola kieszonkowego, gospodarowanie własnym budżetem Ćwiczenia 1. Diagnoza kompetencji dzieci 5-10 –letnich w zakresie rozumienia wartości pieniądza w systemie monetarnym i umiejętności dokonywania obliczeń pieniężnych 2. Model wychowania ekonomicznego starszych przedszkolaków i uczniów w młodszym wieku szkolnym: ROZUMIENIE WYMIANY W KATEGORIACH TRANSAKCJI HANDLOWEJ ROZUMIENIE WARTOŚCI PIENIĄDZA W SYSTEMIE MONETARNYM Rozpoznawanie pieniędzy Rozeznanie w zakresie nominalnej wartości monet i banknotów Rozumienie stałej wartości pieniądza w systemie monetarnym ROZUMIENIE POJĘCIA PIENIĄDZA JAKO JEDNOSTKI ROZRACHUNKOWEJ - ŚRODKA PŁATNICZEGO W SYTUACJACH KUPNA I SPRZEDARZY ROZWIJANIE ŚWIADOMOŚCI FINANSOWEJ – ZACHOWANIA EKONOMICZNE Rozumienie skąd się biorą pieniądze i na co się je przeznacza Zarządzanie przez dziecko własnym budżetem Rozumienie podstawowych funkcji banku |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bromboszcz, E. (1995). Socjalizacja ekonomiczna - nowy kierunek socjalizacji? W: E.Mandal i R.Stefańska-Klark. Współczesne problemy socjalizacji. Katowice: UŚ Berti, A.E. i Bombi A.S. (1988) The child's construction of economics. Cambridge University Press M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wyd. APS, Warszawa, 2004 M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza. Metody diagnostyczne, ich cechy psychometryczne oraz wskazówki do interpretacji wyników badań, Wyd. APS, Warszawa, 2004 Tyszka T. red. Psychologia ekonomiczna, Gdańskie Wyd. Psychologiczne , Gdańsk 2004 Literatura uzupełniająca: Berti, E. A., Bombi, A. S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press. Wojciechowska, L. (2007). Świat pieniądza w oczach dziecka; rozumienie przez dzieci procesów ekonomicznych doświadczanych w rodzinie. W: M. Czerwińska-Jasiewicz, E. Dryll-Wiśniewska (red.), Rozważania o rozwoju i wychowaniu (s. 87-106). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz -ma podstawową uporządkowaną wiedzę dotyczącą prawidłowości psychologicznych i pedagogicznych kształtowania się elementarnej wiedzy ekonomicznej dzieci - ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowaniu się u dzieci rozumienia: systemu monetarnego i stałej wartości pieniądza w systemie monetarnym; podstawowych prawidłowości wymiany handlowej w tym dokonywania obliczeń pieniężnych w sytuacjach kupna i sprzedaży, czym jest budżet domowy, oszczędzanie, dług i jego spłata - potrafi opracować program i scenariusze zajęć wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w nabywaniu kompetencji w zakresie rozumienia wartości pieniądza oraz jego gradacji w systemie monetarnym, rozumieniu sensu kupna i sprzedaży i dokonywania prostych obliczeń pieniężnych, - rozumie elementarne pojęcia i zachowania związane z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, ćwiczenia i konwersatoria |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.