Formy zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-FZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Szkolenie przeprowadzone zgodnie z „Programem specjalizacji w psychologii klinicznej – programem podstawowym dla osób posiadających tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia. CMKP Warszawa 2009”. |
Pełny opis: |
Treści nauczania •Wczesna interwencja dla dzieci z ryzykiem zaburzeń rozwoju ( 2 godz.) •Wybrane zagadnienia rozwoju dzieci z chorobami o.u.n (2 godz.) •Klasyfikacja zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży ( 2 godz.) •Specyficzne trudności w uczeniu się ( 3 godz.) •Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (2 godz.) •Zaburzenia odżywiania się (4 godz.) •Zaburzenia depresyjne, próby samobójcze i samouszkodzenia (3 godz.) •Zespół dziecka maltretowanego. Wykorzystanie seksualne (4 godz.) •Zaburzenia lękowe (2 godz.) •Bóle głowy, bóle brzucha o podłożu emocjonalnym ( 2 godz.) •Upośledzenie umysłowe. Opóźnienia rozwoju ( 3 godz.) •Całościowe zaburzenia rozwojowe ( 4 godz.) •Zaburzenia zachowania i emocji ( Mutyzm wybiórczy. Reaktywne zaburzenia przywiązania. Zaburzenia selektywności przywiązania. Enuresis. Encopresis). (2 godz.) •Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. (5 godz.) •Zaburzenia psychotyczne. Zaburzenia osobowości (5 godz.) Zakres wymaganej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność: •Rozpoznawania zaburzeń wieku rozwojowego i ich uwarunkowań. |
Literatura: |
1.Bętkowska-Korpała B. (red) Uzależnienia w praktyce klinicznej - zagadnienia diagnostyczne. Wyd Giza, Kraków 2007, II wydanie PARPA Media 2008. 2.Bętkowska-Korpała B., Gierowski J.K. (red). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Wyd. UJ. Kraków, 2007 3.Bilikiewicz A. (red.): Psychiatria. PZWL, Warszawa, 1999. 4.Brzeziński J., Toeplitz- Winiewska M. (red.): Etyczne dylematy psychologii. Humaniora, Poznań, 2000. 5.Carson R. C, Bytcher J. N., Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie. GWP 2003. 6.Czabała J. C: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa, 1997. 7.Hall C. S. Lindzey G.: Teorie osobowości. PWN, Warszawa, 1994. 8.Heszen-Niejodek I. (red.): Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. PZWL, Warszawa 1990. 9.Heszen I., Sęk H.(red) Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa 2007 10.Herzyk A.: Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa,2005. 11.Garfield S. L., Bergin A. E.: Psychoterapia i zmiana zachowania. Wyd. IPiN, Warszawa 1990. 12.Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN. Warszawa, 2000. 13.Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL. Warszawa, 1997. 14.James R, Gillialand B. Strategia interwencji kryzysowej, Parpamedia, Warszawa 2008. 15.Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. Psychologiczne.: Integracyjna psychoterapia uzależnienia. Teoria i praktyka. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006 16.Paluchowski W. Diagnoza psychologiczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. 17.Rosenhan D. L, Seligmen M. F. P.: Psychopatologia. Warszawa PTP 1994. 18.Sadowski B.: Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN. Warszawa, 2001. 19.Sęk H (red). Psychologia kliniczna. I i II t. PWN 2004 20.Suchańska A. Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. 21.Turner J. S., Helms D. B.: Rozwój człowieka. WSiP, Warszawa, 1999. 22.Tylka J.: Psychosomatyka. Wyd. UKSW. Warszawa, 2000. 23.Walsh K., Darby K.: Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk, 2008. 24.Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Wyd. IPiN. Warszawa, 2001. UWAGA: Każdy z prowadzących zajęcia zobowiązany jest przedstawiać dodatkowe aktualne lektury związane z omawianym zagadnieniem |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testu wiadomości |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.