Aspekty etyczne pomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-AEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aspekty etyczne pomagania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M., Etyczne dylematy psychologii, 2004, Wydawnictwo Naukowe SWPS Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M., Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, 2004, Wydawnictwo Naukowe SWPS Stepulak M., Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, 2002, Wydawnictwo TN KUL Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Kodeks etyczno- zawodowy psychologa, 2000, PTP. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - potrafi scharakteryzować podstawowe zasady etyczne obowiązujące osobę udzielającą pomocy psychologicznej - potrafi wymienić prawa klienta (w oparciu o KEPTP, Międzynarodową Deklarację Praw Człowieka) - potrafi zidentyfikować konflikty wartości etycznych w sytuacjach trudnych w działalności profesjonalnej pomocy. UMIEJĘTNOŚCI: - analizuje sytuacje profesjonalne pod kątem obecnych w nich wartości etycznych - potrafi zastosować w sytuacjach profesjonalnych standardy etyczne obowiązujące psychologa. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada przekonane o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający wiadomości |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Stefaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1.Definicje pojęć: etyka, moralność, deontologia. 2. Natura zła moralnego 3. Struktura działań moralnych (podmiotowość, decyzyjność , autonomia). 4. Uzasadnienie dla potrzeby deontologii w poradnictwie psychologicznym. 5. Główne wyznaczniki treści zasad deontologicznych (godność osoby, dobro klienta, asymetryczność relacji, prawo naturalne). 6.Obszary dylematów etycznych w procesie poradnictwa. 7.Sposoby rozwiązywania dylematów etycznych. 8. Najczęściej występujące dylematy etyczne w poradnictwie psychologicz |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M., Etyczne dylematy psychologii, 2004, Wydawnictwo Naukowe SWPS Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M., Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, 2004, Wydawnictwo Naukowe SWPS Stepulak M., Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, 2002, Wydawnictwo TN KUL Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Kodeks etyczno- zawodowy psychologa, 2000, PTP. Literatura uzupełniająca Jones C. i inn., Co wolno, a czego nie wolno terapeucie, 2005, GWP Hunter M., Struve J., The ethical use of touch in psychotherapy, 1998, Thousand Oaks Gordon P., Face to face: Therapy as ethics, 1999, London: Constable Olejnik S., Etyka lekarska, 1995, Wydawnictwo Unia Katowice |
|
Uwagi: |
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.