Zaawansowane metody badań jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-ZBJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody badań jakościowych |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Wybrane artykuły będą przekazane podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników -analiza tematyczna - teoria ugruntowana -podejście etnograficzne -podejście fenomenologiczne -action research -analiza narracyjna -wywiady pogłębione -wywiady fokusowe -studium przypadku -kodowanie w MAXQDA -Taguette jako alternatywa do MAXQDA |
|
Pełny opis: |
-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników -analiza tematyczna - teoria ugruntowana -podejście etnograficzne -podejście fenomenologiczne -action research -analiza narracyjna -wywiady pogłębione -wywiady fokusowe -studium przypadku -kodowanie w MAXQDA -Taguette jako alternatywa do MAXQDA |
|
Literatura: |
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253. Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology. McGraw-hill education (UK). |
|
Uwagi: |
zaliczenie zajęć polega na regularnym, aktywnym uczestnictwie w kursie. Wymagane jest zaprezentowanie wybranej metody badań jakościowych na podstawie podanych przez prowadzącą materiałów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników -analiza tematyczna - teoria ugruntowana -podejście etnograficzne -podejście fenomenologiczne -action research -analiza narracyjna -wywiady pogłębione -wywiady fokusowe -studium przypadku -kodowanie w MAXQDA -Taguette jako alternatywa do MAXQDA |
|
Pełny opis: |
-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników -analiza tematyczna - teoria ugruntowana -podejście etnograficzne -podejście fenomenologiczne -action research -analiza narracyjna -wywiady pogłębione -wywiady fokusowe -studium przypadku -kodowanie w MAXQDA -Taguette jako alternatywa do MAXQDA |
|
Literatura: |
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253. Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology. McGraw-hill education (UK). |
|
Uwagi: |
zaliczenie zajęć polega na regularnym, aktywnym uczestnictwie w kursie. Wymagane jest zaprezentowanie wybranej metody badań jakościowych na podstawie podanych przez prowadzącą materiałów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga, Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: - ocena zadań indywidualnych (krótkie wypowiedzi pisemne - pytania, komentarze) i zespołowych (analiza danych i wizualizacja wyników) według wskazanych kryteriów |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu pogłębienie wiedzy o genezie, specyfice, zastosowaniu i zasadach posługiwania się metodami jakościowymi w badaniu empirycznym. Tematy: 1. Rozpoznanie potrzeb uczestników zajęć (dotychczasowe doświadczenia badawcze, rola metod jakościowych w projekcie badawczym stanowiącym podstawę dysertacji doktorskiej) 2. Charakterystyka badań jakościowych - ustalenie stanu wiedzy, identyfikacja kwestii wymagających pogłębienia i dyskusyjnych 3. Postać badacza/badaczki w badaniach jakościowych 4. Rola paradygmatów w badaniach jakościowych 5. Strategie badawcze (studium przypadku, badanie w działaniu, etnografia) 6. Metody badawcze (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, autoetnografia) |
|
Literatura: |
1. Denzin N. K., Lincoln Y. (2014). Metody badań jakościowych 2. Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. PWN 3. Jemielniak D. (2012). Badanie jakościowe. Podejścia i teorie. PWN 4. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H. (2009). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Scholar. 5. Wyka A. (1993). Badacz społeczny wobec doświadczenia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja w oparciu o lektury, praca warsztatowa, wypowiedzi pisemne W ramach zajęć studentki/studenci realizują: godziny kontaktowe: 30 godz. przygotowanie do pracy warsztatowej (analiza danych, konsultacje z prowadzącymi): 30 godz. lektura: 15 godz. wypowiedzi pisemne: 5 godz. Razem: 80 godz., co odpowiada 3 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.