Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane metody badań jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD-1D-ZBJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane metody badań jakościowych
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Wybrane artykuły będą przekazane podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników

-analiza tematyczna

- teoria ugruntowana

-podejście etnograficzne

-podejście fenomenologiczne

-action research

-analiza narracyjna

-wywiady pogłębione

-wywiady fokusowe

-studium przypadku

-kodowanie w MAXQDA

-Taguette jako alternatywa do MAXQDA

Pełny opis:

-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników

-analiza tematyczna

- teoria ugruntowana

-podejście etnograficzne

-podejście fenomenologiczne

-action research

-analiza narracyjna

-wywiady pogłębione

-wywiady fokusowe

-studium przypadku

-kodowanie w MAXQDA

-Taguette jako alternatywa do MAXQDA

Literatura:

Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis.

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597.

Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.

Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology. McGraw-hill education (UK).

Uwagi:

zaliczenie zajęć polega na regularnym, aktywnym uczestnictwie w kursie. Wymagane jest zaprezentowanie wybranej metody badań jakościowych na podstawie podanych przez prowadzącą materiałów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników

-analiza tematyczna

- teoria ugruntowana

-podejście etnograficzne

-podejście fenomenologiczne

-action research

-analiza narracyjna

-wywiady pogłębione

-wywiady fokusowe

-studium przypadku

-kodowanie w MAXQDA

-Taguette jako alternatywa do MAXQDA

Pełny opis:

-Zasady projektowania i prowadzenia i oceny badań z wykorzystaniem głównych metod jakościowych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy wyników

-analiza tematyczna

- teoria ugruntowana

-podejście etnograficzne

-podejście fenomenologiczne

-action research

-analiza narracyjna

-wywiady pogłębione

-wywiady fokusowe

-studium przypadku

-kodowanie w MAXQDA

-Taguette jako alternatywa do MAXQDA

Literatura:

Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis.

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597.

Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.

Willig, C. (2013). Introducing qualitative research in psychology. McGraw-hill education (UK).

Uwagi:

zaliczenie zajęć polega na regularnym, aktywnym uczestnictwie w kursie. Wymagane jest zaprezentowanie wybranej metody badań jakościowych na podstawie podanych przez prowadzącą materiałów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga, Marta Wiatr
Prowadzący grup: Danuta Uryga, Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się:

- ocena zadań indywidualnych (krótkie wypowiedzi pisemne - pytania, komentarze) i zespołowych (analiza danych i wizualizacja wyników) według wskazanych kryteriów

Pełny opis:

Konwersatorium ma na celu pogłębienie wiedzy o genezie, specyfice, zastosowaniu i zasadach posługiwania się metodami jakościowymi w badaniu empirycznym.

Tematy:

1. Rozpoznanie potrzeb uczestników zajęć (dotychczasowe doświadczenia badawcze, rola metod jakościowych w projekcie badawczym stanowiącym podstawę dysertacji doktorskiej)

2. Charakterystyka badań jakościowych - ustalenie stanu wiedzy, identyfikacja kwestii wymagających pogłębienia i dyskusyjnych

3. Postać badacza/badaczki w badaniach jakościowych

4. Rola paradygmatów w badaniach jakościowych

5. Strategie badawcze (studium przypadku, badanie w działaniu, etnografia)

6. Metody badawcze (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, autoetnografia)

Literatura:

1. Denzin N. K., Lincoln Y. (2014). Metody badań jakościowych

2. Flick U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. PWN

3. Jemielniak D. (2012). Badanie jakościowe. Podejścia i teorie. PWN

4. Lofland J., Snow D. A., Anderson L., Lofland L. H. (2009). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Scholar.

5. Wyka A. (1993). Badacz społeczny wobec doświadczenia

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja w oparciu o lektury, praca warsztatowa, wypowiedzi pisemne

W ramach zajęć studentki/studenci realizują:

godziny kontaktowe: 30 godz.

przygotowanie do pracy warsztatowej (analiza danych, konsultacje z prowadzącymi): 30 godz.

lektura: 15 godz.

wypowiedzi pisemne: 5 godz.

Razem: 80 godz., co odpowiada 3 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)