Zaawansowana analiza danych ilościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-ZAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana analiza danych ilościowych |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku DD-SD-1 Obowiązkowe dla II roku DD-SD, stacjonarne III stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod regresyjnych, analizy mediacji, analizy interakcji. |
|
Pełny opis: |
1.Miary związku miedzy zmiennymi o- współczynnik korelacji. Szczególne przypadki mające wpływ na wyniki analiz korelacyjnych – przypomnienie. 2. Regresja jednozmiennowa - istota, miary dopasowania modelu. 3. Wielozmiennowa analiza regresji - założenia, możliwości analizy i miary dopasowania modelu. 4. Regresja herarchiczna - istota, testowanie dopasowania modeli w blokach. 5. Testowanie założeń wielozmiennowej analizy regresji - homskedastyczność, brak skorelowania składników losowych, testowanie współliniowości VIF. 6. Metody analizy moderatorów (moderacji) w analizie regresji. 7. Analiza mediacji w analizie regresji. 8. Eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA). 9. Wprowadzenie do modelowania strukturalnego – filozofia modelowania, miary dopasowania modeli, oprogramowanie. 10. Opracowanie i prezentacja wyników analiz. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. 2. Bedyńska, S., Książek, M. (2012) (red.), Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. 4. Cichocka, A., Bilewicz, M. (2010). Co kryje się w nieistotnych efektach ststystycznych? Możliwości zastosowania analizy supresji w psychologii spolecznej. Psychologia Społeczna, tom 5 (2-3), 191-198. 5. Gignac, G. E., SZodorai, E. T. (2016). Effect size guildelines for individual differences researchers. Personality and Individualn Differences, 102, 74-78. 6. Hayes, A.F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408–420. 7. Hayes, A.F. (2022). Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis. New York: Guilford Press. 8. Humenny, G., Grygiel, P. (2015). Wielowymiarowa struktura latentna w perspektywie analizy czynnikowej. W: A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 124–159). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 9. Hancock, G.R., Mueller, R.O. (2001). Rethinking construct reliability within latent variable systems. W: R. Cudeck, S. du Toit, D. Sörbom (red.), Structural equation modeling: Present and future (s. 195–216). Lincolnwood, IL: Scientific Software International. 10. Hu, L., Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. Literatura uzupełniająca: 1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: KUL. 2. Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: WN PWN. 3. Larose, D. T. (2008). Metody i modele eksploracji danych. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć: Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS . Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A7h-0wDqLkWQGo6YczhzMSqDf3rWlwNTNogQThjnpL241%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b6920b8-f13d-4568-8caa-014451692cab&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY PRACY: WIEDZA -dyskusja -pokaz -działania praktyczne -prezentacja multimedialna -praca z tekstem UMIEJĘTNOŚCI -pokaz -działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE -dyskusja -pokaz -działania praktyczne NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć - 15h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Łączny nakład pracy studenta - 60h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.