Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia moralności i obyczajów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3S-SMO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia moralności i obyczajów
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st.
Obowiązkowe dla 5 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności.

2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa.

3. Historia socjologicznej refleksji nad moralnością.

4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk.

5. Biologiczna geneza moralności.

6. Czynniki wpływające na moralność.

7. Psychologiczne modele rozwoju moralnego.

8. Typologie moralności.

9. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych.

Ćwiczenia:

1. Moralność religijna i świecka.

2. Relatywizm vs uniwersalizm moralny.

3. Przemiany moralności w świecie współczesnym.

4. Kondycja moralna społeczeństwa polskiego.

5. Amoralny familiaryzm.

6. Historyczne przemiany obyczajów.

7. Etos rycerski w historycznej i współczesnej odsłonie.

8. Obyczajowość codzienna i świąteczna.

9. Obyczajowość w sferze prywatnej i publicznej.

10. Wynalazki, które zrewolucjonizowały obyczaje i normy moralne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie socjologii moralności oraz socjologii obyczajów.

Posiada wiedzę o normach moralnych, obyczajowych i prawnych, ich zróżnicowaniu, źródłach, zmianach i sposobach działania.

Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat moralności, obyczajów oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji.

Umiejętności

Student/-ka potrafi prawidłowo interpretować zjawiska z zakresu socjologii moralności oraz obyczajów.

Posiada umiejętność przygotowania spełniających przyjęte w socjologii standardy wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z dziedziny socjologii moralności i obyczajów z wykorzystaniem różnych źródeł.

Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków w zakresie problematyki moralności i obyczajów.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności.

2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa.

3. Historia socjologicznej refleksji nad moralnością.

4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk.

5. Biologiczna geneza moralności.

6. Czynniki wpływające na moralność.

7. Psychologiczne modele rozwoju moralnego.

8. Typologie moralności.

9. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych.

Ćwiczenia:

1. Czym jest moralność i jak ją badać?

2. Biologiczne korzenie moralności

3. Biologiczne uwarunkowania moralności: altruizm, agresja, dominacja

4. Konflikt płci w perspektywie psychologii ewolucyjnej

5 Przemiany obyczajów: rodzina na przestrzeni wieków

6. Panika moralna i polskie spory światopoglądowe / wojny kulturowe

7. Religijna vs świecka moralność

8. Spór pomiędzy uniwersalizmem i relatywizmem etycznym

9. Wartości i normy deklarowane/realizowane przez Polaków

10. Amoralny familizm

11. Postprawda i kryzys zaufania

12. Etyka protestancka jedyną drogą do dobrobytu?

13. Banalność zła

14. Postęp bio-technologiczny i nowe wyzwania moralne

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Ossowska Maria, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005.

Mariański Janusz, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014.

Haidt Jonathan, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014.

Pinker Steven, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005.

Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala, Warszawa 2009.Harrison, E. Lavrence; Huntington P. Samuel (red.). Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

Lektura uzupełniająca:

Łaciak Beata, Obyczajowość polska czasu transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005.

Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003.

Tarkowska Elżbieta, Tarkowski Jacek, Amoralny familizm, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych [w:] Edmund Wnuk-Lipiński (red.), Grupy i więzi społeczne w systemie monocentrycznym, Warszawa 1990.

Adamczyk Grzegorz, Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Lublin 2013.

Waal Frans, Bonobo i ateista, W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, Kraków 2014.

Buss David M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. Gdańsk 2001.

Pawlik Wojciech, Grzech. Studium z socjologii moralności, Kraków 2007.

Adamczyk Grzegorz, Przemiany moralności w polskim społeczeństwie. Między mitem a rzeczywistością. W kręgu socjologii Janusza Mariańskiego, Roczniki Nauk Społecznych, tom 43, nr 2/2015.

Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Warszawa 2018.

Weber Max, Racjonalność kapitalistyczna, [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004.

Ossowska Maria, Klasyczny model moralności mieszczańskiej: Beniamin Franklin [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004.

Etounga-Manguelle Daniel, Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego? [w:] L. E. Harrison, S. P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

Bauman Zygmunt, Historia naturalna zła, „Znak” 2012, nr 690.

Harari Yuval Noah, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs napisanie eseju: 35 h

Egzamin pisemny w MS FORMS: 3.02.2022, godz. 13.30

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności.

2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa.

3. Historia socjologicznej refleksji nad moralnością.

4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk.

5. Biologiczna geneza moralności.

6. Czynniki wpływające na moralność.

7. Psychologiczne modele rozwoju moralnego.

8. Typologie moralności.

9. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych.

Ćwiczenia:

1. Czym jest moralność i jak ją badać?

2. Biologiczne korzenie moralności

3. Biologiczne uwarunkowania moralności: altruizm, agresja, dominacja

4. Konflikt płci w perspektywie psychologii ewolucyjnej

5 Przemiany obyczajów: rodzina na przestrzeni wieków

6. Panika moralna i polskie spory światopoglądowe / wojny kulturowe

7. Religijna vs świecka moralność

8. Spór pomiędzy uniwersalizmem i relatywizmem etycznym

9. Wartości i normy deklarowane/realizowane przez Polaków

10. Amoralny familizm

11. Postprawda i kryzys zaufania

12. Etyka protestancka jedyną drogą do dobrobytu?

13. Banalność zła

14. Postęp bio-technologiczny i nowe wyzwania moralne

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Ossowska Maria, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005.

Mariański Janusz, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014.

Haidt Jonathan, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014.

Pinker Steven, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005.

Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala, Warszawa 2009.Harrison, E. Lavrence; Huntington P. Samuel (red.). Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

Lektura uzupełniająca:

Łaciak Beata, Obyczajowość polska czasu transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005.

Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003.

Tarkowska Elżbieta, Tarkowski Jacek, Amoralny familizm, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych [w:] Edmund Wnuk-Lipiński (red.), Grupy i więzi społeczne w systemie monocentrycznym, Warszawa 1990.

Adamczyk Grzegorz, Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Lublin 2013.

Waal Frans, Bonobo i ateista, W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, Kraków 2014.

Buss David M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. Gdańsk 2001.

Pawlik Wojciech, Grzech. Studium z socjologii moralności, Kraków 2007.

Adamczyk Grzegorz, Przemiany moralności w polskim społeczeństwie. Między mitem a rzeczywistością. W kręgu socjologii Janusza Mariańskiego, Roczniki Nauk Społecznych, tom 43, nr 2/2015.

Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Warszawa 2018.

Weber Max, Racjonalność kapitalistyczna, [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004.

Ossowska Maria, Klasyczny model moralności mieszczańskiej: Beniamin Franklin [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004.

Etounga-Manguelle Daniel, Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego? [w:] L. E. Harrison, S. P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

Bauman Zygmunt, Historia naturalna zła, „Znak” 2012, nr 690.

Harari Yuval Noah, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium vs napisanie eseju: 35 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pasamonik
Prowadzący grup: Barbara Pasamonik, Natallia Paulovich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny oraz merytoryczny wkład do dyskusji na ćwiczeniach.

- Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania/prace domowe, przygotowanie prezentacji i wygłoszenie referatu, pracę w grupach.

- Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzane są poprzez aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Wykład:

1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności.

2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa.

3. Historia socjologicznej refleksji nad moralnością.

4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk.

5. Psychologia ewolucyjna i biologiczne korzenie moralności.

6. Psychologiczne modele rozwoju moralnego.

7. Czynniki wpływające na moralność.

8. Typologie moralności.

9. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych.

Ćwiczenia:

1. Dlaczego moralność łączy i dzieli jednocześnie?

2. Altruizm, agresja i dominacja w perspektywie ewolucyjnej

3. Konflikt płci w perspektywie ewolucyjnej

4. Spór pomiędzy uniwersalizmem i relatywizmem etycznym

5. Religijna vs świecka moralność

6. Panika moralna i polskie spory światopoglądowe / wojny kulturowe

7. Etyka protestancka drogą do dobrobytu?

8. Amoralny familizm a kapitał społeczny

9. Wartości i normy deklarowane vs realizowane przez Polaków

10. Moralność i konsumpcja

11. Postprawda i kryzys zaufania

12. Banalność zła – dlaczego Auschwitz nie spadło z nieba?

13. Postęp bio-technologiczny i nowe wyzwania moralne

14. Podsumowanie i kolokwium

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

• Ossowska Maria, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005.

• Haidt Jonathan, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014.

• Pinker Steven, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005.

• Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala, Warszawa 2009.Harrison, E. Lavrence; Huntington P. Samuel (red.). Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

• Tarkowska Elżbieta, Tarkowski Jacek, Amoralny familizm, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych [w:] Edmund Wnuk-Lipiński (red.), Grupy i więzi społeczne w systemie monocentrycznym, Warszawa 1990.

Lektura uzupełniająca:

• Pawlik Wojciech, Grzech. Studium z socjologii moralności, Kraków 2007.

• Adamczyk Grzegorz, Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Lublin 2013.

• Mariański Janusz, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014.

• Adamczyk Grzegorz, Przemiany moralności w polskim społeczeństwie. Między mitem a rzeczywistością. W kręgu socjologii Janusza Mariańskiego, Roczniki Nauk Społecznych, tom 43, nr 2/2015.

• Sapolsky Robert M., Zachowuj się. Jak biologia wydobywa z nas to, co najgorsze, i to, co najlepsze, Poznań 2022.

• Waal Frans, Bonobo i ateista, W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, Kraków 2014.

• Buss David M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. Gdańsk 2001.

• Łaciak Beata, Obyczajowość polska czasu transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005.

• Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003.

• Bauman Zygmunt, Historia naturalna zła, „Znak” 2012, nr 690.

• Harari Yuval Noah, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015.

Uwagi:

Wykład

Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium.

Nakład pracy studenta

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h

Ćwiczenia:

referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium: 35 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)