Statystyka - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-STA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka - 1 |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu i wnioskowania statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe i wykonać analizę przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium połówkowe, kolokwium końcowe Aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Opis statystyczny: 1.1. Wprowadzenie podstawowych pojęć (populacja, próba, strategia badań prostych i reprezentatywnych). 1.2. Cechy i skale pomiarowe. 1.3. Miary położenia (modalna, mediana, średnia). 1.4. Miary rozproszenia (dyspersja względna klasyfikacji, rozstęp, odchylenie standardowe, wariancja). 1.5. Miary współzależności (współczynnik siły związku, współczynniki korelacji rang Spearmana i Kendalla, współczynnik korelacji liniowej Pearsona, analiza regresji liniowej). 1.6. Miary skośności. |
Literatura: |
Polecana literatura: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma podstawową wiedzę o opisie statystycznym danych z badań empirycznych. Zna podstawowe pojęcia statystyczne, skale pomiarowe i miary statystyczne. Umiejętności Student/-ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie opisu statystycznego pod kierunkiem opiekuna naukowego. Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Kompetencje społeczne Student/-ka korzysta z literatury naukowej, rozumie opisy statystyczne wyników badań zamieszczone w pozycjach zwartych i artykułach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - uzyskanie min. 51% z prac domowych i kolokwiów na ćwiczeniach Metody oceniania: - Zadania domowe - Kolokwia - Platforma E-learning (opis statystyczny) Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pilipczuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
|
Literatura: |
Polecana literatura: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie krótkiego eksperymentu) lub/i udostępnionych przez osobę prowadzącą • Zadania domowe • Kolokwia • Platforma E-learning (opis statystyczny) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
|
Literatura: |
Polecana literatura: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • Zadania domowe • Kolokwia • Platforma E-learning (opis statystyczny) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium końcowe. Dodatkowe punkty można uzyskać za: - aktywność - zgłoszenie się i samodzielne rozwiązanie na zajęciach zadania dotyczącego nowo poznanego wskaźnika opisu statystycznego lub - zajęcie punktowanego miejsca na „olimpiadzie statystycznej” / ustną odpowiedź na pytanie zadane w trakcie ćwiczeń/ samodzielne przygotowanych 5 zadań do każdego poznanego wskaźnika. Nauka trwa dwa semestry: - Semestr zimowy (opis statystyczny) - Semestr letni (wnioskowanie statystyczne) Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z semestru zimowego i letniego. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
|
Literatura: |
Polecana literatura: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • Zadania domowe • Kolokwia • Platforma E-learning (opis statystyczny) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oktawia Zalewska | |
Prowadzący grup: | Oktawia Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium połówkowe, kolokwium końcowe Aktywność na zajęciach Nauka trwa dwa semestry: - Semestr zimowy (opis statystyczny) - Semestr letni (wnioskowanie statystyczne) Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z semestru zimowego i letniego. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cypryańska, M., Bedyńska, S. (2023). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Sedno. Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M., Józefacka, N., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom I. Warszawa: PWN. Literatura nieobowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • • Praca ze zbiorem danych autentycznych • Praca ze zbiorem danych fikcyjnych NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Oktawia Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.