Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka w świecie współczesnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2S-SWS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka w świecie współczesnym
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Sztuka klasyczna a sztuka współczesna.

2. Wartości estetyczne a sztuka współczesna.

3. Indywidualizm i oryginalność jako wartości sztuki współczesnej.

4. Społeczna rola artysty w sztuce współczesnej.

5. Nowe media sztuki współczesnej - instalacja, happening, body art, land art itd. Konceptualizm.

6. Pop art.

7. Sztuka wysoka a sztuka niska.

8. Sztuka a rozrywka. Sztuka a reklama.

9. Sztuka a kultura audiowizualna.

10. Sztuka zaangażowana.

11. Sacrum w sztuce.

12. Bunt w sztuce.

13. Sztuka wspólnotowa.

14. Skandal jako element sztuki współczesnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na temat specyficznych cech sztuki w świecie współczesnym.

Posiada wiedzę o różnych formach przejawiania się sztuki w świecie współczesnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi dokonywać interpretacji różnych form obecności sztuki w świecie współczesnej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi uczestniczyć w społecznej dyskusji na temat pozytywnych i negatywnych aspektów globalizacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie.

W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnego rodzaju twórców. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego.

Pełny opis:

Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce. Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia.

W ramach cyklu wykładów będziemy mieli okazję zarówno przyjrzeć się bliżej wybranym obszarom sztuki współczesnej jak i wspólnie poodkrywać różne kierunki jej rozwoju. Dzięki temu:

a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji;

b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej

c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego.

Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu.

Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację?

Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki?

Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej.

Literatura:

J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc!

M. Bogdańska-Krzyżanek, M. Świerżewska, Z. Dubowska (2016). Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania. Warszawa: Nardowa Galeria Sztuki Zachęta.

S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN

W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie.

W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnego rodzaju twórców. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego.

Pełny opis:

Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce. Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia.

W ramach cyklu wykładów będziemy mieli okazję zarówno przyjrzeć się bliżej wybranym obszarom sztuki współczesnej jak i wspólnie poodkrywać różne kierunki jej rozwoju. Dzięki temu:

a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji;

b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej

c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego.

Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu.

Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację?

Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki?

Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej.

Literatura:

J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc!

M. Bogdańska-Krzyżanek, M. Świerżewska, Z. Dubowska (2016). Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania. Warszawa: Nardowa Galeria Sztuki Zachęta.

S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN

W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie.

W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnych twórców i kierunki sztuki przez nich rozwijane. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego.

Pełny opis:

Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce i wpisuje się w przykład sfery życia świadczącej o ciągłości pewnych zachowań.

Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia do opisywania otaczającej nas rzeczywistości i poddawania jej krytycznej refleksji z pozycji twórcy.

Stąd też, w ramach cyklu wykładów wychodząc od próby definicji, czym jest sztuka współczesna, najpierw przyjrzymy się bliżej wybranym jej obszarom, a następnie spróbujemy poddać krytycznej refleksji jej obecną rolę w życiu społecznym. Dzięki temu:

a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji;

b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej

c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego.

Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu.

Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację?

Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki?

Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej.

Literatura:

J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc!

S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN

W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Godziny przygotowania się do zajęć: 15

Łączna liczba godzin aktywności: 45.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)