Sztuka w świecie współczesnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-SWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka w świecie współczesnym |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Sztuka klasyczna a sztuka współczesna. 2. Wartości estetyczne a sztuka współczesna. 3. Indywidualizm i oryginalność jako wartości sztuki współczesnej. 4. Społeczna rola artysty w sztuce współczesnej. 5. Nowe media sztuki współczesnej - instalacja, happening, body art, land art itd. Konceptualizm. 6. Pop art. 7. Sztuka wysoka a sztuka niska. 8. Sztuka a rozrywka. Sztuka a reklama. 9. Sztuka a kultura audiowizualna. 10. Sztuka zaangażowana. 11. Sacrum w sztuce. 12. Bunt w sztuce. 13. Sztuka wspólnotowa. 14. Skandal jako element sztuki współczesnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat specyficznych cech sztuki w świecie współczesnym. Posiada wiedzę o różnych formach przejawiania się sztuki w świecie współczesnej. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonywać interpretacji różnych form obecności sztuki w świecie współczesnej. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi uczestniczyć w społecznej dyskusji na temat pozytywnych i negatywnych aspektów globalizacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie. W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnego rodzaju twórców. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego. |
|
Pełny opis: |
Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce. Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia. W ramach cyklu wykładów będziemy mieli okazję zarówno przyjrzeć się bliżej wybranym obszarom sztuki współczesnej jak i wspólnie poodkrywać różne kierunki jej rozwoju. Dzięki temu: a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji; b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego. Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu. Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację? Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki? Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej. |
|
Literatura: |
J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc! M. Bogdańska-Krzyżanek, M. Świerżewska, Z. Dubowska (2016). Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania. Warszawa: Nardowa Galeria Sztuki Zachęta. S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie. W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnego rodzaju twórców. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego. |
|
Pełny opis: |
Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce. Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia. W ramach cyklu wykładów będziemy mieli okazję zarówno przyjrzeć się bliżej wybranym obszarom sztuki współczesnej jak i wspólnie poodkrywać różne kierunki jej rozwoju. Dzięki temu: a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji; b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego. Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu. Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację? Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki? Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej. |
|
Literatura: |
J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc! M. Bogdańska-Krzyżanek, M. Świerżewska, Z. Dubowska (2016). Bardzo nam się podoba. Współczesna. Sztuka. Pytania. Warszawa: Nardowa Galeria Sztuki Zachęta. S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Cykl zajęć będzie dotyczył obecności oraz roli sztuki we współczesnym świecie. W ramach poszczególnych wykładów poznamy zarówno wybrane aspekty sztuki współczesnej jaki różnych twórców i kierunki sztuki przez nich rozwijane. Dzięki temu podejmiemy dyskusję o miejscu sztuki zarówno w odniesieniu do danej jej formy, kontekstu jak i usytuowania w różnych wymiarach życia społecznego. |
|
Pełny opis: |
Sztuka współczesna operuje rozmaitymi językami. Z jednej strony naśladuje / adoptuje tradycyjne wzorce i wpisuje się w przykład sfery życia świadczącej o ciągłości pewnych zachowań. Z drugiej nieustannie redefiniuje klasyczne pojęcia najważniejszych kategorii i wytwarza nowe estetyki oraz narzędzia do opisywania otaczającej nas rzeczywistości i poddawania jej krytycznej refleksji z pozycji twórcy. Stąd też, w ramach cyklu wykładów wychodząc od próby definicji, czym jest sztuka współczesna, najpierw przyjrzymy się bliżej wybranym jej obszarom, a następnie spróbujemy poddać krytycznej refleksji jej obecną rolę w życiu społecznym. Dzięki temu: a) uzyskamy wgląd w proces, w ramach którego formy obecność tego obszaru kultury we współczesnym świecie ulegają ewaluacji / przekształceniom / rewolucyjnym zmianom / destrukcji; b) poznamy charakter zmian, jakie mają dziś miejsce w obrębie sztuki współczesnej c) wyodrębnimy metody i narzędzia, dzięki którym sztuka współczesna oddziałuje tez na inne obszary życia społecznego. Punktem wyjścia do realizacji całego programu będzie teoria Jeana Baudrillarda, który w publikacji "Spisek sztuki" nakreślił ciekawy obraz przyszłości sztuki w naszym otoczeniu. Czy ten francuski socjolog i filozof miał rację? Czy faktycznie półwieku później jesteśmy dziś świadkiem kresu sztuki? Na te oraz szereg innych pytań postaramy odpowiedzieć wspólnie podczas dyskusji, z których każda będzie dedykowana odmiennym wymiarom sztuki współczesnej. |
|
Literatura: |
J. Baudrillard (2006). Spisek sztuki. przekł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo SIc! S. Hodg (2020). Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięcioatek nie mógł tego zrobić. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak. (2010). O Sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa - Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN W. Zaniewski (2014). Dokąd zmierza sztuka współczesna? Gdynia: Novae Res |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.