Zróżnicowania społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-ZRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zróżnicowania społeczne |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o teoriach stratyfikacji społecznej i naukowych interpretacjach zróżnicowań społecznych, zna nowe wymiary stratyfikacji społecznej. Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat strukturalnych nierówności społecznych. Ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań w obrębie problematyki zróżnicowania społecznego. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Jest gotowy/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Walczak | |
Prowadzący grup: | Dominika Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
efekty z zakresu wiedzy sprawdzane są testem oraz kolokwium w formie quizu, efekty z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez samodzielne przygotowanie prezentacji oraz referatu, efekty z zakresu kompetencje sprawdzane są na zajęciach poprzez aktywność studentów |
|
Pełny opis: |
Wszyscy równi? Polacy wobec nierówności opinia społeczna o zróżnicowaniu dochodów i nierównościach społecznych legitymizacja nierówności Struktura społeczna i jej przemiany w Polsce wybrane definicje wybrane teorie i badania przemiany struktury społecznej Zróżnicowanie, nierówności społeczne i stratyfikacja zróżnicowanie społeczne nierówności społeczne stratyfikacja a nierówności społeczne empiryczna ilustracja wybranych nierówności Wskaźniki i narzędzia pomiaru pozycji społecznej prestiż, zawód, prestiż zawodów klasyfikacje zawodów skale zawodów Klasy społeczne definiowanie klasy społecznej formowanie się klas teorie klas struktura klasowa współczesnych społeczeństw klasa a styl życia Czy są w Polsce klasy społeczne? podziały klasowe w systemie komunistycznym teza o śmierci klas trwałość czy zanikanie podziałów klasowych Nowe klasy społeczne (?) nowa klasa średnia nowa klasa robotnicza prekariat Ruchliwość społeczna analizy struktury ruchliwości funkcje ruchliwości wybrane wyniki badań nas ruchliwością Władza jako odmiana nierówności odmiany władzy formy legitymizacji władzy elity władzy, prestiżu i bogactwa Struktura społeczna a uczestnictwo w życiu publicznym społeczeństwo obywatelskie formy uczestnictwa w życiu publicznym aktywność społeczna a wybrane zmienne społeczno-demograficzne Stratyfikacja a płeć pozycja klasowa kobiet i mężczyzn praca zawodowa kobieta a podziały klasowe zróżnicowania płci w sferze publicznej i prywatnej Stratyfikacja a wykształcenie nierówności w dostępie do wykształcenia poziom wykształcenia a wielkość dochodów merytokracja - problem efektywności i sprawiedliwości Stratyfikacja a sytuacja ekonomiczna i materialna przyczyny ubóstwa trwałość ubóstwa kultura ubóstwa Stratyfikacja a wiek wykluczenie i dyskryminacja osób starszych wykluczenie i dyskryminacja dzieci Treści programowe: Wszyscy równi? Polacy wobec nierówności Struktura społeczna i jej przemiany w Polsce Zróżnicowanie, nierówności społeczne i stratyfikacja Wskaźniki i narzędzia pomiaru pozycji społecznej Klasy społeczne Czy są w Polsce klasy społeczne? Nowe klasy społeczne (?) Ruchliwość społeczna Władza jako odmiana nierówności Struktura społeczna a uczestnictwo w życiu publicznym Stratyfikacja a płeć Stratyfikacja a wykształcenie Stratyfikacja a sytuacja ekonomiczna i materialna Stratyfikacja a wiek |
|
Literatura: |
CBOS. 2017. Stosunek Polaków do nierówności społecznych. Komunikat z badań, Nr 85/20. Jacek Wasilewski. 2006. Formułowanie się nowej struktury społecznej. W: Jacek Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 47-103. Hanna Cieślińska Krystyna Janicka. 2010. Zmiany w strukturze społecznej w wyniku transformacji ustrojowej w Polsce. Historyczno-polityczne tło przemian społecznych. „Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji” – Rocznik Lubelski tom 36, s. 33-50 Karolina Falęta Zbigniew Sawiński. 2012. Ocena rozmiarów nierówności. W: Henryk Domański i in. Metodologia badań nad stratyfikacją społeczną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Henryk Domański, Dariusz Przybysz, Zbigniew Sawiński. 2012. Jak mierzyć usytuowanie w strukturze społecznej? Podejście kategorialne. W: Henryk Domański i in. Metodologia badań nad stratyfikacją społeczną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Maciej Gdula, Przemysław Sadura. 2012. Style życia jako rywalizujące uniwersalności. W: Gdula M., Sadura P. (red.), Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Henryk Domański. 2015. Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Jerzy Leszkowicz-Baczyński. 2008. Klasa średnia w Polsce? Uniwersytet Zielonogórski. Roz. 5.2, 5.3, s. 90-103 Juliusz Gardawski. 2008. Degradacja i wykluczenie klasy pracowniczej. W: Maria Jarosz (red.) Wykluczeni. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych PAN, s. 69-93.Paulina Guy Standing. 2014. Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pitirim Sorokim,2009. Ruchliwość społeczna. Wyd. IFiS PAN, roz.VIII, Kanały cyrkulacji pionowej, s.161-177. Henryk Domański, 2004. Zmiany ruchliwości społecznej w Polsce w latach 1982-2002. W: H. Domański .O ruchliwości społecznej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. s 49-70. Witold Betkiewicz, Michał Kotnarowski, Jacek Wasilewski. 2018. Trzy generacje polityczne regionalnej elity samorządowej, Studia Socjologiczne 2018 | 1(228) | 7-34 Caroline Bouloc. 2018. Współczesna elita warszawska w przestrzeni miasta, Przegląd Geograficzny 2018, 90, 4, s. 573–593 Ryszard Necel, Jednostka w życiu publicznym – aktywny aktor czy pasywny obserwator? Analiza indywidualnego poczucia sprawstwa, w: Pdemski K. (red.). SPOŁECZEŃSTWA EUROPY ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ. PROJEKT EUREQUAL Anna Pięta-Szawara. 2019. Milcząca nieobecność. Uczestnictwo polityczne kobiet na obszarach wiejskich. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica Renata Siemieńska. 2019. Kariery akademickie w Polsce XIX i XX wieku: czy płeć je różnicowała?, w: Siemieńska R. (red.). Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne?, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Warszawa Anna Domaradzka. 2019. Żagiel czy kotwica? Wpływ płci i sytuacji rodzinnej na przebieg studiów doktoranckich, w: Siemieńska R. (red.). Kariery akademickie kobiet i mężczyzn. Różne czy podobne?, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Warszawa Alicja Zawistowska. 2012. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Zbyszko Melosik. 2013. Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej, Kultura – Społeczeństwo - Edukacja , Nr 1 (3) 2013, Poznań Krzysztof Czarnecki. 2015. Uwarunkowania nierówności horyzontalnych w dostępie do szkolnictwa wyższego w Polsce. Nauka i Szkolnictwo wyższe, 1(45)/2015 Anna Nowak. 2012. Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego, Kultura – Społeczeństwo - Edukacja , Nr 1 (3) 2013, Poznań Michał Brzeziński. 2017. Czy Polska jest krajem dużych nierówności ekonomicznych. Instytut Badań Strukturalnych Piotr Szukalski. 2008. Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek. W: Jerzy T. Kowaleski i Piotr Szukalski (red.) Starzenie się ludności. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 153-185. Ewa Jarosz. 2013. Społeczne wykluczenie i dyskryminacja dzieci – marginalizowany obszar nierówności społecznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Walczak | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - egzamin (test wiadomości) Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Lista tematów: 1) Wprowadzenie do problematyki zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych 2) Marksizm jako teoria, w której analizowane są nierówności między klasami; Koncepcje Karla Polanyiego i „trzy fale urynkowienia” Michaela Burawoya 3) Elastyczny kapitalizm i problematyka nierówności na rynku pracy 4) Klasy i problematyka nierówności w teorii Pierra Bourdieu 5) Klasy i nierówności w teorii Pierra Bourdieu. Badania dotyczące edukacji 6) Zróżnicowania i nierówności ze względu na płeć. Badania intersekcjonalne 7) Klasy społeczne w ujęciu stratyfikacyjnym Każdy z powyższych tematów może być omawiany na więcej niż jednych zajęciach. |
|
Literatura: |
(1) Thomas Pieketty (2023), Krótka historia równości, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (2) Thomas Pikietty (2015) Kapitał XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (3) Marks Karol (1949a), Ogólny Statut Międzynarodowego Stowarzyszenia Robotników, w: Marks Karol, Engels Fryderyk, Dzieła Wybrane, tom I, Warszawa: Książka i Wiedza, s. 360-363; (4) Marks Karol (1951), Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej. Tom pierwszy. Księga I – Proces wytwarzania kapitału, Warszawa: Książka i Wiedza; (5) Polanyi Karl (2010), Wielka transformacja. Polityczne i ekonomiczne źródła naszych czasów, tłum. M. Zawadzka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; (6) Burawoy Michael (2013a), Marxism after Polanyi, w: Williams Michelle, Satgar Vishwas (red.), Marxism in the 21st Century, Johannesburg: Wits University Press, s. 34-52; (7) Dunn Elizabeth (2008), Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, tłum. P. Sadura, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (8) Sennett Richard (2006), Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, tłum. J. Dzierzgowski, Ł. Mikołajewski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA; (9) Standing Guy (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, Londyn: Bloomsbury Academic; (10) Mrozowicki Adam, Czarzasty Jan (red.), Oswajanie niepewności. Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; (11) Bourdieu Pierre, Passeron Jean-Claude (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN; (12) Sadura Przemysław (2017), Państwo, szkoła, klasy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (13) Gdula Maciej, Sadura Przemysław (2012), Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; (14) Ehrenreich Barbara (2006), Pracować za grosze i (nie)przeżyć, tłum. B. Gadomska, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B; (15) hooks bell (2013), Teoria feministyczna: od marginesu do centrum, tłum. E. Majewska, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej; (16) Domański Henryk (2016) Stratyfikacja klasowa w Polsce 1982-2015; (17) Krystyna Janicka, Kazimierz M. Słomczyński (2014) Struktura klasowa w Polsce. Klasowy wymiar nierówności, w: Przegląd Socjologiczny , 63/2, s. 55-72. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z prezentacją w PowerPoint ćwiczenia: prezentacje lektur, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 45h godziny kontaktowe 30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń, 10h przygotowanie do egzaminu; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.