Współczesne teorie socjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-WTS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie socjologiczne |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny, wypowiedź studenta na ćwiczeniach, referat Udział w dyskusji na podstawie tekstów źródłowych, sprawdziany, mini-projekty |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Znaczenie teorii we współczesnej socjologii. Podstawowe paradygmaty. 2. Funkcjonalizm i teorie systemu społecznego. 3. Teorie konfliktu. 4. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 5. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 6. Podejście dramaturgiczne. 7. Fenomenologia i etnometodologia. 8. Teoria strukturacji (Giddens) i strukturalistycznego konstruktywizmu (Bourdieu). 9. Społeczeństwa ryzyka (Beck) i płynnego lęku (Bauman). 10. Socjologiczne teorie emocji: Hochschild. 11. Dylematy tożsamości we współczesnym świecie. 12. Socjologia historyczna: Elias. 13. Teorie globalizacji: ekonomiczne i kulturowe. 14. Teorie krytyczne: Habermas. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o najważniejszych współczesnych teoriach socjologicznych. Posiada szczegółową wiedzę o współczesnych teoretycznych dokonaniach socjologii, wybranych ośrodkach i szkołach badawczych. Ma wiedzę o zmieniających się koncepcjach teoretycznych oraz paradygmatach. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy z zakresu współczesnych teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych w obszarze socjologii; dostrzega możliwości oraz ograniczenia poszczególnych teorii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tatiana Kanasz | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Tatiana Kanasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny, wypowiedź studenta na ćwiczeniach, referat Udział w dyskusji na podstawie tekstów źródłowych, sprawdziany, mini-projekty |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Znaczenie teorii we współczesnej socjologii. Podstawowe paradygmaty. 2. Funkcjonalizm i teorie systemu społecznego. 3. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 4. Teorie konfliktu. 5. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 6. Podejście dramaturgiczne. 7. Socjologia życia codziennego.Fenomenologia i etnometodologia. 8. Teoria strukturacji i strukturalistycznego konstruktywizmu: Giddens i Bourdieu 9. Społeczeństwo ryzyka (Beck) i płynnego lęku (Bauman). 10. Socjologiczne teorie emocji: Hochschild. 11. Socjologia historyczna: Elias. 12. Teorie globalizacji: ekonomiczne i kulturowe. 13. Teorie krytyczne: szkoła Frankfurcka, Habermas. 14. Dylematy tożsamości we współczesnym świecie. 15. Podsumowanie. Związki teorii z praktyką badań socjologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J.H.Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2004. Dostęp elektroniczny w IBUK LIBRA, instrukcja: http://www.aps.edu.pl/biblioteka/ibuk-libra-ksi%C4%85%C5%BCki-elektroniczne/ J.Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2006, rozdz.21,22. Literatura uzupełniająca: Wybrane teksty z książki Współczesne Teorie Socjologiczne (wyb. i opr. A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski; wyd. SCHOLAR, Warszawa 2006). Tom I, II (j. w. w ćwiczeniach) Wybrane teksty z Socjologia. Lektury, red. P.Sztompka, M.Kucia, Znak, Kraków 2005 (j. w. w ćwiczeniach). A. Elliot, Współczesna teoria społeczna. Wprowadzenie. 2011. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004. Encyklopedia Socjologii, Wydawnictwo Oficyna Naukowa. |
|
Uwagi: |
Minimalne warunki sprzętowe: komputer/laptop/smartfon, kamera, mikrofon, dostęp do Internetu. Link do zespołu w Teams dla I roku II stopnia DUSC B2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a565cc744a4a24bdca2d406bc818950d3%40thread.tacv2/conversations?groupId=86364975-4792-4d05-b3d2-531f361519b3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Opis metod kształcenia: wykłady w postaci prezentacji w Power Point z wykorzystaniem krótkich filmów edukacyjnych, krótkie dyskusje, sprawdziany ćwiczenia w formie pracy zespołowej, indywidualne prezentacje, dyskusje, sprawdziany Nakład pracy studenta: udział w wykładach - 30 h udział w ćwiczeniach - 30 h czytanie oraz opracowanie lektur na ćwiczenia - 60 h przygotowanie referatu - 25 h przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Liczba punktów ECTS 7 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tatiana Kanasz | |
Prowadzący grup: | Tatiana Kanasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (MS Teams), wypowiedź studenta na ćwiczeniach, referat Udział w dyskusji na podstawie tekstów źródłowych, sprawdziany, mini-projekty |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Znaczenie teorii we współczesnej socjologii. Podstawowe paradygmaty. 2. Funkcjonalizm i teorie systemu społecznego. 3. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 4. Teorie konfliktu. 5. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 6. Podejście dramaturgiczne. 7. Socjologia życia codziennego. Fenomenologia i etnometodologia. 8. Teoria strukturacji i strukturalistycznego konstruktywizmu: Giddens i Bourdieu 9. Społeczeństwo ryzyka (Beck) i płynnego lęku (Bauman). 10. Socjologiczne teorie emocji: Hochschild. 11. Socjologia historyczna: Elias. 12. Teorie globalizacji: ekonomiczne i kulturowe. 13. Teorie krytyczne: szkoła Frankfurcka, Habermas. 14. Dylematy tożsamości we współczesnym świecie. 15. Podsumowanie. Związki teorii z praktyką badań socjologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J.H.Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2004. Dostęp elektroniczny w IBUK LIBRA, instrukcja: http://www.aps.edu.pl/biblioteka/ibuk-libra-ksi%C4%85%C5%BCki-elektroniczne/ J.Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2006, rozdz.21,22. Literatura uzupełniająca: Wybrane teksty z książki Współczesne Teorie Socjologiczne (wyb. i opr. A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski; wyd. SCHOLAR, Warszawa 2006). Tom I, II (j. w. w ćwiczeniach) Wybrane teksty z Socjologia. Lektury, red. P.Sztompka, M.Kucia, Znak, Kraków 2005 (j. w. w ćwiczeniach). A. Elliot, Współczesna teoria społeczna. Wprowadzenie. 2011. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004. Encyklopedia Socjologii, Wydawnictwo Oficyna Naukowa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykłady w postaci prezentacji w Power Point z wykorzystaniem krótkich filmów edukacyjnych, krótkie dyskusje, sprawdziany ćwiczenia w formie pracy zespołowej, indywidualne prezentacje, dyskusje, sprawdziany Nakład pracy studenta udział w wykładach - 30 h udział w ćwiczeniach - 30 h czytanie oraz opracowanie lektur na ćwiczenia - 60 h przygotowanie referatu - 25 h przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Liczba punktów ECTS 7 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tatiana Kanasz | |
Prowadzący grup: | Tatiana Kanasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny, wypowiedź studenta na ćwiczeniach, referat Udział w dyskusji na podstawie tekstów źródłowych, sprawdziany, mini-projekty |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Znaczenie teorii we współczesnej socjologii. Podstawowe paradygmaty. 2. Funkcjonalizm i teorie systemu społecznego. 3. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 4. Teorie konfliktu. 5. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 6. Podejście dramaturgiczne. 7. Socjologia życia codziennego. Fenomenologia i etnometodologia. 8. Teoria strukturacji i strukturalistycznego konstruktywizmu: Giddens i Bourdieu 9. Społeczeństwo ryzyka (Beck) i płynnego lęku (Bauman). 10. Socjologiczne teorie emocji: Hochschild. 11. Socjologia historyczna: Elias. 12. Teorie globalizacji: ekonomiczne i kulturowe. 13. Teorie krytyczne: szkoła Frankfurcka, Habermas. 14. Dylematy tożsamości we współczesnym świecie. 15. Podsumowanie. Związki teorii z praktyką badań socjologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J.H.Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2004. Dostęp elektroniczny w IBUK LIBRA, instrukcja: http://www.aps.edu.pl/biblioteka/ibuk-libra-ksi%C4%85%C5%BCki-elektroniczne/ J.Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2006, rozdz.21,22. Literatura uzupełniająca: Wybrane teksty z książki Współczesne Teorie Socjologiczne (wyb. i opr. A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski; wyd. SCHOLAR, Warszawa 2006). Tom I, II (j. w. w ćwiczeniach) Wybrane teksty z Socjologia. Lektury, red. P.Sztompka, M.Kucia, Znak, Kraków 2005 (j. w. w ćwiczeniach). A. Elliot, Współczesna teoria społeczna. Wprowadzenie. 2011. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004. Encyklopedia Socjologii, Wydawnictwo Oficyna Naukowa. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykłady w postaci prezentacji w Power Point z wykorzystaniem krótkich filmów edukacyjnych, krótkie dyskusje, sprawdziany ćwiczenia w formie pracy zespołowej, indywidualne prezentacje, dyskusje, sprawdziany Nakład pracy studenta udział w wykładach - 30 h udział w ćwiczeniach - 30 h czytanie oraz opracowanie lektur na ćwiczenia - 60 h przygotowanie referatu - 25 h przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Liczba punktów ECTS 7 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.