Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-MPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Sylwetka osobowościowa dobrego wychowawcy-opiekuna-nauczyciela. Zasady pedagogiczne, cele i wartości w wychowaniu. Zasady działalności opiekuńczo-wychowawczej. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Komunikacja z wychowankiem, zasady dialogowego rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej. Charakterystyka metod pracy w poszczególnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Typowe trudności wychowawcze. Oddziaływania profilaktyczne w praktyce opiekuńczo-wychowawczej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady nauczania i wychowania, normy, procedury, typowe trudności wychowawcze i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej, zwłaszcza w pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych oraz placówkach resocjalizacyjnych. Ma podstawową wiedzę z zakresu metod, form i treści stosowanych w procesie wychowania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków. Potrafi opisać rolę nauczyciela, wychowawcy i pedagoga w modelowaniu postaw i zachowań oraz w budowaniu systemu wartości wychowanków. Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych uczniów, między innymi umiejętności współpracy, grupowego rozwiązywania problemów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych wychowanków oraz kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. Zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowawcze, w tym zagadnienia dotyczące autorytetu nauczyciela, komunikacji z wychowankami, interakcji ucznia i nauczyciela w toku zajęć wychowawczych, a także zagadnienia dotyczące potrzeby rozwoju zawodowego nauczyciela– pedagoga resocjalizacyjnego. Zna sposoby organizowania przestrzeni, w której odbywają się zajęcia wychowawcze, zasady projektowania uniwersalnego, środki dydaktyczne oraz ich dobór. Zna sposoby wykorzystania elektronicznych i obcojęzycznych mediów i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej, rozumie potrzebę wyszukiwania i tworzenia przez nauczycieli elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów, a także zna zasady myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu pojawiających się problemów. Umiejętności Projektuje oddziaływania wychowawcze, a także działania wspierające integralny rozwój wychowanków; potrafi dobierać metody, formy i środki oddziaływań, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych do celu zajęć i potrzeb wychowanków. Potrafi realizować oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne, generować nowe rozwiązania adekwatnie do zaistniałej sytuacji; potrafi dokonywać ewaluacji podejmowanych oddziaływań. Potrafi w ramach oddziaływań wychowawczych motywować wychowanków do nauki i pracy nad sobą, zachęca do świadomego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. Potrafi rozwijać zainteresowania, uzdolnienia, kreatywność i zdolność samodzielnego, krytycznego myślenia wychowanków. Skutecznie komunikuje się z wychowankami, dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego wychowanków. Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę wychowanka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie. Posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy, kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka, buduje system wartości i rozwija postawy etyczne wychowanków, kształtuje ich kompetencje komunikacyjne i nawyki kulturalne. Jest gotowy do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu opieki i wychowania. Potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, jest zdolny do dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie wychowawczej. Jest gotowy do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Jest gotowy do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: -obserwacja aktywności i obecności studentów podczas zajęć -napisanie konspektu i przeprowadzenie warsztatów/prelekcji/pogadanek na wybrany temat z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej |
|
Pełny opis: |
Studenci na pierwszych zajęciach wprowadzani są w tematykę przedmiotu. Ponadto, zaznajamiani są z podstawowymi pojęciami z zakresu: opieka i terapia w kontekście ujęcia wąskiego dotyczącego dzieci i młodzieży, proces opiekuńczo – wychowawczy, konkluzja pracy opiekuńczo – wychowawczej, środowiska wychowania: naturalne, bezpośrednie i pośrednie, metody wychowania opiekuńczego. Podczas każdych kolejnych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. Do wyboru poniższe tematy: 1. Nagroda i pochwała – dobre czy złe środki wychowawcze, dlaczego?; 2. Dyscyplina pozytywna w świetle rodzica; 3. Co musisz wiedzieć rodzicu w XXI wieku o social mediach? 4. Wychowawca wobec dzisiejszych zagrożeń – patostreaming i cyberprzemoc; 5. Jak rozwiązywać konflikty między uczniami w klasie?; 6. Zasady i kary – jak wychowywać dobrze?; 7. Wyrażanie i przeżywanie emocji wśród rówieśników z klasy. |
|
Literatura: |
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; 2. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, wyd. UWM, Olsztyn 2006; 3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki. Zielona Góra 2004; 4. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011; 5. Sałasiński M., Badziukiweicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003; 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021; 7. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020; 8. Faber, A. i Mazlish, E., Jak być rodzicem, jakim zawsze chciałeć być. Poznań: Media Rodzina 2015; 9. Nelsen J., Pozytywna dyscyplina wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015; 10. Pawłowska B., Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego: mity i rzeczywistość, wyd. UŁ, Łódź 2020. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 Przygotowanie konspektu wybranego tematu zajęć: 2 Liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach Aktywne uczestnictwo podczas zajęć przygotowanie zajęć opiekuńczo- wychowawczych |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe kategorie pojęciowe w metodyce opiekuńczo-wychowawczej 2. Zasady i funkcje metodyki oraz działania opiekuńczo-wychowawczego 3. Metodyka pracy opiekuńczo wychowawczej jako opieka wychowawcza i wychowawcza opieka 4. Umiejętności i kompetencje wychowawcy w kontekście pracy w placówkach wychowania pozaszkolnego 5. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej i zasady efektywności ich stosowania w działalności wychowawcy 6. Zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne 7. Planowanie działalności pracy opiekuńczo-wychowawczej |
|
Literatura: |
Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005. 3. Wojciechowska-Charlak B.(red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003. 5. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011. 6. Wojciechowska-Charlak B.(red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002. 11. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002. 12. Prokosz M., Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002. 19. Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 12 Przygotowanie zajęć psychoedukacyjnych - 10 Przygotowanie do zajęć - 10 Punkty ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: -obserwacja aktywności i obecności studentów podczas zajęć -napisanie konspektu i przeprowadzenie warsztatów/prelekcji/pogadanek na wybrany temat z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej |
|
Pełny opis: |
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: •opieka i terapia w kontekście ujęcia wąskiego dotyczącego dzieci i młodzieży; •proces opiekuńczo – wychowawczy; •konkluzja pracy opiekuńczo – wychowawczej; •środowiska wychowania: naturalne, bezpośrednie i pośrednie metody wychowania opiekuńczego; •typowe trudności wychowawcze a praktyki stosowane w działalności pedagogicznej; •metody, formy i treści stosowane w procesie pracy opiekuńczo-wychowawczej; •zróżnicowane i współczesne potrzeby wychowanków; •nauczyciel i jego rola; •zasad, wartości i celów w wychowaniu; •oddziaływania profilaktyczne w praktyce opiekuńczo-wychowawczej. Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: 1. Dbam o zdrowie – w kontekście zaburzeń odżywiania. 2. Dziecko w rodzinie z problemami alkoholowymi; 3. Co musisz wiedzieć rodzicu w XXI wieku o social mediach? 4. Wychowawca wobec dzisiejszych zagrożeń – patostreaming i cyberprzemoc; 5. Jak rozwiązywać konflikty między uczniami w klasie?; 6. Muzykoterapia i biblioterapia jako formy oddziaływań w pracy opiekuńczo-wychowawczej; 7. Wyrażanie i przeżywanie emocji wśród rówieśników z klasy. |
|
Literatura: |
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; 2. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, wyd. UWM, Olsztyn 2006; 3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki. Zielona Góra 2004; 4. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011; 5. Sałasiński M., Badziukiweicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003; 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021; 7. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020; 8. Faber, A. i Mazlish, E., Jak być rodzicem, jakim zawsze chciałeć być. Poznań: Media Rodzina 2015; 9. Nelsen J., Pozytywna dyscyplina wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015; 10. Pawłowska B., Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego: mity i rzeczywistość, wyd. UŁ, Łódź 2020. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 Przygotowanie konspektu wybranego tematu zajęć: 2 Liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: -obserwacja aktywności i obecności studentów podczas zajęć -napisanie konspektu i przeprowadzenie warsztatów/prelekcji/pogadanek na wybrany temat z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej |
|
Pełny opis: |
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: •opieka i terapia w kontekście ujęcia wąskiego dotyczącego dzieci i młodzieży; •proces opiekuńczo – wychowawczy; •konkluzja pracy opiekuńczo – wychowawczej; •środowiska wychowania: naturalne, bezpośrednie i pośrednie metody wychowania opiekuńczego; •typowe trudności wychowawcze a praktyki stosowane w działalności pedagogicznej; •metody, formy i treści stosowane w procesie pracy opiekuńczo-wychowawczej; •zróżnicowane i współczesne potrzeby wychowanków; •nauczyciel i jego rola; •zasad, wartości i celów w wychowaniu; •oddziaływania profilaktyczne w praktyce opiekuńczo-wychowawczej. Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: 1. Dbam o zdrowie – w kontekście zaburzeń odżywiania. 2. Dziecko w rodzinie z problemami alkoholowymi; 3. Co musisz wiedzieć rodzicu w XXI wieku o social mediach? 4. Wychowawca wobec dzisiejszych zagrożeń – patostreaming i cyberprzemoc; 5. Jak rozwiązywać konflikty między uczniami w klasie?; 6. Muzykoterapia i biblioterapia jako formy oddziaływań w pracy opiekuńczo-wychowawczej; 7. Wyrażanie i przeżywanie emocji wśród rówieśników z klasy. |
|
Literatura: |
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; 2. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, wyd. UWM, Olsztyn 2006; 3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki. Zielona Góra 2004; 4. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011; 5. Sałasiński M., Badziukiweicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003; 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021; 7. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020; 8. Faber, A. i Mazlish, E., Jak być rodzicem, jakim zawsze chciałeć być. Poznań: Media Rodzina 2015; 9. Nelsen J., Pozytywna dyscyplina wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015; 10. Pawłowska B., Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego: mity i rzeczywistość, wyd. UŁ, Łódź 2020. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie konspektu wybranego tematu zajęć: 5 Liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Chrypankowski | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.