Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza systemu rodzinnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3F-DSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza systemu rodzinnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym, cykl życia rodzinnego, procesy emocjonalne w rodzinie, systemy i podsystemy rodzinne, komunikacja i metakomunikacja w rodzinie, rodziny dysfunkcjonalne i funkcjonalne, lojalność w rodzinie, kryzysy rodzinne, wybrane metody diagnozy systemu rodzinnego (np. genogram).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny.

Posiada elementarną wiedzę z zakresu elementów diagnozy rodziny.

Umiejętności

Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur diagnostycznych systemu rodzinnego.

Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi metodami w pracy z rodziną.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną.

Jest wrażliwy na problemy i funkcjonowanie rodziny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Kmieciak
Prowadzący grup: Błażej Kmieciak, Ewelina Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

- frekwencja

- aktywny udział w zajęciach

- kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru)

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na kolokwium; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny

2. Zasady i schemat diagnozy rodziny; obszary diagnozy rodziny

3. Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego (znaczenie hipotez w procesie diagnozowania rodziny; Genogram jako sposób zbierania danych o rodzinie; Rodzaje pytań w diagnozowaniu oraz techniki zadawania pytań w diagnozowaniu rodziny; Pozytywne konotacje jako sposób zbierania danych o zasobach rodzinnych)

4. Kompetencje osoby diagnozującej; cechy dobrego diagnosty

5. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie

6. Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

de Barbaro B. (1999), Struktura rodziny. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.

Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa..

Literatura uzupełniająca:

Ryś, M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 (wykład) + 15 (ćwiczenia)

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

przygotowanie się do zaliczenia – 10

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

- frekwencja

- aktywny udział w zajęciach

- kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru)

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na kolokwium; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny

2. Zasady i schemat diagnozy rodziny; obszary diagnozy rodziny

3. Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego (znaczenie hipotez w procesie diagnozowania rodziny; Genogram jako sposób zbierania danych o rodzinie; Rodzaje pytań w diagnozowaniu oraz techniki zadawania pytań w diagnozowaniu rodziny; Pozytywne konotacje jako sposób zbierania danych o zasobach rodzinnych)

4. Kompetencje osoby diagnozującej; cechy dobrego diagnosty

5. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie

6. Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

de Barbaro B. (1999), Struktura rodziny. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.

Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa..

Literatura uzupełniająca:

Ryś, M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 9 (wykład) + 9 (ćwiczenia)

przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

przygotowanie się do zaliczenia – 15

Liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)