Diagnoza systemu rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-DSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza systemu rodzinnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym, cykl życia rodzinnego, procesy emocjonalne w rodzinie, systemy i podsystemy rodzinne, komunikacja i metakomunikacja w rodzinie, rodziny dysfunkcjonalne i funkcjonalne, lojalność w rodzinie, kryzysy rodzinne, wybrane metody diagnozy systemu rodzinnego (np. genogram). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny. Posiada elementarną wiedzę z zakresu elementów diagnozy rodziny. Umiejętności Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur diagnostycznych systemu rodzinnego. Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi metodami w pracy z rodziną. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną. Jest wrażliwy na problemy i funkcjonowanie rodziny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Kmieciak | |
Prowadzący grup: | Błażej Kmieciak, Ewelina Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru) Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na kolokwium; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny 2. Zasady i schemat diagnozy rodziny; obszary diagnozy rodziny 3. Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego (znaczenie hipotez w procesie diagnozowania rodziny; Genogram jako sposób zbierania danych o rodzinie; Rodzaje pytań w diagnozowaniu oraz techniki zadawania pytań w diagnozowaniu rodziny; Pozytywne konotacje jako sposób zbierania danych o zasobach rodzinnych) 4. Kompetencje osoby diagnozującej; cechy dobrego diagnosty 5. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie 6. Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: de Barbaro B. (1999), Struktura rodziny. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.. Literatura uzupełniająca: Ryś, M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL. Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15 (wykład) + 15 (ćwiczenia) przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 przygotowanie się do zaliczenia – 10 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: - frekwencja - aktywny udział w zajęciach - kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru) Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań oraz na kolokwium; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny 2. Zasady i schemat diagnozy rodziny; obszary diagnozy rodziny 3. Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego (znaczenie hipotez w procesie diagnozowania rodziny; Genogram jako sposób zbierania danych o rodzinie; Rodzaje pytań w diagnozowaniu oraz techniki zadawania pytań w diagnozowaniu rodziny; Pozytywne konotacje jako sposób zbierania danych o zasobach rodzinnych) 4. Kompetencje osoby diagnozującej; cechy dobrego diagnosty 5. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie 6. Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: de Barbaro B. (1999), Struktura rodziny. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.. Literatura uzupełniająca: Ryś, M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL. Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 9 (wykład) + 9 (ćwiczenia) przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 przygotowanie się do zaliczenia – 15 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.