Konstruowanie i programowanie robotów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-KPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie i programowanie robotów |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Konstruowanie robotów edukacyjnych według instrukcji. Modyfikowanie robotów i dobudowywanie elementów do prostych mechanizmów. Zasady programowania robotów, sterowanie robotami za pomocą bloczków graficznych. Możliwości programowania robotów języku blokowym. Tworzenie scenariuszy zajęć programistycznych z wykorzystaniem robotów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: specyfikę funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego: człowieka i świata wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego oraz możliwości zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej, wspomaganej komputerowo; aspekt techniczny urządzeń komputerowych i sieci teleinformatycznych: budowę i zasady działania urządzeń elektronicznych wykorzystywanych w edukacji, robotów edukacyjnych, sieci komputerowych. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów edukacyjnych i aplikacji internetowych. przygotowywać algorytmy, programować w różnych środowiskach programistycznych i językach programowania kierując się przy ich doborze możliwościami programu oraz poziomem kształcenia; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych i projektów uczniowskich; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - obecność i aktywność na zajęciach - opracowanie karty wybranego robota - pokaz zaawansowanych możliwości robota na podstawie udostępnionego scenariusza - prezentacja innego wybranego przez siebie robota lub zestawu robotycznego |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do nauki kodowania i programowania z pomocą robotów 2. Zastosowanie robotów w nauce podstaw programowania małych dzieci 3. Roboty jako narzędzia dydaktyczne wspierające realizację zajęć w edukacji zintegrowanej 4. Kodowanie ruchu robota za pomocą strzałek (robot Doc) 5. Kodowanie ruchu robota za pomocą kolorów (Ozobot) 6. Programowanie w języku scratch (Scottie go!) 7. Programowanie w języku blockly (Ozobot, Photon, Dash i Dot) 8. Narzędzia, które pozwalają uczyć robotyki w trybie edukacji zdalnej 9. Tworzenie bazy dostępnych na rynku robotów i zestawów robotycznych |
|
Literatura: |
https://photon.education/pl/ https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania https://akcesedukacja.pl/baza-wiedzy/scenariusze-zajec https://scottiego.com/scottie-go-edu/ http://nauczyciele.makewonder.pl/scenariusze-lekcji.html |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Metody kształcenia: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Bardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SKRÓCONY OPIS REALIZOWANYCH TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Roboty jako narzędzia wspomagające naukę programowania 2. Poznanie i praca z wybranymi robotami i zestawami robotycznymi METODY DYDAKTYCZNE: prezentacja, instruktaż, praca samodzielna, praca nad projektem SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie zestawu zadań z programowania opierających się o obsługę wybranego robota |
|
Pełny opis: |
OPIS REALIZOWANYCH TREŚCI PROGRAMOWYCH 1. Wprowadzenie do nauki kodowania i programowania z pomocą robotów 2. Zastosowanie robotów w nauce podstaw programowania 3. Roboty jako narzędzia dydaktyczne wspierające realizację zajęć w szkole podstawowej 4. Kodowanie ruchu robota za pomocą strzałek (robot Doc, Cubetto, Beebot, Bluebot) 5. Kodowanie ruchu robota za pomocą kart (Genibot) 6. Kodowanie ruchu robota za pomocą kolorów (Ozobot) 7. Programowanie w języku blockly (Ozobot, Photon) 8. Konstruowanie i programowanie robotów według instrukcji (Lego We do) |
|
Literatura: |
https://photon.education/pl/ https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/zadania https://akcesedukacja.pl/baza-wiedzy/scenariusze-zajec https://scottiego.com/scottie-go-edu/ http://nauczyciele.makewonder.pl/scenariusze-lekcji.html |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja, instruktaż, praca samodzielna, praca nad projektem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Bardzińska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Manujło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie zestawu zadań z programowania opierających się o obsługę wybranego robota -przeprowadzanie zajęć z uczniami lub studentami w roli uczniów, oraz ich ewaluacja |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Roboty jako narzędzia wspomagające naukę programowania. 2. Poznanie i praca z wybranymi robotami i zestawami robotycznymi |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Instrukcje obsługi robotów używanych na zajęciach. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Franciszek, S. (2020). Współczesne nauczanie programowe z wykorzystaniem elektronicznych mediów i robotów. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: prezentacja, instruktaż, praca samodzielna, praca nad projektem (zadaniami dla uczniów), przeprowadzenie fragmentu zajęć dla innych studentów lub uczniów NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Bardzińska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Manujło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.