Zaburzenia seksualne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-ZSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia seksualne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 10 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla V r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje wiedzę z zakresu uwarunkowań i kontekstów biologicznych, intrapsychicznych, relacyjnych i społecznych zdrowej seksualności. Celem zajęć jest zapoznanie z epidemiologią, symptomatologią i obrazem klinicznym dysfunkcji seksualnych, diagnostyką dysfunkcji seksualnych oraz roli psychologa w zespole diagnostyczno-terapeutycznym. |
Pełny opis: |
Moduł I Wprowadzenie do problemów życia seksualnego 1. Problemy życia seksualnego - granice normy i patologii. 2. Problemy życia seksualnego – epidemiologia, uwarunkowania biologiczne, psychologiczne i socjokulturowe. 3. Diagnoza psychoseksualna - praktyczne aspekty pogłębionego wywiadu seksuologicznego. Moduł II Dysfunkcje seksualne 4. Wprowadzenie - współczesne klasyfikacje diagnostyczne. Epidemiologia i symptomatologia. Czynniki ryzyka. 5. Indywidualne i interakcyjne dysfunkcje seksualne – norma indywidualna i norma partnerska w relacji. 6. Indywidualne i interakcyjne dysfunkcje seksualne - klasyfikacja i etiopatogeneza. 7. Problematyka zaburzeń pożądania i podniecenia/ brak reakcji genitalnej – elementy terapii indywidualnej i partnerskiej 8. Problematyka zespołów bólowych i zaburzeń związanych z bólem – elementy terapii indywidualnej i partnerskiej 9. Problematyka zaburzeń preferencji – miedzy terapią a kontrolą. 10. Problematyka zaburzeń hiperseksualnych – elementy terapii indywidualnej i partnerskiej 11. Problematyka chemseksu 12. Problemy seksualne wtórne wobec zaburzeń psychicznych – zaburzenia lękowe i depresyjne, diagnoza różnicowa dysfunkcji seksualnych i problemów zdrowotnych Moduł III Podstawy seksuologii sądowej 13. Przemoc i przestępczość seksualna. 14. Teorie przestępczości seksualnej, typologia sprawców przestępstw seksualnych 15. Pedofilia i przemoc seksualna wobec nieletnich. |
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015) Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura dodatkowa: Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka na terminologię używaną w opisie normatywnego rozwoju psychoseksualnego wypracowaną przez wspierające psychologię dyscypliny naukowe. Ma uporządkowaną wiedzę o patologiach seksualnych i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną, osobowościową i zachowaniem człowieka, o zaburzeniach zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach mających wpływ na ekspresję seksualną. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów seksualnych: w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, emocji, motywacji i funkcji poznawczych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego. Ma umiejętność poruszania problematyki psychoseksualnej, formułowania i prezentowania własnych opinii na ten temat, dzielenia się swoimi wątpliwościami na forum grupy, argumentowania swojego stanowiska z wykorzystaniem nowoczesnej w tym obszarze wiedzy. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i jego uwarunkowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin - test wyboru (próg zaliczenia 60%+1pkt.) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych, Joanna Marek-Banach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje wiedzę z zakresu dysfunkcji seksualnych, ich uwarunkowań i kontekstów biologicznych, intrapsychicznych, relacyjnych i społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015) Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura dodatkowa: Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych, Joanna Marek-Banach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje wiedzę z zakresu dysfunkcji seksualnych, ich uwarunkowań i kontekstów biologicznych, intrapsychicznych, relacyjnych i społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015) Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura dodatkowa: Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje wiedzę z zakresu dysfunkcji seksualnych, ich uwarunkowań i kontekstów biologicznych, intrapsychicznych, relacyjnych i społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015) Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura dodatkowa: Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, studium przypadku, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów Nakład pracy osoby studiującej liczba godzin kontaktowych - 30 wykłady, 15 ćwiczenia liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 35 liczba godzin potrzebnych do zaliczenia ćwiczeń 25 sumaryczna liczba godzin aktywności osoby studiującej 120 (5 punktów ECTSS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje wiedzę z zakresu dysfunkcji seksualnych, ich uwarunkowań i kontekstów biologicznych, intrapsychicznych, relacyjnych i społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z pogłębioną problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianych problemów seksualnych i dysfunkcji w obszarze życia seksualnego człowieka. Przekazywana wiedza i umiejętności stanowią kompleksowe ujęcie ludzkiej seksualności - obejmuje zagadnienia biologiczne, psychologiczne i społeczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiazkowa: Jakima S. (2002). Dysfunkcje seksualne. Warszawa: PZWL Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J. (2015) Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura dodatkowa: Lew-Starowicz Z., (2000) Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. (2017) Seksuologia. Warszawa: PZWL |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, studium przypadku, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów Nakład pracy osoby studiującej liczba godzin kontaktowych - 12 wykłady, 12 ćwiczenia liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 41 liczba godzin potrzebnych do zaliczenia ćwiczeń 30 sumaryczna liczba godzin aktywności osoby studiującej 120 (5 punktów ECTSS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.