Odkrywanie potencjału zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-OPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odkrywanie potencjału zawodowego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe, działania w terenie. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat procesów psychologicznych leżących u podłoża poszukiwania pracy oraz motywowania siebie do działania w tym zakresie. Umiejętności Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji potrzebnych do efektywnego poszukiwania pracy. Potrafi stosować wiedzę psychologiczną w celu efektywnego poszukiwania pracy oraz doradzania innym w tym zakresie. Potrafi opracować skuteczne działania mające na celu ułatwić znalezienie pracy zawodowej oraz zaplanować ich wdrożenie. Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, potrafi dostarczyć argumenty na rzecz swojego stanowiska. Kompetencje społeczne Student/-ka ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i innych mocnych stron stanowiących atut na rynku pracy; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuję postawę proaktywną w działaniu, potrafi motywować siebie do działania i radzić sobie z momentami zwątpienia. Posiada pogłębioną świadomość swojego systemu wartości oraz wie, jakie konsekwencje ma wykonywanie pracy zbieżnej i rozbieżnej z posiadanym systemem wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność. Zadania wykonane w trakcie zajęć. Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe, działania w terenie. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 8. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zadanie wykonane w trakcie zajęć. Introspekcja. Ćwiczenia indywidualne i grupowe. Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? Warszawa; Studio Emka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (1) aktywne uczestnictwo zajęciach, (2) praca indywidualna, (3) praca w grupach, (4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją 5p. – ocena bdb 4,5 p – ocena db + 4p – ocena db 3,5 p – ocena dst + 3 p – ocena dst |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia poruszane podczas zajęć Odkrywanie potencjału zawodowego. Omówienie podstawowych pojęć (m.in. umiejętności, kwalifikacje zawodowe, kompetencje, umiejętności uniwersalne, predyspozycje zawodowe etc.) Dynamika zmian współczesnych rynków pracy oraz pożądanych kwalifikacji zawodowych Rodzaje rynków pracy Narzędzie diagnozy predyspozycji zawodowych Odkrywanie potencjału zawodowego na różnych etapach życia Cele zawodowe. Ukończony kierunek studiów a wykonywana praca. Analiza danych zastanych Trener pracy jako osoba wspomagająca w odkrywaniu potencjału zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna i pierwsza praca Integralną częścią zajęć są spotkania z goszczonymi na zajęciach ekspertami m.in. Doradcą zawodowym Trenerem pracy Psychologiem pracy Pracownikiem działu HR |
|
Literatura: |
1. M. Szaban, Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa 2016. 2. A. Rajkiewicz, J. Orczyk, (red.), Rynek pracy i wykorzystanie potencjału pracy w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2014. 3. Raport GUS: Wybrane aspekty rynku pracy w Polsce. Aktywność ekonomiczna ludności przed i w czasie pandemii COVID - 19 4. Arczewska Magdalena, Uwarunkowania i możliwości wprowadzenia w Polsce polityki flexicurity jako koncepcji poszukiwani równowagi miedzy elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem socjalnym osób zatrudnionych i bezrobotnych, [w:] Cecylia Sadowska-Snarska (red.): Elastyczne formy pracy. Szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS) Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zadanie wykonane w trakcie zajęć. Introspekcja. Ćwiczenia indywidualne i grupowe. Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy. 8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać. 9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych. 11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji. 12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? Warszawa; Studio Emka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin, w tym 30 godzin kontaktowych oraz 60 godzin na wykonanie zadań związanych z zajęciami oraz przygotowanie zaliczenia (3 punkty ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zadanie wykonane w trakcie zajęć. Introspekcja. Ćwiczenia indywidualne i grupowe. Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy. 2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych. 3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron. 4. System wartości a budowanie kariery zawodowej. 5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji. 6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe. 7. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy. 8. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych. |
|
Literatura: |
Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje Nakład pracy osoby studiującej: 75 godzin, w tym 15 godzin kontaktowych oraz 60 godzin na wykonanie zadań związanych z zajęciami oraz przygotowanie zaliczenia (3 punkty ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.