Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Odkrywanie potencjału zawodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-OPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Odkrywanie potencjału zawodowego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles

Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe, działania w terenie.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat procesów psychologicznych leżących u podłoża poszukiwania pracy oraz motywowania siebie do działania w tym zakresie.

Umiejętności

Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji potrzebnych do efektywnego poszukiwania pracy.

Potrafi stosować wiedzę psychologiczną w celu efektywnego poszukiwania pracy oraz doradzania innym w tym zakresie.

Potrafi opracować skuteczne działania mające na celu ułatwić znalezienie pracy zawodowej oraz zaplanować ich wdrożenie.

Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, potrafi dostarczyć argumenty na rzecz swojego stanowiska.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i innych mocnych stron stanowiących atut na rynku pracy; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuję postawę proaktywną w działaniu, potrafi motywować siebie do działania i radzić sobie z momentami zwątpienia.

Posiada pogłębioną świadomość swojego systemu wartości oraz wie, jakie konsekwencje ma wykonywanie pracy zbieżnej i rozbieżnej z posiadanym systemem wartości.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność.

Zadania wykonane w trakcie zajęć.

Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles

Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe, działania w terenie.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

„Większość poszukujących pracę, którym nie udało się znaleźć wymarzonej pracy ponosi porażkę nie dlatego, że za mało wiedzieli o rynku, ale dlatego, że za mało wiedzieli o sobie” Richard Bolles

Celem warsztatu jest analiza swojego potencjału, mocnych stron, zdolności i zainteresowań pod kątem przyszłej pracy zawodowej oraz przygotowanie do szukania pracy w sposób proaktywny, zarówno na jawnym, jak i ukrytym rynku pracy. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywnymi takimi, jak analiza własnych doświadczeń, introspekcja, dyskusja, symulacje, ćwiczenia indywidualne i zespołowe.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

8. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zadanie wykonane w trakcie zajęć.

Introspekcja.

Ćwiczenia indywidualne i grupowe.

Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? Warszawa; Studio Emka

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

(1) aktywne uczestnictwo zajęciach,

(2) praca indywidualna,

(3) praca w grupach,

(4) wykonywanie zadań punktowanych – na podstawie wyników których zostanie wystawiona ocena końcowa zgodnie z punktacją

5p. – ocena bdb

4,5 p – ocena db +

4p – ocena db

3,5 p – ocena dst +

3 p – ocena dst

Pełny opis:

Główne zagadnienia poruszane podczas zajęć

 Odkrywanie potencjału zawodowego. Omówienie podstawowych pojęć (m.in. umiejętności, kwalifikacje zawodowe, kompetencje, umiejętności uniwersalne, predyspozycje zawodowe etc.)

 Dynamika zmian współczesnych rynków pracy oraz pożądanych kwalifikacji zawodowych

 Rodzaje rynków pracy

 Narzędzie diagnozy predyspozycji zawodowych

 Odkrywanie potencjału zawodowego na różnych etapach życia

 Cele zawodowe. Ukończony kierunek studiów a wykonywana praca. Analiza danych zastanych

 Trener pracy jako osoba wspomagająca w odkrywaniu potencjału zawodowego

 Rozmowa kwalifikacyjna i pierwsza praca

Integralną częścią zajęć są spotkania z goszczonymi na zajęciach ekspertami m.in.

 Doradcą zawodowym

 Trenerem pracy

 Psychologiem pracy

 Pracownikiem działu HR

Literatura:

1. M. Szaban, Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa 2016.

2. A. Rajkiewicz, J. Orczyk, (red.), Rynek pracy i wykorzystanie potencjału pracy w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2014.

3. Raport GUS: Wybrane aspekty rynku pracy w Polsce. Aktywność ekonomiczna ludności przed i w czasie pandemii COVID - 19

4. Arczewska Magdalena, Uwarunkowania i możliwości wprowadzenia w Polsce polityki flexicurity jako koncepcji poszukiwani równowagi miedzy elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem socjalnym osób zatrudnionych i bezrobotnych, [w:] Cecylia Sadowska-Snarska (red.): Elastyczne formy pracy. Szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, metoda projektowa, analiza przypadków

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin (3 punkty ECTS)

Z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zadanie wykonane w trakcie zajęć.

Introspekcja.

Ćwiczenia indywidualne i grupowe.

Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.

8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.

9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.

11. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji.

12. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? Warszawa; Studio Emka

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje

Nakład pracy osoby studiującej: 90 godzin, w tym 30 godzin kontaktowych oraz 60 godzin na wykonanie zadań związanych z zajęciami oraz przygotowanie zaliczenia (3 punkty ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zadanie wykonane w trakcie zajęć.

Introspekcja.

Ćwiczenia indywidualne i grupowe.

Praca pisemna - autorefleksja na temat własnej drogi do odkrywania idealnego miejsca pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie, idea treningu odkrywania potencjału zawodowego, zasady współpracy.

2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.

3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.

4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.

5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.

6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.

7. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.

8. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.

Literatura:

Bolles, R. N. (2012). Jakiego koloru jest Twój spadochron? warszawa; Studio Emka

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: mini-wykład, dyskusja, burza mózgów, mapowanie problemów i doświadczeń, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rozmowy w parach i grupach, symulacje

Nakład pracy osoby studiującej: 75 godzin, w tym 15 godzin kontaktowych oraz 60 godzin na wykonanie zadań związanych z zajęciami oraz przygotowanie zaliczenia (3 punkty ECTS)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)